Världens mest misslyckade 30-åring?
Jag är troligtvis världens mest misslyckade 30-åring. Trots min relativt mogna ålder har jag fortfarande inte...
? Barn. Man förväntas väl ha 1-2 stycken i alla fall vid det här laget. Vet dock inte om barn är något för mig och det känns som en alltför stor sak att bara skaffa bara för att omgivningen förväntar sig det av mig sett till min ålder. Tidigare i livet ville jag dock ha barn, men tre planerade graviditeter resulterade tyvärr i lika många missfall varav ett efter vecka 12.
? Förstahandskontrakt på en hyreslägenhet/bostadsrätt/villa etc. Jag har mer eller mindre bott i en kappsäck hela mitt vuxna liv p.g.a. otrygga boendeförhållanden. Just att bo i hus tycks för många på t.ex. FL och StyleRoom vara den enda accepterade boendeformen som antingen redan är uppfylld eller ingår i ens framtida att-göra-lista.
? Ring på fingret. Har varit förlovad en gång tidigare och sambo med tre olika män, men giftermål tycks inte vara aktuellt i min nuvarande relation och eftersom jag älskar den här mannen högt kommer jag troligtvis vilja leva med honom ett tag och då är det tydligen bara att gilla läget när det gäller den här saken.
? Fast anställning. Jag har haft en hel del jobb, vik och liknande men aldrig längre än 3-4 månader i taget, och nästan uteslutande inom diverse lågstatusyrken. Detta för att det mest rört sig om kortare anställningar och för att jag vid senaste tillfället tvingades sjukskriva mig p.g.a. depression. Vid 30 års ålder förväntas man kunna stå på egna ben etc. Har visserligen en handfull diagnoser och neuropsykiatriska funktionshinder men vill helst inte skylla ifrån mig på det.
? Rest jorden runt. Mot bakgrund av ovanstående och till följd av det dålig ekonomi, har jag levt på existensminimum under hela mitt vuxna liv. Resor för tiotusentals kronor som folk verkar unna sig flera gånger årligen, har därför inte funnits på kartan(!) Är så himla avundsjuk på alla som reser omkring i världen och får uppleva saker.
? Körkort och bil. Lite samma anledning som ovan - en kostnadsfråga. Sedan bor jag i en storstad och har inte alltid behövt ta mig någonstans dit kommunala färdmedel inte går. Stör mig dock på att inte ha körkort då jag är så gammal, skulle verkligen vara skönt att få den biten överstökad.
? Akademisk examen. Jag är helt usel på att fullfölja saker - än mer sånt som kräver år av självdisciplin. Klarade emellertid att slutföra 90 hp inom några strökurser i humaniora, men de ger knappast några statusfyllda jobb så nu är 15000 i skuld till CSN i princip helt bortkastade pengar.
Finns nog fler punkter än de redan nämnda, men just dessa betraktar jag som stora och grundläggande för att kunna titulera sig vuxen och de uppfyller jag alltså inte på långa vägar.
Jag jämför mig jämt och ständigt med mina jämnåriga och har faktiskt aldrig stött på nåt liknande fall som jag. Snälla, säg att jag inte är ensam...