• fuckhoran

polis eller advokat här??

Hej! Jag är 16 och bor i en småstad. Jag är ordentlig av mig, pluggar och funderar på att bli jurist. Är mycket hemma och har bra kontakt med min familj.

För ett par månader sedan så började jag umgås med fel folk, misstänkte att de brukade narkotika men hade inget bevis förrän nu. Jag har lånat ut min telefon till många av dessa människor för att skriva till "sin kompis" etc, då jag velat bli omtyckt och accepterad, känner mig så dum. Några av dessa personer inklusive deras langare har nu åkt dit för ringa narkotikabrott. Jag blev misstänksam och kollade igenom mina sms vilket jag inte haft en tanke på innan, de finns sms till ett flertal olika nummer där de står saker som "kan vi ses på en fet?" "Har du g för 500?" etc, kan inte komma på någon annan anledning till dessa sms än att de skulle ha med droger att göra.
    Nu när dessa personer är tagna så kommer det leda till min telefon, kan jag bli dömd för narkotikabrott fastän jag är oskyldig?? Jag är beredd att lämna blodprov och även låta de göra en husransakan, dock vill jag inte ge dem min telefon då gud vet vad som skickats från den!! Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja lämna urinprov då jag skulle känna mig så kränkt och dessutom har svårt med att "visa mig" för okända människor. Jag är livrädd, ifall socialen kopplas in och jag på något sätt blir dömd så kommer jag förlora mina föräldrars förtroende samt bryta ihop totalt.
    Finns det någon här som kan svara på ifall jag KAN bli dömd eller tvingad att lämna min telefon, eller urinprov pga några sms som inte ens kan bevisas är skickade av mig?? Orkar inte gå runt och oroa mig, hjälp!!
    Till saken hör att jag inte umgås med dessa människor nu men får fortfarande sms av dessa nummer, dock oftast om normala saker, tror inte de vet att numret tillhör någon okänd?? Hjälp snälla.

• Svar på tråden polis eller advokat här??
  • Långbenopluto

Är du så oskyldig som du säger har du inga problem att pinka i en kopp eller lämna ifrån dig din telefon.

Ja, du kan bli tvingad att lämna urinprov och din telefon.

Sluta umgås med dessa personer omgående!

• Anonym (...)

Fint försök. Är du misstänkt och vägrar lämna urinprov kan du nog räkna ut vad som händer själv.

• Anonym (hejsan)

Dom behöver inte din telefon för att se vart den har ringt och vilka sms som har skickats. Och ja,dom kan tvinga dig till både urinprov,blodprov mm.

Husransakan kommer nog som ett brev på posten

• fuckhoran

Jag har mina anledningar som inte har med detta å göra. Vad grundar ni på att de kan tvinga till pisseprov? Jag har själv hört från många håll att de inte kan kräva de men att de föredrar det. Att jag inte vill kissa har inte med detta att göra.

Och självklart vill jag inte ge ifrån mig min telefon när det som sagt antagligen finns massa sms på den?

• Anonym (sluta dröm)
    Tines skrev 2015-01-15 15:06:30 följande:

Är du så oskyldig som du säger har du inga problem att pinka i en kopp eller lämna ifrån dig din telefon.

Det är ren skitsnack, ingen myndighet har befogenhet eller makt att tvinga fram urinprov, blodprov kan polisen tvinga fram men inget annat.

Rs, radera telefonen bytt sim om du är orolig.

Anonym (...) skrev 2015-01-15 15:07:00 följande:

Fint försök. Är du misstänkt och vägrar lämna urinprov kan du nog räkna ut vad som händer själv.

Jaha, vad tror du händer mer än ... inget?

Tror du att polisen kommer binda ner ts och använda kateter eller nått?

Anonym (hejsan) skrev 2015-01-15 15:09:27 följande:

Dom behöver inte din telefon för att se vart den har ringt och vilka sms som har skickats. Och ja,dom kan tvinga dig till både urinprov,blodprov mm.

Husransakan kommer nog som ett brev på posten

Och du tror dom gör så när det kommer till ett ynka fall av ringa? 

Nej, det gör dom inte, dom kan eventuellt kräva telefonen av henne OM det nu skulle gå så långt att dom vill undersöka alla i "härvan"

Urinprov är det som sagt ingen myndighet som kan tvinga till sig.

husrannsakan är en _möjlighet_ men förmodligen så skiter dom på det om dom plockade säljaren och några kunder.

Tror du verkligen polis har resurser, tid eller lust att jaga varje misstänkt rökare som för övrigt inte begår några riktiga brott?

• Anonym (sluta dröm)
    Tines skrev 2015-01-15 15:06:30 följande:

Missade att skriva en sak, urinprov är ett av det mest kränkande man kan råka ut för av svenska myndigheter, ingen med gnutta självrespekt eller personlig integritet ställer upp på det, vi är inga boskap direkt.

• fuckhoran
    Anonym (sluta dröm) skrev 2015-01-15 15:50:51 följande:

Missade att skriva en sak, urinprov är ett av det mest kränkande man kan råka ut för av svenska myndigheter, ingen med gnutta självrespekt eller personlig integritet ställer upp på det, vi är inga boskap direkt.

Tack för seriöst svar, tänkte väl att man inte kunde bli tvingad att kissa. Om man beställer nytt simkort, försvinner sms, bilder mm då eller finns det lagrat i telefonen också?
  • Anonym (sluta dröm)
    fuckhoran skrev 2015-01-15 15:56:16 följande:
    Tack för seriöst svar, tänkte väl att man inte kunde bli tvingad att kissa. Om man beställer nytt simkort, försvinner sms, bilder mm då eller finns det lagrat i telefonen också?

Beror på telefon skulle jag tro, vissa av mina sparade på sim andra sparar i det interna minnet.
    Mms sparar min i alla fall på minneskort.

Men stå på dig, du kan inte bli tvingad så ge inte efter en mm vad polis än hotar med och hota för att skrämma tonåringar är dom duktiga på.

• Långbenopluto
    fuckhoran skrev 2015-01-15 15:56:16 följande:
    Så ett svar som du vill ha är ett seriöst svar? Men svar som du fått av mig och andra (som är sann) är inte seriös?

Det märks att du bara är 16 år....
  • fuckhoran
    Tines skrev 2015-01-15 16:24:04 följande:
    Så ett svar som du vill ha är ett seriöst svar? Men svar som du fått av mig och andra (som är sann) är inte seriös?

Det märks att du bara är 16 år....
    Tyckte du hade en otrevlig ton och dessutom så stämde inte infon därför ansåg jag inte svaret som något som hjälpte mig, nej.

Vet inte om kommentaren gällande min ålder skulle vara något negativt..?
Svar på tråden polis eller advokat här??