• Anonym (Vilsen)

Har inte råd

Hej! Jag har min son hos mig nästan varannan vecka, men då mamman till barnet har vår son på 3 år hos sig 4 dagar mer i månaden så måste jag betala underhåll. Vi går genom försäkringskassan och jag betalar 1273:- i månaden, dock gör jag avdrag för de dagar jag har sonen hos mig så den totala underhålls kostnaden blir ca. 950:- i månaden. Mitt ex ( barnets mamma) vill att jag betalar för förskoleavgift och försäkring samt klädinköp. Det har jag också gjort då jag har kunnat. Nu har min ekonomiska förmåga ändrats och jag har blivit arbetslös samt att min sambo väntar barn. Hon har hittills kunnat hjälpa mig att täcka utgifterna med hennes inkomst, men hon går snart på graviditetspenning och då kommer hon inte klara av det ekonomiskt.

Mamman ( mitt ex) vill att jag ska fortsätta att betala utöver underhållsbidraget men jag har inte råd! Och speciellt inte nu med alla bebisinköp och min sambos minskade inkomst vid graviditetspenning och sedan föräldrapenning.

Det är närmare 1700:- + klädinköp som mamman vill att jag ska betala varje månad, medans hon får hela barnbidraget.

Jag känner att jag går minus pågrund av att mitt ex, att jag måste ligga ute med så mycket pengar fast vi nästan har varannan vecka boende.

hon tjänar inte så bra heller men gör ingenting för att få bättre ekonomi heller förutom att ta de bidrag hon kan och försöka leva på andra. Hon jobbar inte ens 75% fast hon mycket väl hade kunnat gå upp i tjänst för att öka inkomsten.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Har inte råd
  • sextiotalist
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 15:49:37 följande:

Det är mamman som har lämnat in uppgifter till underhållet, svar ja. Men försäkringskassan har räknat ut min sambos årsinkomst och de går på en årsinkomst som är tre år gammal.

Jag vet inte vad du menar med fulla kostnader, men vi betalar för allt barnet behöver när han är hos oss.

Barnet har inte behövt köpa någon ny overall denna vintern men i somras köpte vi ett helt nytt regnställ. Vi köpte även vinterskor nu i vintras och har fått köpa en helt ny garderob full av kläder då kläder plötsligt inte skulle skickas med längre. Det enda hotet hon har/ hade var att inte skicka med några kläder när vi blev oense.

Så då laddade vi upp med kläder här så sonen inte behöver gå utan.

Vi hade gärna betalat för större saker, men inte när det blir ett sånt här pengahets. Hon ska mjölka mer och mer pengar från oss istället för att rätta till sin egna situation själv. Hotar att så fort hon inte får som hon illa så ska det bli domstol.

Hon ger sig inte. Förut betalade jag nästan 1500 i underhåll privat till henne, sen ville hon gå via FK för att hon trodde hon skulle få närmare 3000 i underhåll då, men det blev inte som hon tänkt sig så nu vill hon att vi ska betala underhåll + dela på allt annat. Och gå till domstol för att chansa sig till ännu mer pengar.

Jag har börjat lära mig att detta aldrig kommer sluta, hon är aldrig nöjd!

Nu verkar något konstigt. Är det du som är förälder till barnet eller din sambo?
    För det är ju endast föräldrarnas inkomst man beräknar beloppet på.
    Men det känns väldigt vrickat att du måste betala underhåll och andra kostnader. För du har ju kostnader för barnet du också, dvs barnet är inte gratis hos dig. 
  • Anonym (Vilsen)

Ja men hon ska väl gå in med något också? Vårat barn kostar inte så mycket i fasta avgifter, men vi delar också på de andra utgifterna då vi nästan har varannan vecka.

Fjärilslarv skrev 2015-01-05 15:14:11 följande:

Jag känner mig kluven, men barn kostar ofta långt mer än barnbidrag och underhåll.

• Anonym (enligt lagen)

Då är det enda du kan göra om du vill betala på ett rättvist sätt att med hjälp av FK rätta till alla uppgifter så att de stämmer med era nya inkomster och barnets boendetid. Då kan hon hota med domstol bäst hon vill.

Se till att alla betalningar går via FK eller direkt till faktura/inköp så att det blir till barnet och inte mamman.

Helst borde ni kanske ha delat boende och skippa underhållet och allt tjafs.

• fjonkelina

Använder du dig av barnomsorgen också? I så fall ska du kanske betala för den men annars inte. Om mamman har försäkring på barnet så kan ni dela på den, alternativt att du tecknar en gen barnförsäkring.

Mamman ska står för sina egna kostnader runt barnet och du ska står för kostnader runt barnet hemma hos dig. Om du köper kläder för gemensamt bruk till barnet kan ni dela på det men du kan inte tvinga henne.

