Inlägg från: muffinsmagen |Visa alla inlägg
  • muffinsmagen

Gastric bypass 2015

Hej. Min läkare har precis skickat remiss till Sahlgrenska. ..jag är själv lite tveksam men blir mer o mer övertygad när jag pratar med folk som gjort op. Någon här som vet "gången " på sahlgrenska?

Jag vet att jag kommer att bli kallad till gruppinfo innan 28 juni...mer vet jag inte

• muffinsmagen
    BHJE skrev 2015-04-10 22:59:19 följande:

En spontan tanke från min sida - om du känner dig tveksam så är du inte redo. Nu vet jag inte vad du är tveksam över förvisso men bara att läsa ditt inlägg så rakt upp o ner så låter det som att någon annan kan ha fått dig att starta utredningen? Tvekar man det minsta lilla så kanske man ska avvakta och läsa på mer om GBP, för hur det nu än är, detta är ett stort ingrepp som förändrar livet. Det krävs oerhört mycket för att det ska bli bra när operationen väl är gjord. Att gå på infomötet är dock att rekommendera och där kan du ställa alla frågor o funderingar du har. Sen efter det behöver du inte tacka ja till en OP-tid utan du kan välja att avstå om det fortfarande inte känns helt rätt för dig.

Tveksamheten rör inte direkt beslutet utan är pga jag är livrädd för operationer och sprutor.

Annars hade jag sett till att göra detta för femton år sedan när det kom upp hos läkaren första gången.

Åter till det som faktiskt var mina frågor. Vad händer efter mötet på sahlgrenska???
  • muffinsmagen
    BHJE skrev 2015-04-19 09:32:47 följande:

Vad skoj...det är snart ju :D

Ja. .jag var helt inställd på att få vänta till juni....men jag ringde ju ett par ggr och låg på lite plus att alla mina prover är tagna. Sköterskan sa att mina journaler pekade på att jag kommer bli godkänd så vida inget dyker upp som vi inte känner till så det var kanske därför jag fick tid fort hehe
  • muffinsmagen

Ska på infomötet på måndag. Börjar kännas på rriktigt nu. Sköterskan på mottagningen sa att det inte borde vara ngt problem att bli godkänd för operation men man vågar ju inte glädjas förrän jag har ett operationsdatum

• muffinsmagen

Gruppinfo sahlgrenska i dag. Inget jag inte redan visste. Inte särskilt mycket om operation mer om vad fetma kan orsaka.

sen fick vi fylla i en lapp om vi önskar kirurgi, kostrådgivning ellet inte vet .

vill man ha op så är det bara att vänta in besked om man blir godkänd eller ej. De som skickade egenremiss blir kallade till provtagning först.

2 till 3 veckor dröjer besked om godkännande. Sen blir man kallad till kirurg för genomgång och även där ett godkännande. Sen trodde dem att de håller vårdgarantin så max tre månader efter första godkännandet.

• muffinsmagen

Här i västra götaland kan man inte åberopa vårdgarantin förrän du blivit godkänd för operation

• muffinsmagen
    javabean skrev 2015-05-15 00:06:13 följande:

Kan man skicka egenremiss "var som helst", eller måste man göra op i närmsta stad?

Du måste göra det till ditt eget landsting/region. Som i västra götaland skickas remusserna till obesitasmottagningen på Sahlgrenska och sen sköts allt därifrån. Vill du utnyttja det fria vårdvalet måste du vara godkänd för operation i ditt landsting samma sak med vårdgarantin.
  • muffinsmagen

Monsters ink. Vad är det föt krav?

Sluta röka är det enda vi har här. Regga steg som heltidsarbetande med barn på dagis..blir tyvärr inte många steg där, hade stressat ihjäl mig för att komma upp i någon bra siffra????

Svar på tråden Gastric bypass 2015