• Minza83

hjälp mig med riktigt VARMA vinteryttkläder!

min son som snart fyller 6 är en riktig speta! finns inte ett uns fett någonstans på honom! han har jättesvårt att hålla värmen alltså..

just nu har han jacka + termobyxa från polarn o pyret, men måste ha fleeceställ inunder för att han inte ska bli blå om läpparna :O

bra skor och vantar har han... (kuoma och reima!)

igår var det ju bara -8.. skulle han ha dessa kläder vid -20 så skulle han inte ens kunna vara ute.. ja det kunde han ju inte vid -8 heller.. :O

didriksons har vi provat, då fick vi ha ullunderställ OCH fleeceställ inunder.
    annars gick det inte, ja samma med pops vinterkläder nu då.. 

jag funderar på om Reimatec (typ trondheim med 160gr padding) skulle vara bättre?  

eller har ni något annat förslag?

det måste vara vattentätt, hög slitstyrka och VARMT, inte för brett då han är superslim!

• Svar på tråden hjälp mig med riktigt VARMA vinteryttkläder!
  • emelieh87

Googlade just extra varma ytterkläder, en av de första som kom upp var en gammal tråd här på fl som verkade bra. Kan inte länka men testa googla det jag skrev:)

• Nyfikna72

Det finns inga som helst kläder som är varma i sig utan det är lager på lager som gäller om man vill hålla värmen kvar i kroppen. Att enbart ha ett lager i form av overall eller jacka lär inte hjälpa hur bra grejer det än är. Är man tunn i kroppen så är det nog bara flera tunna lager som gäller ihop med bra ytterskal.

• myskmalva

Silkesunderställ! Det är som att ha en extra hud. Värmer när man är ute i kylan men blir inte stickigt och varmt när man är inomhus. Inte så billigt dock...

• modsey
    Maddi skrev 2015-01-13 16:19:14 följande:

Isbjörn of sweden

jag har tidigare varit jättenöjd med Isbjörn men är inte det alls längre!
    Har reklamerat två overaller som inte gick att få rena!! och fick nya som även de liksom får smutsen att fastna känns det som i linningen och vid vecken vid armar och ben.
    Sen känns de blöta länge när det är slaskigt ute och torkar inte lika fort som jag tycker en bra dyr overall ska göra.
    Reima har jag gillat, men är det slaskigt så går de lättare sönder om det är tec tyget mot den lite grövre.
    Nästa år vete tusan vad jag ska köpa, men då blir det nog byxor och jacka då de fyller 7 år.
    Troligen provar vi Gneis eller reima igen.
  • Maddi
    modsey skrev 2015-01-13 16:57:14 följande:

jag har tidigare varit jättenöjd med Isbjörn men är inte det alls längre!

Har reklamerat två overaller som inte gick att få rena!! och fick nya som även de liksom får smutsen att fastna känns det som i linningen och vid vecken vid armar och ben.

Sen känns de blöta länge när det är slaskigt ute och torkar inte lika fort som jag tycker en bra dyr overall ska göra.

Reima har jag gillat, men är det slaskigt så går de lättare sönder om det är tec tyget mot den lite grövre.

Nästa år vete tusan vad jag ska köpa, men då blir det nog byxor och jacka då de fyller 7 år.

Troligen provar vi Gneis eller reima igen.

Ja om du inte är böjd med dom så ska man ju inte köpa. Nu upplever inte jag att de tar tid och få dom torr. Men de kanske beror på att jag lägger dom på golvvärmen. Jag är mer nöjd med isbjörn än reima tec, men som sagt de är en smaksak :)
  • modsey
    Maddi skrev 2015-01-13 17:15:29 följande:
    Ja om du inte är böjd med dom så ska man ju inte köpa. Nu upplever inte jag att de tar tid och få dom torr. Men de kanske beror på att jag lägger dom på golvvärmen. Jag är mer nöjd med isbjörn än reima tec, men som sagt de är en smaksak :)
    de har ju inte värmegolv på fritids Flört reima torkade fast de bara hängde till nästa rast, de upplever jag inte att isbjörn gör tyvärr.
  • cosinus

Grannarna har en dunjacka från marmot som de är jättenöjda med. Jättevarm tydligen.

Reima brukar inte vara så varma enligt min erfarenhet.

Ah och O är ju att ungen håller igång hela tiden om han är frusen, för börjar man väl bli kall är det ju svårt bygga upp igen.

Vi kör ullmax Ullunderställ samt yllekläder (stickade av mormor) och så klart ullstrumpor och tjocksockar under skor/overall när det är riktigt kallt och det funkar på mina spinkisar så länge de rör sig men de får inte bli inaktiva då är det kört.

