• 880215

Artikel i Aftonbladet ang. barnkalas.

Här är artikeln: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Min fråga:

Kostar ett leklandskalas endast 3000:-!? Det senaste kalaset vi hade, i en hyrd lokal, gick på mer än så (strax över 3000 .

När sonen blir större, så skulle jag gärna ha ett kalas för honom på Junibacken i Sthlm (om han själv vill, givetvis). Det kalaset kommer att gå på ungefär 7500:- - och det var den summan jag trodde att det kostade på lekland, i runda slängar (trodde cirka 5000-7000 .

Jaja, diskutera artikeln om ni vill, spelar inte mig någon roll. Jag skulle helst bara vilja ha svar på min fråga. Tack! :)

• Svar på tråden Artikel i Aftonbladet ang. barnkalas.
  • Vitrysk hockeyhjälte

7500 kronor för ett barnkalas? Herreminjesus. Vissa tycks verkligen ha för mycket pengar.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Påven Johanna

Ingen aning, jag har alltid tyckt att den sortens kalas är konstiga. Mina barn har alltid velat ha sina kalas hemma, så det har vi haft. 

• Natulcien

Jag har ingen aning om ifall ett kalas på Lekland kostar 3000 kr, eller mer, eller mindre. Och jag lär inte ta reda på det heller, eftersom vi inte ska ha några kalas på Lekland.
    Vår son är drygt 4 år och ska nog ha sitt första kalas när han blir 5 år. Vi kommer att ha ett mysigt hemmakalas, med endast några barn. Personligt, kravlöst, mysigt och med fokus på att barnen ska få leka och ha kul. Så vill vi ha det. Glad

• Filiplopp

Det beror ju helt på hur många barn man bjuder.

• Filiplopp

• Filiplopp

• Filiplopp

• Påven Johanna
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-07 17:17:28 följande:

7500 kronor för ett barnkalas? Herreminjesus. Vissa tycks verkligen ha för mycket pengar.

Men tydligen inte nog för att hyra Disney World under en dag eller två. Inte mycket att skryta över då, kan jag tycka. 
  • 880215

Ja, jag vet, det är ju helt hysteriskt mycket pengar!
    Och nej, jag har verkligen inte mycket pengar. Men detta är tänkt inom en framtid. Och det är dels för sonens skull, men även för min skull (jag ÄLSKAR Junibacken), samt för hela släktens skull, då jag hade tänkt att bjuda flest släktingar och endast ett fåtal av sonens Sthlms-vänner (då vi inte bor i Sthlm, men har släkten där, så har sonen bara en handfull vänner där - resten är släktingar).
    Så det blir ju lite mer än bara ett barnkalas - det blir ett fint tillfälle för alla släktingar att sammanstråla och ses under mysiga omständigheter. :)
    Jag vet ju ännu inte om sonen vill ha sitt kalas där. Vill han inte det, så får han ha kalaset hemma där vi bor, och sedan fixar vi en mysig släktsammankomst vid ett annat tillfälle (kanske när jag fyller år, höhö!). ;P

Man måste betala för minst 15 barn; 395:- för varje barn = 5925:-, + bilder på CD, med 20 st färdigredigerade bilder för 1500:-. TOTALT: 7425:-. Sedan tror jag att man kan lägga till en mindre summa för varje vuxen, för kaffe och te. Så, ja, minst 7500:-.
    Påven Johanna skrev 2015-01-07 17:20:39 följande:

Ingen aning, jag har alltid tyckt att den sortens kalas är konstiga. Mina barn har alltid velat ha sina kalas hemma, så det har vi haft. 

Ja, min son har hittills haft sina kalas hemma (eller i hyrd lokal). Vi har dock alltid haft tema, så det har ju kostat en extra slant. Fast han fyller år i december och jag vill gärna skilja rejält på hans födelsedag och julafton, därför slår jag till på stort. Det är ju trots allt endast en gång om året. ;)

Jag hade kalas på McDonalds en gång som barn, samt en gång på Hard Rock Café. Ser jag tillbaka på det, så var de bästa kalasen ändå de som hölls hemma.

• 880215
    Påven Johanna skrev 2015-01-07 17:23:07 följande:
    Men tydligen inte nog för att hyra Disney World under en dag eller två. Inte mycket att skryta över då, kan jag tycka. 
    Oh, nej, det var inte alls meningen att skryta.
    Det var bara det att jag trodde att leklandskalas kostar omkring 7000:-, medan det i artikeln står cirka 3000:-, därför min fråga.

