• fuckhoran

polis eller advokat här??

Hej! Jag är 16 och bor i en småstad. Jag är ordentlig av mig, pluggar och funderar på att bli jurist. Är mycket hemma och har bra kontakt med min familj.

För ett par månader sedan så började jag umgås med fel folk, misstänkte att de brukade narkotika men hade inget bevis förrän nu. Jag har lånat ut min telefon till många av dessa människor för att skriva till "sin kompis" etc, då jag velat bli omtyckt och accepterad, känner mig så dum. Några av dessa personer inklusive deras langare har nu åkt dit för ringa narkotikabrott. Jag blev misstänksam och kollade igenom mina sms vilket jag inte haft en tanke på innan, de finns sms till ett flertal olika nummer där de står saker som "kan vi ses på en fet?" "Har du g för 500?" etc, kan inte komma på någon annan anledning till dessa sms än att de skulle ha med droger att göra.
    Nu när dessa personer är tagna så kommer det leda till min telefon, kan jag bli dömd för narkotikabrott fastän jag är oskyldig?? Jag är beredd att lämna blodprov och även låta de göra en husransakan, dock vill jag inte ge dem min telefon då gud vet vad som skickats från den!! Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja lämna urinprov då jag skulle känna mig så kränkt och dessutom har svårt med att "visa mig" för okända människor. Jag är livrädd, ifall socialen kopplas in och jag på något sätt blir dömd så kommer jag förlora mina föräldrars förtroende samt bryta ihop totalt.
    Finns det någon här som kan svara på ifall jag KAN bli dömd eller tvingad att lämna min telefon, eller urinprov pga några sms som inte ens kan bevisas är skickade av mig?? Orkar inte gå runt och oroa mig, hjälp!!
    Till saken hör att jag inte umgås med dessa människor nu men får fortfarande sms av dessa nummer, dock oftast om normala saker, tror inte de vet att numret tillhör någon okänd?? Hjälp snälla.

• Svar på tråden polis eller advokat här??
  • Carnitas
    Anonym (hejsan) skrev 2015-01-15 17:19:53 följande:
    Har du suttit häktad för narkotikabrott? Eller ens anhållen?

Lagligt kan dom inte tvinga dig till urinprov,enkom till blodprov, men har du inte suttit där så vet du inte vad du pratar om.

Det är inte så svårt för dom att tvinga fram det ändå efter ett dygn i cellen om inte den anhållne är jääävligt stark, OM dom vill så kommer dom utan vidare ansträngningar men med lock o pock få urinprovet med.

Om dom anser det vara av betydelse så bryter dom ner en 16 åring utan kriminell erfarenhet på mindre än 12 timmar.

För konsumtion så handlar det om 6h, de får hålla dig.
    Fann det lite besvärande att du pratade om ett dygn och 12h, i samma mening som UP.

• kanskedetdu
    fuckhoran skrev 2015-01-15 20:06:39 följande:
    Skulle de vilja göra en avklädd kroppsvisitation pga några sms?? Det handlar ju inte direkt om något allvarligt. Tror de man är så dum att man skulle ha något olagligt på sig. Usch nu skrämde du upp mig, det vill jag verkligen inte va med om.
    Antagligen inte men man vet aldrig,jag råkade ut för det pga en vakt på krogen tyckte jag såg påverkad ut,thats it fick både lämna up prov och klä av mig,och jag är helt ostraffat inte ens en pbot ,så man vet aldrig
  • Carnitas
    kanskedetdu skrev 2015-01-15 20:15:37 följande:
    Antagligen inte men man vet aldrig,jag råkade ut för det pga en vakt på krogen tyckte jag såg påverkad ut,thats it fick både lämna up prov och klä av mig,och jag är helt ostraffat inte ens en pbot ,så man vet aldrig

Du har din rätt att neka UP, och inte heller kan dom tvinga dig.
    Klarar man av integritetskränkningen, så är egentligen den enklaste utvägen att gå med på UP.
    Under de år jag diskuterat ämnet, så har jag stött på ett par.
    Som tänkt jag har ju inget att dölja, och gått med på UP.
    Men efteråt sagt att de aldrig känt sig så kränkta innan.
    Förstår dom, då det är kränkande.
    Då det är få som gillar ha nån som stirrar på ditt kön.

Tänk då om någon tvingar fram ett UP, genom sticka upp en kateter i ditt urinrör.
    Närmaste man kan komma en våldtäkt.

• Anonym (sluta dröm själv)
    Anonym (sluta dröm) skrev 2015-01-15 19:31:30 följande:

Begära, inte tvinga.

Anonym (ta re lugnt) skrev 2015-01-15 18:17:28 följande:
    "Spara några kronor"... Kan nästan lova att dom lånade luren för att inte själva bli spårade vid en eventuell misstanke. Folk som säljer/köper droger utnyttjar naiva människor, punkt slut. Jag gav ts de alternativ ts har att välja mellan, det är allt.

Och du tror att dom inte använder sina egna lurar när dom inte kan låna andras, okey.

Jag hade för mig att när man råder folk till nått så försöker man få till den mest fungerande och positiva lösningen, inte att sätta ts i riktig fara.

Haha gillar hobbyjuristen, såhär är det, dem kan inte tvinga dig att ge urinprov.

Hur ska dem tvinga dig att pissa?

Däremot kan dem (med våld) hålla i dig och dra blod från dig, flera kompisar har varit med om det.

