• ronjaaaa96

Blöda på bröllopsnatten, mitt liv står på spel

Hej! Jag är en tjej på 18 år. Har växt upp med att man ska vara "ren" tjej, man får inte ha sex, man får inte "skämma ut familjen" får inte klä mig som jag vill osv. Jag ska gifta mig snart & måste blöda på bröllopsnatten. Om jag inte gör det kommer jag att bli mördad, förstår om det låter fånigt när någon därute läser det här men det kan inte vara mer sant. Kommer inte ha skydd eller någonting heller för bröllopet kommer ske i hemlandet (irak) jag är oskuld, har aldrig haft sex eller ens kysst en kille. Men när jg var 12 år gammal så stoppade jag in ett finger, visste inte riktigt vad jag gjorde, stoppade inte in wla fingret, bara typ toppen av fingret. Mår så dåligt. Vill ta sjölvmord när jag tänker på att det finns en stor chans att jg blir mördad av min egna familj pga hedern om jag inte blöder när jag i själva fallet är oskuld. Besköte ungdomsmottagningen för ungefär 6 månader sen o sköterskan där sa att jag fortfarande hade hymen kvar. Men är inte så säker??? Vet inte om jag är paranoid jag är bara så rädd för min familj. Sättet som dem ser saker o kultur är så äckligt. Jag skulle aldrig våga rymma även om jag är 18, kan jag ens göra det? Om dem hör av sig till polisen? Är kär i killen jag ska gifta mig med men han skulle aldrig acceptera mig om jag inte blödde. Snälla någon. Hjälp. Jag tar hellre självmord än att det blir värre,

H
  • Svar på tråden Blöda på bröllopsnatten, mitt liv står på spel
  • imnotstupidhehe

[quote=74673288][quote-nick]ratchethoe skrev 2015-01-13 03:37:48 följande:[/quote-nick]

Hej. Jag ser att du inte har svarat i tråden på ett tag. Mår du bra? Vet någon om den här tråden?

Mina frågor till dig är. Vill du gifta dig? Jag förstår att du är kär men är du helt 100% att du ska leva med den här mannen för resten av ditt liv?

Vad är dina drömmar i livet? Vill du jobba/plugga? Vill du vara hemmafru?

Om du inte vill göra det här finns det mycket hjälp att få. Tänk så här, vill du att dina döttrar i framtiden ska leva det här livet? Eller om du kanske har en lillasyster?

Jag levde som dig en gång. Men jag gick till polisen och socialen. Vikten av att förstöra en familj och att bära den på mina axlar, det har krossat mitt hjärta. Men att veta att jag är en fri kvinna, min syster kan leva sitt liv och alla flickor i min släkt... Det är det bästa jag har gjort i mitt liv.

Vad vill du göra själv? Tänk noga och glöm alla skuldkänslor, tänk på hur ditt liv kan bli bättre och hur du i framtiden kan älska dina barn och veta att dom är fria.

Om du vill söka hjälp kan jag försöka hjälpa dig och ge dig tips och råd.

mvh

Hej. Kan du pma mig? Det går inte att skriva pga privat. Behöver lite råd osv.

• Anonym (***)
    Anonym (lis) skrev 2015-03-18 12:06:55 följande:

msmagazine.com/blog/2015/03/13/the-ethics-of-irans-virginity-pills/

Tragiskt att det behövs men det kanske är till hjälp.

Personen som skrivit detta är lika enfaldig.
    Hon tror också att mödomshinnan existerar, hon skriver:

In instances where a bride does not bleed on her wedding night?perhaps because she?s had sex before or because her hymen broke during physical activities, sports, or even falling down?these suppositories have the potential to act as a shield from the subsequent shame, abuse, or ?honor-related violence? that she may experience as a result of her ?impurity.?
  • jasse90

Jag sitter personligen i en liknande situation. Jag är ifrån Irak, muslim, ej kurd. Nu kommer jag snart gifta mig och denna kille förväntar sig att jag ska blöda. Jag vet med säkerhet att jag inte kommer blöda då jag använder tampong vilket jag gjort över 5 år + att jag regelbundet onanerar. Har dock aldrig haft sex. Blöder jag inte så dödar dem inte mig utan han lämnar bara tillbaka mig till mina föräldrar. Min släkt känner förstås skam men ingen skulle någonsin mörda mig. 

Men saken är den att jag verkligen älskar denna person jag kommer gifta mig med och enligt deras kultur så vill killen helst att deras tjej inte ska varit med någon kille alls tidigare. Dem blir liksom svartsjuka och känner att det blir en tävling. Att det så kommer blod är därmed ett bevis på att denna tjej han valt att gifta sig med är ''en bra tjej'' dvs inte en hora. 

