• ankan85

adhd?

Hej

jag misstänker att min 8 åring har adhd. Skulle gärna vilja prata med andra i liknande situation. Hur ter sig ditt barn?

• Svar på tråden adhd?
  • caesar

I skolan kan dom inte sitta sill, springer runt leker pajas mm.
    svårt att lysna. börja med uppgifter och avsluta är svårt.
    Men det är mycket bättre nu när han är medicinerad. Kan koncentrera sig bättre och sitta still.
    Förut när han har blivit arg i skolan brukar han sticka även utan skor ifrån skolan men brukar komma tillbaka när han har lugnat ner sig.

Sonen som går i 1:an som vi väntar på utredning kan inte sitta still på lektionerna stör alla i klassen, har inte kläckt läs och skriva ännu och har svårt med det så då blir det nog ännu svårare att sitta still och läsa, skriva på lektionen när man inte förstår hur man gör. Känns som han är mer i 4 års ålder i sättet att vara.

Hemma är det bråk mellan syskon eller oss föräldrar. 
    Man måste förbereda om skare som ska hända och påminna om 5 min om det så det inte blir sån stora bråk om att gå och borsta tänder, lägga sig mm

Dom kan vara speedade, kan inte sluta med det dom håller på med.

nu med äldsta sonen har svårt med hygienen vill inte duscha borta tänder mm 
    Det blir ofta bråk om det.

• ankan85

Ok min pojk har svårt att sitta still.,koncentrera sig, hålla fokus, svårt med sociala koder, får utbrott, dåligt korttidsvistelse, men minns saker som hänt för 3 år sen, svårt med rutiner. Han går i 2an

• memis

Så är min grabb me med minnet ankan85 han kan i detalj beskriva vad vi hade i lägenheten vi bodde i tills han va fyra men glömmer allt som är "här och nu"..

Han får inte heller ihop läsning/ skrivning men tex matte är han jätte duktig i som han tycker är kul!

Han har även svårt att börja och avsluta uppgifter samt att sitta still när den har samling.

Han förstår absolut inte sin egen del i en konflikt vilket är jätte jobbigt då man vill lära honom att ta ansvar för vad han gör/säger tex om han retas kan det resultera i att någon blir förbannad, tar man lillbrorsans saker blir han ledsen osv

• ankan85

Min grabb har inte svårt att läsa och skriva utan det är koncentrationen och fokus som förstör för honom och att han har svårt att sitta still. nu är den pedagogiska kartläggningen klar och nu är det väntetid till skolpsykologen som väntar.förhoppningsvis får vi tid efter påsk.

han har iallafall en resurs i klassen som är toppen o hjälper honom mycket

• memis

Vad skönt att han får stöd i skolan med resurs! Det är jätte viktigt att det fungerar för honom så han tycker det är kul:) ankan85

På sonens skolan verkar dem inte förstå ett dugg när jag pratar om hans problematik trots att dem vet att han ska utredas och att vi haft kontakt med BUP i 2,5 års tid!

Dem har ju såklart märkt att läsning och skrivning inte funkar men tycker att jag ska träna mer med honom hemma.. Vi tränar mest hela tiden och jag kan pressa honom för mycket för det mår ingen bra av och absolut inte sonen, så jag menar att dem borde sätta in specialpedagogen så han får mer hjälp med läsning/skrivning då det är så viktigt.

• ankan85

Men har han inte svårigheter i skolan med mena du?? Då borde dem ju ta kontakt med speciaspecialpedagogen

• memis

"Jag kan inte pressa honom för mycket" skulle det såklart stå ! ;)

Jo han har svårt med det i skolan innan och tidigare gick han hos talpedagogen i skolan för att uttala vissa läten och ljud rätt.

Han kan läsa enklare ord på ungefär fyra till fem bokstäver om det är korta meningar för han tappar fokus efter bara en liten stund och rör ihop allt och börjar flamsa istället:( han känner sig dålig så för hans redan dåliga självkänsla är det absolut inte bra, kuratorn på BUP tycker också att dem ska koppla in specialpedagogen så det verkar vara hans lärare som inte förstår..

Hans lärare på skolan verkar inte alls förstå hans problematik trots att han ska utredas så fort det blir hans tur, utan anser att bi ska träna mer hemma. Tyvärr räcker inte dygnets timmar eller vår kunskap till att stötta honom i läsningen på bästa sätt vi försöker redan genom läsning 4-5 dagar i veckan, pysselböcker med bokstäver och bokstavs memory känns som att vi gör mer än skolan för att lära honom och det är inte helt rätt..

• ankan85

Känns som att det funkar olika från kommun till kommun. Här gäller det att problematiken märks både hemma och i skolan och skolan gör den första utredningen.

• memis

Okej.. Ja alltså min son hade inte börjat skolan när vi fick kontakt med BUP. När han var 4 år träffade vi Bvc psykologen efter rekommendation från Bvc och hon gjorde en liten utredning därefter blev vi remitterade till BUP.

Svar på tråden adhd?