• ankan85

adhd?

Hej

jag misstänker att min 8 åring har adhd. Skulle gärna vilja prata med andra i liknande situation. Hur ter sig ditt barn?

• Svar på tråden adhd?
  • memis

Ankan85:

Min son är överaktiv och har svårt att koncentrera sig även korta stunder om det är något han är ointresserad av..

Ingenting är lagom, är han glad sprudlar han, arg så är han fly förbannad och skriker, slåss, kastar saker och slår i dörrar, är han ledsen gråter han hysteriskt:(

Han glömmer allt som är här och nu men kan i detalj beskriva sitt rum som han hade när han va 2-3 år, han lyssnar knappt på tilltal far man sitter bredvid honom..

Han har jättesvårt med förändringar och separationer tex sist han tappade en tand skrek och grät och skällde han i 30 minuter för han ville ha tillbaka sin tand :(

Hinner inte skriva mer nu men kommer in senare :)

• memis

Ja sen drygt tre år tillbaka, min son är på utredninglista för adhd sen ett år tillbaka drygt och än sålänge har dem sagt att han ska få en utredning innan sommaren är slut i alla fall, förhoppningsvis till våren men det är lång kö :-/ ankan85

• ankan85

Usch då.

Jag startade min kontakt med bup för 2 år sen men då ville dom inte starta en utredning. Nu har jag påbörjat kontakten igen och väntar nu på att skolpsykolgen ska påbörja basutredningen.

Men som sagt dessa köer :/

• memis

Ja det tar sån himla tid! :( både på gott å ont man vill ju såklart komma till utredning och få en förklaring till beteende och så samtidigt som dem har varit väldigt noga innan dem satte upp sonen till kö för utredning vilket känns bra för det vore hemskt med fel diagnos..

Hoppas ni får stöd och hjälp för att få vardagen att fungera :) vi har fått många värdefulla tips och råd från BUP som har gjort att vi anpassat oss lite efter sonens behov av t.ex struktur så det har blivit lugnare hemma!

Men vissa dagar känns som att allt vi gör och säger blir fel och sonen förstår inte varför vi blir arga och frustrerade då han inte heller förstår hur mycket vi gör för honom fast vi alltid haft en öppen dialog och kan prata om det mesta..

• ankan85

Tycker ni ska be om att få gå cope föräldrautbildning. Hört att den ska vara bra o vi ska snart gå den.

Har ni stått i kö så länge så tycker jag ni ska ringa och trycka på. Är basutredningen via skolan gjord??

• ankan85

Tycker ni ska be om att få gå cope föräldrautbildning. Hört att den ska vara bra o vi ska snart gå den.

Har ni stått i kö så länge så tycker jag ni ska ringa och trycka på. Är basutredningen via skolan gjord??

• memis

Vi har varit i kontakt med BUP sen han var 5 år alltså 2,5

Innan dess Bvc's psykolog som skickade oss vidare efter en mindre utredning med orden att "han verkar gränsa till mer än en sak" typ :-/ drygt å vänta, jag ska få en ny tid för föräldrarstöd i mars-april tänkte höra då hur kön ser ut:(

Dem har fått avboka flera tider för mig för "mer akuta fall"..

Fruktansvärt att vården är då dåligt prioritera och att det är så många barn som mår dåligt:( psykologen vi har på BUP arbetar dessutom deltid, enbart med utredningar och är med i början av träffarna för att besluta om utredning så hon tror ju redan att sonen har adhd annars skulle han inte ens hamna i kön för det sa kuratorn vid ett av samtalen så känns ju som att det borde kunna gå fort för vi har träffats så pass mycket innan.

Antar att dem ser att vi på något sätt lyckats få vardagen att fungera så dem anser inte att det är så brådskande :-/

• ankan85

Ok ja de låter drygt. Vi gjorde några tester när sonen var 5.5 men han stack inte ut tillräckligt då. Minnes testerna hade han svårt att klara.Nu vill dom ha en basutredning med eftersom det var 2 år sedan sist. Men jag hoppas de händer något i vår nu. Börjar ju märka att grabben lider själv av detta nu

• caesar

Mig kan du fråga vila frågor du vill inga är för många eller dumma.

Jag har 4 pojkar på 10, 9, 7 och snart 2. 
    Äldsta fick sin ADHD diagnos när han va 7.
    9 åringen fick nu i december.
    Vi väntar på att få utreda 7 åringen som har akut jobbigt hemma och i skolan.
    Går i perioder men oftast är det någon som har utbrott eller annat bråk.
    Själv så är jag i starten på utredning oxå för jag vet att jag har det med.
    Allt kom på plats om mig själv när äldsta fick diagnosen. Man kände igen sig i hans beteende på mig själv.
    Vi medicinerar dom två äldsta det är det bästa vi har gjort. När 10 åringen började med medicin så fick vi en helt ny kille. En harmonisk lugn och han mår mycket bättre. Men vi har fått gå igenom många olika innan man hittar rätt. 
    som sagt fråga på

Svar på tråden adhd?