Han bryr sig egentligen inte om allt detta med blod, heder, släkt osv men han vill ha det på svart och vitt att jag inte legat med någon annan. Saken är den att dem inte vet bättre. Dem förstår ju inte att denna mödomshinna är en myt. Vi måste förstå att dessa länder ligger 100 år bakom oss i tiden och det får vi bara acceptera. Det jag därför kommer göra är att jag kommer springa in på toan efteråt, strö rått blod(som jag har med mig, ex från ett djur) på en handduk eller liknande. Sedan duschar jag, går ut och visar honom handduken. Han vill ju trots allt bara se att det inte finns någon annan kille i bilden, det är allt.

• Anonym (undrar)
    jasse90 skrev 2015-03-25 01:55:47 följande:

Jag sitter personligen i en liknande situation. Jag är ifrån Irak, muslim, ej kurd. Nu kommer jag snart gifta mig och denna kille förväntar sig att jag ska blöda. Jag vet med säkerhet att jag inte kommer blöda då jag använder tampong vilket jag gjort över 5 år + att jag regelbundet onanerar. Har dock aldrig haft sex. Blöder jag inte så dödar dem inte mig utan han lämnar bara tillbaka mig till mina föräldrar. Min släkt känner förstås skam men ingen skulle någonsin mörda mig. 

Men saken är den att jag verkligen älskar denna person jag kommer gifta mig med och enligt deras kultur så vill killen helst att deras tjej inte ska varit med någon kille alls tidigare. Dem blir liksom svartsjuka och känner att det blir en tävling. Att det så kommer blod är därmed ett bevis på att denna tjej han valt att gifta sig med är ''en bra tjej'' dvs inte en hora. 

Han bryr sig egentligen inte om allt detta med blod, heder, släkt osv men han vill ha det på svart och vitt att jag inte legat med någon annan. Saken är den att dem inte vet bättre. Dem förstår ju inte att denna mödomshinna är en myt. Vi måste förstå att dessa länder ligger 100 år bakom oss i tiden och det får vi bara acceptera. Det jag därför kommer göra är att jag kommer springa in på toan efteråt, strö rått blod(som jag har med mig, ex från ett djur) på en handduk eller liknande. Sedan duschar jag, går ut och visar honom handduken. Han vill ju trots allt bara se att det inte finns någon annan kille i bilden, det är allt.

Men även om de äldre i släkten skulle förvänta sig blod, borde inte din fästman veta att man oftast inte blöder när man gör saker med fittan..? Alltså, att det inte finns bevis på att du varken skulle vara oskuld eller en hora.  Han är ju (förhoppningsvis) av samma generation som du. Lever ni båda lever i sverige? 

Usch, jag är så glad att jag inte tillhör såna kulturer och religioner. Oavsett om det skulle vara enkelt att fuska så finns det ändå där.
  • jasse90
    Anonym (undrar) skrev 2015-03-25 09:33:58 följande:
    Men även om de äldre i släkten skulle förvänta sig blod, borde inte din fästman veta att man oftast inte blöder när man gör saker med fittan..? Alltså, att det inte finns bevis på att du varken skulle vara oskuld eller en hora.  Han är ju (förhoppningsvis) av samma generation som du. Lever ni båda lever i sverige? 

Usch, jag är så glad att jag inte tillhör såna kulturer och religioner. Oavsett om det skulle vara enkelt att fuska så finns det ändå där.
    Saken är den att i denna kultur så lär man upp små flickor att de aldrig får stoppa upp något i fittan, aldrig onanera, osv. Man tillåter dem inte ens att cykla eller rida på en häst bara för att se till så att denna hinna till 100% spräcks då dem väl gifter sig. - Helt sjukt jag vet, men detta är verkligheten för många. 

Sen är det inte så lätt att lära dessa personer den moderna versionen då föräldrarna trycker in denna informationen i skallen på sina barn redan vid 10-års ålder. 
    Med andra ord så har killarna en föreställning om att kvinnan ska blöda då dem gifter sig. Man tror fortfarande på mödomshinnan där och ingen lär dem något annat eftersom man vill inte ens inse sanningen. Man vill inte tro att allt man lärt sig varit en lögn. Oskulden hos tjejer är allt dem har. Då dem blöder på bröllopsnatten är tjejerna stolta och nöjda att få visa att dem varit duktiga tjejer som inte gjort något. Männen har samtidigt höga krav från familjen att de måste gifta sig med en bra kvinna, en duktig tjej som inte gjort något med någon annan. Hon måste vara trogen. 

