• fuckhoran

polis eller advokat här??

Hej! Jag är 16 och bor i en småstad. Jag är ordentlig av mig, pluggar och funderar på att bli jurist. Är mycket hemma och har bra kontakt med min familj.

För ett par månader sedan så började jag umgås med fel folk, misstänkte att de brukade narkotika men hade inget bevis förrän nu. Jag har lånat ut min telefon till många av dessa människor för att skriva till "sin kompis" etc, då jag velat bli omtyckt och accepterad, känner mig så dum. Några av dessa personer inklusive deras langare har nu åkt dit för ringa narkotikabrott. Jag blev misstänksam och kollade igenom mina sms vilket jag inte haft en tanke på innan, de finns sms till ett flertal olika nummer där de står saker som "kan vi ses på en fet?" "Har du g för 500?" etc, kan inte komma på någon annan anledning till dessa sms än att de skulle ha med droger att göra.
    Nu när dessa personer är tagna så kommer det leda till min telefon, kan jag bli dömd för narkotikabrott fastän jag är oskyldig?? Jag är beredd att lämna blodprov och även låta de göra en husransakan, dock vill jag inte ge dem min telefon då gud vet vad som skickats från den!! Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja lämna urinprov då jag skulle känna mig så kränkt och dessutom har svårt med att "visa mig" för okända människor. Jag är livrädd, ifall socialen kopplas in och jag på något sätt blir dömd så kommer jag förlora mina föräldrars förtroende samt bryta ihop totalt.
    Finns det någon här som kan svara på ifall jag KAN bli dömd eller tvingad att lämna min telefon, eller urinprov pga några sms som inte ens kan bevisas är skickade av mig?? Orkar inte gå runt och oroa mig, hjälp!!
    Till saken hör att jag inte umgås med dessa människor nu men får fortfarande sms av dessa nummer, dock oftast om normala saker, tror inte de vet att numret tillhör någon okänd?? Hjälp snälla.

• Svar på tråden polis eller advokat här??
  • Anonym (sluta dröm)
    Anonym (ta re lugnt) skrev 2015-01-15 18:01:25 följande:
    Är det verkligen vänner när de utnyttjar ts genom att fixa sina bussiness via ts lur? Jag hade aldrig goolat, gav bara ts ett alternativ.

Beror på vad man anser med att utnyttja, spara några kronor på sin egen nalle anser jag inte tillhöra utnyttjande men det är jag det.

Så, varför ger du ett råd du aldrig skulle kunna genomföra själv?
    Är inte det så där lite paradoxalt?

• Anonym (NN)

Eftersom du vill läsa juridik så kan du kolla i rättegångsbalken 28 kap 12 paragrafen så finner du där svaret på om polisen har rätt att begära att du lämnar urinprov.

Dina frågor om husrannsakan hittar du också svaret på i rättegångsbalkens 28 kap.

När det gäller de sms som har skickats från din lur så är väl frågan om du har registrerat numret. I så fall kan man ju enkelt spåra ägaren till luren om man har de sms som har mottagits från din lur. Det behöver ju inte innebära att det är du som har sänt dem. Men det är nog klokt att sluta låna ut luren till folk som vill använda den i brottsligt syfte.

• Anonym (ta re lugnt)
    Anonym (sluta dröm) skrev 2015-01-15 18:05:40 följande:

Beror på vad man anser med att utnyttja, spara några kronor på sin egen nalle anser jag inte tillhöra utnyttjande men det är jag det.

Så, varför ger du ett råd du aldrig skulle kunna genomföra själv?
    Är inte det så där lite paradoxalt?

"Spara några kronor"... Kan nästan lova att dom lånade luren för att inte själva bli spårade vid en eventuell misstanke. Folk som säljer/köper droger utnyttjar naiva människor, punkt slut. Jag gav ts de alternativ ts har att välja mellan, det är allt.
  • Carnitas
    Anonym (hejsan) skrev 2015-01-15 17:19:53 följande:
    Har du suttit häktad för narkotikabrott? Eller ens anhållen?

Lagligt kan dom inte tvinga dig till urinprov,enkom till blodprov, men har du inte suttit där så vet du inte vad du pratar om.

Det är inte så svårt för dom att tvinga fram det ändå efter ett dygn i cellen om inte den anhållne är jääävligt stark, OM dom vill så kommer dom utan vidare ansträngningar men med lock o pock få urinprovet med.

