• detta

Kan man vänja en bebis att använda napp?

Vår 3-veckorsbebis vill inte ta nappen. Är detta något man kan vänja bebisen vid? På kvällen är det tutten som gäller hela tiden och det hade varit skönt med lite avbrott.

• Svar på tråden Kan man vänja en bebis att använda napp?
  • Liten till

Prova olika sorter. Det finns ju latex, gummi, små stora. Vi köpte prematurnappar första tiden till sonen, är mest bara som en smal pigg på nappen. Fanns hos babyland.

• BigMami

Prova en som är "vinklad" upp mot gommen. Eller vinka nappen uppåt mot gommen.

• BigMami

Sen är det ju så att vissa barn ABSOLUT INTE vill ha napp och då är det bara att acceptera det. En utav mina totalvägrade napp och fick kväljningar av den så fort den åkte in i munnen så hon blev utan..

• Alexi

Dottern blev förtjust i napp först runt 3-4 månader och var sen besatt. Sonen tog den aldrig så vi slutade försöka efter några månader.

• Cystan

Min systers barn på 5 och 3 år har aldrig haft napp. Finns olika sorter som de andra skriver. Men jag ser inget fel i att barnet inte har napp, försök isåfall hitta någon annan "trygghet" istället för napp om det inte funkar

• Grus grus

Jag försökte med flera olika modeller och material. Inget funkade. Så jag tänkte att det väl fick kvitta då. Men när dottern tog tummen vid tre månaders ålder blev det fart på mig igen. Jag hade tummen som barn och var över åtta år innan jag lyckades sluta. Det önskade jag inte min unge. Så försökte igen med olika modeller och material. Och till slut gick det! Sen älskade hon nappen och vi kunde enkelt ta bort den vid tvåårsåldern. Med tumme hade det ju aldrig funkat.

Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • cosinus

Man kan kanske inte vänja alla napphatare vid napp men min fyra tog det till slut efter 5 månader och då hade vi verkligen tränat :) Från 4 månader började det gå ibland nöjd och glad och sen blev det bättre och bättre tills hon till slut accepterade den även nattetid.

Har en kompis som lyckades få sin 6-månaders som ditills ratat nappen att ta den också.

• Harmagedon

Ingen av mina ville ha napp och jag fattade inte vitsen med att kämpa med att de skulle börja med något som jag sedan skulle kämpa med att de skulle sluta med.

• cosinus
    Harmagedon skrev 2015-01-23 10:33:00 följande:

Ingen av mina ville ha napp och jag fattade inte vitsen med att kämpa med att de skulle börja med något som jag sedan skulle kämpa med att de skulle sluta med.

Ser man inget mervärde i att de ska ha napp så då försöker man givetvis inte.

I mitt fall var det för att barnet i fråga kräktes som en gris när hon ammat och det tog dessutom typ 2 timmar efter amning innan hon kom till ro och fått ut all luft och magknip och annat elände. Så hon fick bara amma när hon var hungrig på riktigt och där mellan skulle hon promt suga på mina fingrar. Var jätteskönt när hon äntligen tog napp och jag slapp anpassa sovställning utifrån att kunna ha ett finger i en bebismun :)

Min kompis dotter valde tummen vid 6 månaders ålder och av 2 onda ting tänkte hon att nappen iaf var lättare vänja av vid.
  • detta

Tack för alla svar. Då får det bli nya försök längre fram

Svar på tråden Kan man vänja en bebis att använda napp?