• Anonym (anonym)

vad tror ni om min son 10 månader?

Hejsan! Jag är ny här på forumet och väljer gärna att vara lite hemlig ett tag innan jag känt in mig

I feb 14 fick jag min son. Vårat första barn. Allt har varit bra även om det är stor omställning. Vi har inte många vänner med jämnåldriga barn så före jul började jag gå på en öppen förskola för att träffa mer bebisar.

Nu har jag börjat tycka att min son känns annorlunda mot de andra i hans ålder och har börjat fundera om han kan ha någon form av skada/utvecklingstörning.

Jag hoppas givetvis att de andra bebisarna bara är tidiga men har ju bara dem att jämföra med.

Min son kan

Sitta

Krypa

Resa sig mot möbler

Stå någon sekund utan stöd

Ta sig från liggande på rygg till mage sittande kryp.

Han kan inte

Vinka

Peka

Klappa händer

säga något ord

visar inte att han förstår något ord alls

kan inte sitt namn

ler och skrattar men ganska sällan och aldrig mot någon han inte känner

Detta är väl i korta drag vad jag reagerat på. Finns kanske fler saker jag glömt att nämna.

Vad tror ni alla om detta?

Det var efter att jag började träffa barn i hans ålder som jag börjar fundera.

Med vänlig hälsning och tack på förhand!

• Svar på tråden vad tror ni om min son 10 månader?
  • Anonym (anonym)

Tack för svar! Har haft väldigt lite kontakt med bvc och måste säga att jag inte känner mig helt bekväm med dem. Men går givetvis dit om det behövs.

Låter han lite annorlunda?

• Anonym (ok)

Det låter helt normalt i mina öron. Barn kan inte lära sig allt samtidigt, utan fokuserar på vissa bitar i taget. Det låter som om din son mest fokuserat på det motoriska, och det är inte alls märkligt att han inte säger något ord, vinkar, pekar eller liknande vid 10 månader.

Min dotter kunde i den åldern varken krypa eller resa sig mot möbler. Hon kunde låta som ett får eller som en ko, men sade inte mycket annat. Hon har också varit ganska reserverad mot främlingar. Nu vid ca 3 års ålder pratar hon oavbrutet, springer, hoppar, och är fullt normal.

Barn är olika.

• Anonym (anonym)

Tack för svaret. Jo motoriskt är han duktig har jag tyckt. Eller jag har tyckt han varit bäst på allt men blev som en kalldusch på förskolan där jag tycker alla vinkar pekar och säger däää. Samtidigt som de springer runt för egen maskin och ler och skrattar mot alla.

• Gladhannapanna

Känner du förtroende för pedagogerna som jobbar på öppna förskolan? De ser massor av barn hela dagarna och reagerar ganska snabbt om någonting verkar avvikande. Om det skulle vara något annorlunda med din son har de säkert redan lagt märke till det och kan säkert komma med råd och tips. Om han är som han ska har de säkert några lugnande ord att ge dig!

Jag har arbetat som socionom vid två öppna förskolor och min erfarenhet är att vi som personal ofta lägger märke till saker som inte är som de brukar med både barn och föräldrar, men det betyder inte att man gör någonting om inte föräldern ber om råd. 

Vet att våra pedagoger ofta kom med kloka råd angående det mesta som har med barn att göra! Många föräldrar frågar om råd när det gäller mat, sömn, uppfostran mm. 

• Anonym (C33)

Vår dotter sa sitt första ord vid 10 månader. Sen kom ett till efter en månad. På en månad sa hon inget mer. Det kan lika gärna dröja 2-3 månader till innan det första ordet kommer. Att han inte pratat än är inget varningstecken alls. 

Har ni vinkat till honom? Upprepa det i några dagar så kanske det kommer. 

Barn lär sig gå olika tidigt. De flesta runt ett år. Vår dotter när hon var 1 år 4 mån. Ändå är det inget fel på henne. 

Det andra du nämner känns inte heller onormalt.
    Men ta kontakt med BVC. Och du vet att du kan byta BVC om du vill, om det inte känns bra där ni går nu. 

• Anonym (anonym)

På öppna förskolan hos oss jobbar ingen pedagog. Det är kyrkvaktmästaren och en präst.

vi vinkar när vi kommer och går och så. Sjunger även en visa med vinka och klappa i rätt ofta. Så nog har han sett det.

Är väl inget direkt fel på mitt bvc bara det att vi knappt behövt vara där och dessutom varit vikarie som jobbat två av gångerna så jag har absolut ingen 'relation' till sköterskan.

• Anonym (anonym)

C33: att han inte heller förstår något ord alls, känns det onormalt? De andra verkar förstå så mycket.

• Anonym (anonym)

Han reagerar inte på sitt namn heller. Det är faktiskt något jag tänkt på innan men har för mig jag läst att det är vid 18 mån man ska kunna det. Men det verkar de andra kunna

• Gladhannapanna
    Anonym (anonym) skrev 2015-01-13 13:47:18 följande:

På öppna förskolan hos oss jobbar ingen pedagog. Det är kyrkvaktmästaren och en präst.

vi vinkar när vi kommer och går och så. Sjunger även en visa med vinka och klappa i rätt ofta. Så nog har han sett det.

Är väl inget direkt fel på mitt bvc bara det att vi knappt behövt vara där och dessutom varit vikarie som jobbat två av gångerna så jag har absolut ingen 'relation' till sköterskan.