Om dom anser det vara av betydelse så bryter dom ner en 16 åring utan kriminell erfarenhet på mindre än 12 timmar.

Man kan inte tvinga till sig ett urinprov, känns som punkt slut där.

• Anonym (sluta dröm)
    Anonym (NN) skrev 2015-01-15 18:14:25 följande:

Eftersom du vill läsa juridik så kan du kolla i rättegångsbalken 28 kap 12 paragrafen så finner du där svaret på om polisen har rätt att begära att du lämnar urinprov.

Dina frågor om husrannsakan hittar du också svaret på i rättegångsbalkens 28 kap.

När det gäller de sms som har skickats från din lur så är väl frågan om du har registrerat numret. I så fall kan man ju enkelt spåra ägaren till luren om man har de sms som har mottagits från din lur. Det behöver ju inte innebära att det är du som har sänt dem. Men det är nog klokt att sluta låna ut luren till folk som vill använda den i brottsligt syfte.

Begära, inte tvinga.

Anonym (ta re lugnt) skrev 2015-01-15 18:17:28 följande:
    "Spara några kronor"... Kan nästan lova att dom lånade luren för att inte själva bli spårade vid en eventuell misstanke. Folk som säljer/köper droger utnyttjar naiva människor, punkt slut. Jag gav ts de alternativ ts har att välja mellan, det är allt.

Och du tror att dom inte använder sina egna lurar när dom inte kan låna andras, okey.

Jag hade för mig att när man råder folk till nått så försöker man få till den mest fungerande och positiva lösningen, inte att sätta ts i riktig fara.

• Anonym (Hej)

Oavsett om man kan tvinga till en individ till urinprov eller inte så är det väl ändå så att är man oskyldig så gör man bäst i att kissa i muggen eftersom det (väl, rätta mig om jag har fel) är en sk. nämndemansjury som avgör. Gissa vad de nämndemännen tänker om en misstänkt vägrat kissa...

Kränkande eller ej, ibland får man väl ändå göra det minst jobbiga av alternativen om man blir tagen med handen i syltburken???

• fuckhoran
    Anonym (Hej) skrev 2015-01-15 19:34:59 följande:

Oavsett om man kan tvinga till en individ till urinprov eller inte så är det väl ändå så att är man oskyldig så gör man bäst i att kissa i muggen eftersom det (väl, rätta mig om jag har fel) är en sk. nämndemansjury som avgör. Gissa vad de nämndemännen tänker om en misstänkt vägrat kissa...

Kränkande eller ej, ibland får man väl ändå göra det minst jobbiga av alternativen om man blir tagen med handen i syltburken???

Jag förstår om det skulle verka misstänksamt. Men jag har blivit utsatt för sexuellt övergrepp vilket polisen kan kolla upp så jag skulle nästan hellre dö än att visa mig så pass naken inför någon.
  • kanskedetdu

Suck massor med barn som svarar här som uppenbarligen inte vad dom pratar om

Ts,dom kan inte tvinga dig till urinprov enbart blodprov,dom kan beslagta telefonen om åklagaren anser att det ligger i intresset för brottsutredning  ,sen kan du radera hur mycket du vill spelar ingen roll dom kommer ändå hitta det om dom vill

• kanskedetdu
    fuckhoran skrev 2015-01-15 19:41:20 följande:
    Jag förstår om det skulle verka misstänksamt. Men jag har blivit utsatt för sexuellt övergrepp vilket polisen kan kolla upp så jag skulle nästan hellre dö än att visa mig så pass naken inför någon.
    De spelar ingen roll dom kan kräva en kroppsvisitation,det sker genom du klär av dig naken sen visiteras du av en kvinnlig polis ,vägrar du kommer dom tvinga dig finns inget om eller men
  • fuckhoran
    kanskedetdu skrev 2015-01-15 19:49:05 följande:
    De spelar ingen roll dom kan kräva en kroppsvisitation,det sker genom du klär av dig naken sen visiteras du av en kvinnlig polis ,vägrar du kommer dom tvinga dig finns inget om eller men
    Skulle de vilja göra en avklädd kroppsvisitation pga några sms?? Det handlar ju inte direkt om något allvarligt. Tror de man är så dum att man skulle ha något olagligt på sig. Usch nu skrämde du upp mig, det vill jag verkligen inte va med om.
Svar på tråden polis eller advokat här??