Förhoppningsvis dör denna tradition ut snart då den många gånger kostar tjejernas liv.
  • Anonym (undrar)
    jasse90 skrev 2015-03-25 14:21:50 följande:
    Saken är den att i denna kultur så lär man upp små flickor att de aldrig får stoppa upp något i fittan, aldrig onanera, osv. Man tillåter dem inte ens att cykla eller rida på en häst bara för att se till så att denna hinna till 100% spräcks då dem väl gifter sig. - Helt sjukt jag vet, men detta är verkligheten för många. 

Sen är det inte så lätt att lära dessa personer den moderna versionen då föräldrarna trycker in denna informationen i skallen på sina barn redan vid 10-års ålder. 
    Med andra ord så har killarna en föreställning om att kvinnan ska blöda då dem gifter sig. Man tror fortfarande på mödomshinnan där och ingen lär dem något annat eftersom man vill inte ens inse sanningen. Man vill inte tro att allt man lärt sig varit en lögn. Oskulden hos tjejer är allt dem har. Då dem blöder på bröllopsnatten är tjejerna stolta och nöjda att få visa att dem varit duktiga tjejer som inte gjort något. Männen har samtidigt höga krav från familjen att de måste gifta sig med en bra kvinna, en duktig tjej som inte gjort något med någon annan. Hon måste vara trogen. 

Förhoppningsvis dör denna tradition ut snart då den många gånger kostar tjejernas liv.
    Ja men min fråga riktade sig snarare mot honom som person, har han inte insett att det antagligen inte är så att tjejer blöder? Jag menar, ni är en ny generation och borde man inte ifrågasätta saker man fått lära sig från ung ålder kontra det som lärs ut i skolor/samhället osv..? Tänker man inte själv? Speciellt om man bor i ett västerländskt land (som jag nu antar att ni båda gör)?

Det är intressant och lite vridet att du som kvinna ju vet att du antagligen inte kommer att blöda, vad är det som hindrar männen att veta och förstå det? Och att man vill ha ett bevis på sådant som inte går att bevisa. Jag blir samtidigt arg på alla som fortsätter hålla detta vid liv, trots att jag vet att de som individer inte kan göra så mycket mer än att spela med i den uråldriga teatern. En stor lögn som bara är till bekymmer för helt oskyldiga.
  • ronjaaaa96

Hej allihopa. Tack för alla era svar. Jag mår bra och allt är lugnt hittills. Om vi åker tillbaka till kurdistan i år kommer jag förlova mig med den kille. Jag måste blöda för på bröllopsnatten. Det är väldigt skakigt just nu i förhållandet och jag funderar starkt på att prata med pappa och säga att jag inte vill. Men det är så svårt... Jag älskar honom verkligen och det låter sjukt fånigt här men varenda gång jag verkligen har motivationen att lämna så TÖNKER jag bara på hur attraktiv han är och hur jag aldrig kommer hitta någon som är lika fin som honom, både mentalt och psykiskt. Kanske inte när det kommer till religionen och kulturen dock. Något tips? Vad tycke rni jag borde göra? Jag vet att min mödomshinna/slidkrans inte är intakt och tror till fullo att barnmorskan i ungdomsmottagningen ljög när hon sa "den är helt intakt jag kan se att du är oskuld"

• Anonym (Man)
    jasse90 skrev 2015-03-25 01:55:47 följande:

Men kan ni inte ha sådant förtroende för varandra att han tror på dig när du säger att du är oskuld? Och då är det ju överflödigt med "bevis" som inte är säkra. Och behöver han berätta för någon så säger han bara att han vet att du var oskuld. Hur gamla är ni?
  • Spagettimonstret
    ronjaaaa96 skrev 2015-03-29 12:45:56 följande:

"Det är väldigt skakigt just nu i förhållandet och jag funderar starkt på att prata med pappa och säga att jag inte vill. Men det är så svårt... Jag älskar honom verkligen och det låter sjukt fånigt här men varenda gång jag verkligen har motivationen att lämna så TÖNKER jag bara på hur attraktiv han är och hur jag aldrig kommer hitta någon som är lika fin som honom, både mentalt och psykiskt. Kanske inte när det kommer till religionen och kulturen dock. Något tips? Vad tycke rni jag borde göra? "

Jag är övertygad om att du kan hitta någon mer attraktiv än honom. Förlova och gift dig bara om du själv verkligen vill och då på dina villkor.
    Tar man i så mycket att man blöder floder under sexdebuten så låter det som att mannen inte bryr sig om att kvinnan har ont.
Svar på tråden Blöda på bröllopsnatten, mitt liv står på spel