Så svaret till TS är, sålänge du inte brukar något eller har något narkotikaklassat hemma så kan du inte bli dömd för något. Skrattande
  • Carnitas
    Anonym (sluta dröm själv) skrev 2015-01-20 23:38:17 följande:
    Haha gillar hobbyjuristen, såhär är det, dem kan inte tvinga dig att ge urinprov.

Hur ska dem tvinga dig att pissa?

Däremot kan dem (med våld) hålla i dig och dra blod från dig, flera kompisar har varit med om det.

Så svaret till TS är, sålänge du inte brukar något eller har något narkotikaklassat hemma så kan du inte bli dömd för något. Skrattande
    Kateter, det har man gjort innan.
    Carnitas skrev 2015-01-21 00:21:28 följande:
    Kateter, det har man gjort innan.
    Aja i vilket fall är det inte tillåtet längre, blod får man dra dock.

Ingen kul syn att se 6 poliser hålla i en påtänd polare för att ta blodprov.
  • Carnitas
    Anonym (sluta dröm själv) skrev 2015-01-21 00:30:10 följande:
    Aja i vilket fall är det inte tillåtet längre, blod får man dra dock.

Ingen kul syn att se 6 poliser hålla i en påtänd polare för att ta blodprov.

Det var inte tillåtet då heller, de fick en rejäl tillsägning(eller vad det nu heter) av JO.

Det är helt klart en av de större övergreppen man gjort på person.
    Man kan tycka att någon som trycker huvudet upp i skrevet är jobbigt för ens integritet.
    Tänk då när någon våldför sig på dig genom att trycka upp en kateter i urinröret.
    Detta kan nog de flesta förlika sig med är en mycket hemsk handling.
    Och vi som fått kateter upp i urinröret efter operation tex, och fått känna hur det känns.
    Äcklas vid bara tanken, närmare våldtäkt kan man nog inte komma.

Carnitas skrev 2015-01-21 00:49:48 följande:

Det var inte tillåtet då heller, de fick en rejäl tillsägning(eller vad det nu heter) av JO.

Det är helt klart en av de större övergreppen man gjort på person.
    Man kan tycka att någon som trycker huvudet upp i skrevet är jobbigt för ens integritet.
    Tänk då när någon våldför sig på dig genom att trycka upp en kateter i urinröret.
    Detta kan nog de flesta förlika sig med är en mycket hemsk handling.
    Och vi som fått kateter upp i urinröret efter operation tex, och fått känna hur det känns.
    Äcklas vid bara tanken, närmare våldtäkt kan man nog inte komma.

Tror inte det förekommit speciellt ofta då det är mycket enklare att ta blodprov.

Du vet att man får mycket effektivare resultat av blodprov än av urinprov?
  • Carnitas
    Anonym (sluta dröm själv) skrev 2015-01-21 00:53:30 följande:
    Tror inte det förekommit speciellt ofta då det är mycket enklare att ta blodprov.

Du vet att man får mycket effektivare resultat av blodprov än av urinprov?

Tror inte jag heller, men att det har skett är sjukt.
    På mig är det nästan omöjligt att ta blodprov fast jag är villig, tänk då om jag stretar emot.
    Måste vara omöjligt då(känns så i alla fall).

Poliser vill inte ta blodprov, då urinprov går påvisa konsumtion bra mycket längre.
    Utom vid rattonykterhet, då är urinprov meningslöst eftersom de bara kollar metaboliter och inte aktiva ämnen.

Sen kan man diskutera vad som är effektivt, skulle säga UP är effektivare då man en längre tid efter konsumtion kan påvisa dessa metaboliter.
    Medan i blodprov kollar man efter THC, och det finns inga spårbara mängder av THC efter 8-10h efter intag.
    Så man får en klar effektivitet att fånga upp ett positivt test med UP, och få en lagföring.

Carnitas skrev 2015-01-21 01:02:17 följande:

Tror inte jag heller, men att det har skett är sjukt.
    På mig är det nästan omöjligt att ta blodprov fast jag är villig, tänk då om jag stretar emot.
    Måste vara omöjligt då(känns så i alla fall).

Poliser vill inte ta blodprov, då urinprov går påvisa konsumtion bra mycket längre.
    Utom vid rattonykterhet, då är urinprov meningslöst eftersom de bara kollar metaboliter och inte aktiva ämnen.

Sen kan man diskutera vad som är effektivt, skulle säga UP är effektivare då man en längre tid efter konsumtion kan påvisa dessa metaboliter.
    Medan i blodprov kollar man efter THC, och det finns inga spårbara mängder av THC efter 8-10h efter intag.
    Så man får en klar effektivitet att fånga upp ett positivt test med UP, och få en lagföring.

Haha tänkte skriva det men jag orkade inte, nästan allt sitter i blodet och inte i pisset, eller försvinner från blodet mycket fortare.

THC är undantaget, försvinner från blodet på några dagar men kan sitta kvar i urinet i flera månader (beroende på hur länge man rökt).

Om du aldrig röker Cannabis, röker en joint och åker dit på det, så ska du vädja om att ta pissprov istället för blodprov då det åker direkt ut i blodet, men sällan man hittar så små mängder i urinen/det har inte hunnit dit.

Därför vägrar alla kriminella att ta blodprov, och pissar istället
Svar på tråden polis eller advokat här??