Ok, då förstår jag. De jag har jobbat på har varit familjecentraler med bvc, mvc och öppen förskola med socionom och pedagog.
  • Anonym (anonym)

Guldhannapanna: nä det här är inom kyrkans verksamhet. Hur låter detta i dina öron du som jobbat med det?

• molly1989

Till exempel vinka måste man ju öva på. Jag kände likadant som du, borde inte min son kunna vinka nu? Vi övade jättemycket på det ett tag och då började han göra det. När han väl kunde så glömde vi nästan bort att göra det och nu gör han det inte ofta alls längre. Barn vet ju inte att man "ska" vinka eller vad det betyder om man inte visar dem. Läste nånstans att de borde försöka borsta sitt eget hår vid ett år, min pojke hade knappt sett en hårborste då, hur skullehan veta vad den är till för?

• Anonym (C33)

Jag minns inte hur det var med dottern. Men jag tror inte att hon reagerade på sitt namn. Kanske vet han vad han heter men visar det inte. Kan finnas många anledningar. Kanske vet inte barnet i den åldern att man ska vända sig till den som ropar ens namn och ge respons. 

Jag är inget proffs, så jag rekommenderar BVC. De är proffs och de är vana vid alla möjliga frågor. 

• Anonym (fem barn)

Visst kan du prata med bvc om du känner dig orolig, men jag tycker inte att något av det du räknar upp är oroväckande. Så slappna av, ta det lugnt och fortsätt gå till öppna förskolan! Min erfarenhet är att små barn lättare lär av andra små barn än av mamma. Säkert kommer ditt barn göra en massa framsteg inom den närmaste framtiden. Jag har själv fem barn och det har varit stora variationer när det gäller deras utveckling. En gick vid 9½ mån och en annan först vid 15 mån och båda har blivit duktiga idrottsmän. En dotter sa knappt ett ord innan 1½, och nu som vuxen kan hon prata ihjäl vem som helst, ha-ha!

• Anonym (anonym)

Tack för alla svar! Orolig är jag väl lite grann men han är ju vårat lilla hjärta ändå oavsett. Blev nog mest som en kalldusch för mig när jag såg vad alla andra kunde. I mina ögon var han bäst på allt

• 2pågar

Alla barn är olika :) inget att oroa sej för . Men är man orolig ändå kan man alltid ta kontakt med Bvc och be som göra små kontroller för att testa honom lite på vad han kan och inte. Inland kan dom mer än dom visar.

Min som som oxå är född i februari 2014 kan

- krypa

-sitta

-gå själv

-vinka

-säga pappa, mamma, där,titta,nä

-rullar hej villt

-pekar

Lyssnar till sitt namn och nej eller ajaj. Han har däremot inte en tand i munnen och har svårt att äta vanlig mat.

Medans hans bröder i samma ålder inte kunde gå eller prata, inte heller vinka. Men dom hade tänder och åt vanlig mat .

• Anonym (anonym)

2pågar: det här med att lyssna till namnet känner jag mig osäker på. Ibland reagerar han har jag märkt. Kanske hälften av ggr. Brukar dom reagera prick varje gång?

• Anonym (Nej)
    Anonym (anonym) skrev 2015-01-13 19:16:41 följande:

2pågar: det här med att lyssna till namnet känner jag mig osäker på. Ibland reagerar han har jag märkt. Kanske hälften av ggr. Brukar dom reagera prick varje gång?

De behöver verkligen INTE reagera varje gång. Det gör inte ens min fyraåring :)
  • Waldo

När min dotter var 10 månader kunder hon inte sitta själv utan stöd.

Lite lätt panikslagen gick jag till vår läkare och frågade vad tusan som var fel på henne.
    Lugnt förklarade han då att hon, som då hade börjat pratar och sagt sitt första ord vid 6 månader, helt enkelt bara koncentrerat sig på det

Små bebisar upptäcker en sak i taget ibland
    Min dotter råkade upptäcka det fantastiska med att prata.
    Sitta, krypa och gå som jämngamla gjorde var hon inte intresserad av

Efter ett halvår hade hon upptäckt även det och var ikapp

• Flickan och kråkan

Som alla redan sagt så är barn olika. Jag har tre barn. Inget av dem har vinkat förrän en bra bit efter året. Äldsta vinkade första gången i samband med att han lärde sig gå. Han var då nästan 16 månader. De andra var 13-15 månader någonting. Två barn pekade före året men inte vid 10 månader. En efter. Äldsta var sen med talet. Mellan tidig. Första orden kom dock samtidigt...11 månader var de då. Yngsta har passerat 1,5 år och säger ingenting begripligt ännu. Jo, lök. "Löööö". Inget "mamma" eller "pappa". Han förstår dock bra och kommunicerar mycket på andra sätt. Äldsta barnet som förutom en 4-5 ord som användes ytterst sparsamt var i stort sett tyst tills han var 2 år. Inget av mina andra barn har dock varit i närheten av hans flrståekse. Började läsa strax efter att han fyllt 3 år. Vid 10 månader förstod han väldigt mycket. De andra har börjat visa på förståelse just runt 10 månader, men efter det har det gått ganska fort. Det där med att reagera på sitt namn tycker jag är lurigt. Inte heller äldre barn reagerar alltid på sitt namn. De hör, förstår men vill inte bry sig.....just då .

Svar på tråden vad tror ni om min son 10 månader?