• Tow2Mater
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 15:52:45 följande:

Så nu litar jag inte ett dugg på vad mitt barns mamma säger, hon har gett mig fel uppgifter.

Grattis! Den viktigaste lärdomen under all tid du betalat henne underhåll. Nästa lärdom blir att komma ihåg att inte heller lita på henne om en vecka, eller en månad, eller ett år.
  • Tow2Mater

Vet inte om jag missade det, men varfor kan du inte ha barnet 2 dagar till i månaden, så det blir vv?

• Anonym (Mono)
    Tow2Mater skrev 2015-01-05 18:00:57 följande:

Vet inte om jag missade det, men varfor kan du inte ha barnet 2 dagar till i månaden, så det blir vv?

Tänkte samma tanke. VV och 7-7
  • Anonym (F)

Eftersom hon får både barnbidrag och underhåll så måste du inte betala ett skit! Hon har lurat dig hela tiden.

• Brumma

Ok.

har bara läst ts så jag kanske upprepar mig ' Du HAR barnet växelvist... Gränsen enligt försäkringskassan går vid 12 dagar i månaden, vilket du borde ha om jag inte räknat fel...

Så det första du bör göra är att meddela ditt ex att du kommer göra följande...

1. Meddela försäkringskassan att ni har barnet växelvis och att du inte längre kommer betala underhåll. Det kan hända att du måste bevisa det (om mamman motsätter sig det). Har du barnet så många dagar så borde förskolan kunna gå i god för det.

2. Du ansöker om halva barnbidraget. Det finns blanketter att skriva ut på försäkringskassans hemsida - både om ni är överens eller inte.

3. Med tanke på din ekonomiska situation så ska du ansöka om underhållsstöd för växelvis boende. Det påverkar inte den andra föräldern utan det är försäkringskassan som betalar. Även ditt ex kan ansöka. Det är inkomstbaserat och din sambos inkomst skall inte påverka utan enbart din.

4. Kolla upp om du kan få bostadsbidrag. Här påverkar din sambos inkomst men om hon inte tjänar för mkt bör du få det. Att du har ett (snart två) hemmaboende barn påverkar positivt för dig.

5 Anmäl till kommunen att ni vill ha separata räkningar för förskolan. Dvs du betalar för ditt behov och ditt ex för sitt. Antingen det eller att du och exet delar på avgiften.

6. Kom överens hur ni delar på övriga kostnader. Försäkring kan ni ju dela på så även ytterkläder tex. Men då gäller det att ni är överens.

Du står för kostnaderna för dina veckor o mamman för sina.

• Brumma
    Anonym (Vilsen) skrev 2015-01-05 15:49:37 följande:

Det är mamman som har lämnat in uppgifter till underhållet, svar ja. Men försäkringskassan har räknat ut min sambos årsinkomst och de går på en årsinkomst som är tre år gammal.

Jag vet inte vad du menar med fulla kostnader, men vi betalar för allt barnet behöver när han är hos oss.

Barnet har inte behövt köpa någon ny overall denna vintern men i somras köpte vi ett helt nytt regnställ. Vi köpte även vinterskor nu i vintras och har fått köpa en helt ny garderob full av kläder då kläder plötsligt inte skulle skickas med längre. Det enda hotet hon har/ hade var att inte skicka med några kläder när vi blev oense.

Så då laddade vi upp med kläder här så sonen inte behöver gå utan.

Vi hade gärna betalat för större saker, men inte när det blir ett sånt här pengahets. Hon ska mjölka mer och mer pengar från oss istället för att rätta till sin egna situation själv. Hotar att så fort hon inte får som hon illa så ska det bli domstol.

Hon ger sig inte. Förut betalade jag nästan 1500 i underhåll privat till henne, sen ville hon gå via FK för att hon trodde hon skulle få närmare 3000 i underhåll då, men det blev inte som hon tänkt sig så nu vill hon att vi ska betala underhåll + dela på allt annat. Och gå till domstol för att chansa sig till ännu mer pengar.

Jag har börjat lära mig att detta aldrig kommer sluta, hon är aldrig nöjd!

Vet inte om det är du som är pappan eller om du är sambon som skriver i pappans roll.. det blev lite förvirrande där i början :)

Men är du pappan så har din sambos inkomst inget med saken att göra. .

Beräkningarna skall göras på årsinkomsten TVÅ år tillbaka. Men om förhållandena ändras kan du få uppskov. Dvs att du får betala senare. Nackdelen då är ju att det samlas på hög.

Att du blir pappa igen skall räknas med då du förväntas kunna försörja ännu ett barn.
Svar på tråden Har inte råd