Inlägg från: muffinsmagen |Visa alla inlägg
  • muffinsmagen

Gastric bypass 2015

Jag är inte hungrig över huvud taget. Inte ett dugg sugen på att äta något. Jättekämpigt. För jag vet ju att jag behöver energin. Före operationen var jag dödssugen på potatismos och köttfärs. Men det är inget jag längtar efter nu.

Ingen har kollat mina tänder, däremot är det ju rutin att narkospersonal frågar om man har lösa bryggor eller så.

Jag var ju på infomötet på sahlgrenska först. Fick brev hem att jag var godkänd där och satt i kö på Borås sjukhus. Dit fick jag en kallelse för ytterligare ett infomöte där jag fick träffa kirurgen ensam och blev vägd och fick lite mer info. Sen fick jag en kallelse till med datum för inskrivning "inför planerad operation 20 oktober" och då träffade jag sköterskan för ekg och blodprover, dietist för genomgång av förberedelser samt att jag fick mitt viktmål inför operationen och så träffade jag en narkosläkare.

Men det ser tydligen väldigt olika ut från sjukhus till sjukhus

• muffinsmagen

Priset för sprutor och vitaminer var runt 700. De jag fick på recept alltså, multivitamin tillkommer. Sen fick jag ju stolpiller, celebra och oxytocin med mig från sköterskan men det betalade jag inget för.

• muffinsmagen
    Nenne666 skrev 2015-10-21 15:39:29 följande:

Hur går det för dig? Hur mår du nu? Hur lång tid tog operationen?

Operationen tar ca 45 minuter. Jag var på preop ftån 6.30, togs in på operation ca 7.30 och väcktes en timma senare. Var uppe på avdelningen runt 13 för man måste vara kvar på uppvak minst 3 timmar tydligen varav en timme med luftmask
  • muffinsmagen

Just nu är det inget jag är sugen på. Är ju mätt hela tiden.

Hälsodeklarationen gick sköterskan igenom lite hastigt. Ingen kurator inblandad.

Jag känner mig nöjd. Det är ju bara några dagar sedan och det är ju ett ganska stort ingrepp så man får nog räkna med att man mår lite risigt i början. Jag mådde sämre när de tog min galla för 11 år sedan. Så jag är lite medveten om tiden det tar att komma igen.

Det här är ju ingen lätt väg att gå och man får räkna med att det är tufft. Det är ju inte så att nån vaknar från narkosen och är pigg som en lärka och joggar ut från avdelningen.

Jag är nöjd så här långt. Mår jag lika dåligt om en vecka är ju något galet.

• muffinsmagen

Jag körde modifast. Kaffe och choklad var favoriter

Tycker inte att det var så mycket pengar eftersom 700 kr skulle jag lätt bränt på godis, hämtmat och skräp för bara ngr månader sedan

Ja vi var tre st på inskrivning

• muffinsmagen

Nenne666 narkosen var det som skrämde mig mest också. Har varit sövd ngr ggr tidigare och det har inte varit positivt men jag var öppen med detta och personalen var verkligen helt fantastiska. Jag hade en sköterska som stod och höll om mig bakifrån, typ jag hade mitt huvud i hennes knä, och en som strök mig på armen. Det var god stämning och vi skämtade en hel del. Sen när jag vaknade var samma sköterska där och såg till att jag vaknade bra. Jag tyckte det var helt okej. Sen hade jag väldigt ont först men fick smärtstillande direkt.

• muffinsmagen

Vi låg inte på samma rum. Men det är lite olika ftån sjukhus till sjukhus.

Jag har fått noga instruktioner från dietisten vad och hur jag ska äta.

Sen är det purè och passerad mat i fyra veckor så det är ju inte så stort urval men jag ser fram emot potatismos och knäckebröd för det får man börja äta då

• muffinsmagen

Jag har inte kollat vikten sen jag kom hem.

BMI 40 eller högre är det sol gäller i VG-regionen. Jag tror jag hade BMI 42 när jag skickade min remiss, vägde 116 vid första mötet på Borås sjukhus. Fick som mål att väga 109.6 vid operation men vägde 103.8 då så jag är nöjd.

• muffinsmagen

Det är sällan någpn som får avslag om de kommit så långt. Sen måste du ju ner till den vikt de ger dig, misslyckas du med det kan du få avslag på operationsdagen.

• muffinsmagen

För mig var det så att jag hade en vikt 113 på remissen. Sen vägdes jag på infomötet i Borås, alltså efter första godkännandet. Då vägde jag 116.

Då räknade dietist ut vad jag skulle väga vid operationen, 109.6 ....när jag kom till inskrivning hade jag dock redan gått ner till 112.8.

Men hon gick efter den vikt som var nedskriven så att säga.

Så jag hade det ganska lätt de fyra veckor jag skulle gå på flyt. Jag gick ju ner till 103 typ.

Svar på tråden Gastric bypass 2015