• BeanBag

Här kör vi ullunderställ och strumpor, Gneis termokläder och sedan gneisoverall på det. På fötterna har de powerboots och på händerna tjocka tumhandskar.

är det riktigt kallt så här de även ett ullfrotteställ på underställ et

• modsey
    BeanBag skrev 2015-01-13 18:33:19 följande:

Här kör vi ullunderställ och strumpor, Gneis termokläder och sedan gneisoverall på det. På fötterna har de powerboots och på händerna tjocka tumhandskar.

är det riktigt kallt så här de även ett ullfrotteställ på underställ et

Är du nöjd med Gneis?
  • cosinus
    modsey skrev 2015-01-13 18:54:52 följande:
    Är du nöjd med Gneis?
    Vi kör sen flera år tillbaka nästan uteslutande gneis. Är jättenöjda.

Men däremot värmemässigt tycker jag inte de är outstanding. Absolut lika bra som reima och andra märken vi provat men inte mycket varmare. De är smidiga och slitsarka och vi har aldrig haft bekymmer med att de blir blöta igenom. Men för värmen måste man ju ff bygga lager på lager.
  • BeanBag
    modsey skrev 2015-01-13 18:54:52 följande:

Är du nöjd med Gneis?

Är supernöjd med gneis! Här haft gneis i 7 år. De hade en svacka -11 så de testade ett nytt tyg och slittåligheten blev urusel men sen gick de tillbaka till det slittpliga och smidiga tyget igen.

värme bygger man med lager på lager metoden ????
  • Minza83

då får vi köpa nytt ullunderställ helt enkelt :) känns bökigt för honom på förskolan bara, och varmt? men hellre varm än kall!

han är en enormt aktiv kille, hoppar och studsar fram, springer runt och har sig.
    ingen lugn bit mao. ;)

men sååå TUNN. är vi inne och det är ja säg 18-19 och han är halvnaken så blir han blå om läppar och kinder.... :O 

eller om han är ute på sommaren och det är mellan 15-20 och han har sommarkläder, ja då blir han också blå.... ;)

då är det kanske onödigt att köpa en overall från reima när det inte är vad han behöver! :)

vi har alltid fått köra lager på lager tidigare med honom, så får göra det nu också då :)

tack ska ni ha! :)

• modsey
    BeanBag skrev 2015-01-13 21:42:28 följande:
    Är supernöjd med gneis! Här haft gneis i 7 år. De hade en svacka -11 så de testade ett nytt tyg och slittåligheten blev urusel men sen gick de tillbaka till det slittpliga och smidiga tyget igen.

värme bygger man med lager på lager metoden ????
    ja värmen bygger man med lager, men är de yttersta kläderna fuktiga så hjälper de inte så mycket tyvärr.
  • BeanBag
    modsey skrev 2015-01-14 09:41:57 följande:

ja värmen bygger man med lager, men är de yttersta kläderna fuktiga så hjälper de inte så mycket tyvärr.

Mina barn har aldrig blivit blöta i sina gneiskläder. Inte heller när vi hade reima
  • modsey
    BeanBag skrev 2015-01-14 11:22:46 följande:
    Mina barn har aldrig blivit blöta i sina gneiskläder. Inte heller när vi hade reima
    inte mina heller i reima men i Isbjörn :/
    Gneis ska jag nog testa nästa gång tror jag 
  • BeanBag
    modsey skrev 2015-01-14 11:23:43 följande:

inte mina heller i reima men i Isbjörn :/

Gneis ska jag nog testa nästa gång tror jag 

Ok! Trodde isbjörn skulle vara helt vattentäta ????
  • modsey
    BeanBag skrev 2015-01-14 11:26:54 följande:
    Ok! Trodde isbjörn skulle vara helt vattentäta ????
    jo men de blir väldigt blöta ner på benen det liksom samlas vatten där och ytterst på armarna och tar lång tid på sig att torka.....definitivt inte torra mellan rasterna.
    Och just där blir de fuktigt även ytterst på insidan.
  • BeanBag
    modsey skrev 2015-01-14 11:29:43 följande:

jo men de blir väldigt blöta ner på benen det liksom samlas vatten där och ytterst på armarna och tar lång tid på sig att torka.....definitivt inte torra mellan rasterna.

Och just där blir de fuktigt även ytterst på insidan.

Tråkigt när man har lagt ut så mycket pengar för att få bra ytterkläder
Svar på tråden hjälp mig med riktigt VARMA vinteryttkläder!