Jag ska tillägga att även jag tycker att 7500:- för ett kalas är oerhört mycket pengar! Inget jag skulle göra varje år.
  • cosinus

Snabb koll på nätet. Kalas på Leos Lekland kostar från 150-200 kr per barn beroende på paket och ort.

• 880215
    cosinus skrev 2015-01-07 17:43:18 följande:

Snabb koll på nätet. Kalas på Leos Lekland kostar från 150-200 kr per barn beroende på paket och ort.

Okej, tack.
  • GrönaDruvan

Skulle vi ha kalas på lekland nu och bjuda 16 barn, så skulle vi hamna på ca 2000 kr. När vi hade det för nåt år sedan betalade vi 1.100... HUR kan det kosta 3000 eller mer? Bjuder ni hela förskolan/skolan då eller?

• Fennyxx

Känns som ett konstruerat problem. De räknar med en klass på 25 barn där alla alltid bjuder alla och alla barn alltid tackar ja.. Finns massor av tillfällen för föräldrarna att lägga pengar på sina barn, jag tror inte detta är det jobbigaste. De flesta har nog råd att fixa någon kalaspresent då och då. De flesta har råd med lite saft, varmkorv och godispåsar. Lekland är väl jättebra om man inte pallar att ha femton barn hemma i lägenheten.

• Stjärnfall76

Tycker artikeln var urlöjlig! Det måste väl vara upp till var och en. Vi har inte kalas hemma utan gärna lekland eller annat för att SLIPPA. Vi orkar inte, har så mycket annat och vi har råd.
    Däremot håller vi kostnaden nere och delar ofta kalas med en annan kompis. Det frigör en förälder som kan vara hemma med syskonen.

Kommer inte ihåg om det kostar 3000.... i våra barns skola har det blivit tradition att man bjuder alla killar eller tjejer, så då är det bara halva klassen, tror priset för ett barn brukar vara runt 150:-.

Med den artikeln kan man ju fortsätta hur långt som helst. Att man bestämmer vad vinterjackan, gympaskorna och semestern får kosta. Tänk så oreättvist när vissa barn åker utomlands och andra inte....

Tycker faktiskt det är upp till var och en. Fö har mina barn varit på både hemmakalas och uthyrda kalas och har inte hört någon lägga någon värdering i det.

• Stjärnfall76

Ingen här har någon aning om hur mycket ts och hennes man jobbar, har investerat i studier osv. Det är inte alls säkert att hon har för mycket pengar, hon kanske har precis vad hon förtjänar. Eller är det den svenska avundsjukan,
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Stjärnfall76 skrev 2015-01-15 17:03:52 följande:
    Ingen här har någon aning om hur mycket ts och hennes man jobbar, har investerat i studier osv. Det är inte alls säkert att hon har för mycket pengar, hon kanske har precis vad hon förtjänar. Eller är det den svenska avundsjukan,
    Nej, jag har inget problem med att folk har det bra ställt. Men 7500 för ett barnkalas känns ungefär som att betala en tusenlapp för en liter mjölk och det gör väl inte ens miljardärer?
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Stjärnfall76
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-16 11:49:20 följande:
    Nej, jag har inget problem med att folk har det bra ställt. Men 7500 för ett barnkalas känns ungefär som att betala en tusenlapp för en liter mjölk och det gör väl inte ens miljardärer?
    Tycker var och en får prioritera hur de vill. Själv tycker jag att 7500:- för två månaders rökande i  en familj där man säger sig inte ha råd med ett par begagnade skridskor a 50:- till sitt barn är bra mycket värre än ett barnkalas för 7500:-.
  • MadHatter

140 - 150 kr/barn kostar det på det lekland jag snabbt googlade upp.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Stjärnfall76 skrev 2015-01-18 11:46:45 följande:
    Tycker var och en får prioritera hur de vill. Själv tycker jag att 7500:- för två månaders rökande i  en familj där man säger sig inte ha råd med ett par begagnade skridskor a 50:- till sitt barn är bra mycket värre än ett barnkalas för 7500:-.
    Säger inte emot.
Svar på tråden Artikel i Aftonbladet ang. barnkalas.