Oktoberbebisar 2015
Simone lycka till nu! Hoppas hon snart är ute
Simone lycka till nu! Hoppas hon snart är ute
Stort grattis till alla er som fått era små! Och stort lyckas till Simone, och eventuellt någon annan som kanske är igång i detta nu. Så kul att det händer grejer!
Här händer inte mycket mer än att jag inte får sova, har en sjuk femåring hemma och känner mig allmänt less, hehe. Också blivit enormt... sugen på grejer liksom. Choklad, bullar, mackor, mellanmål, frukt. Samtidigt har jag ingen aptit egentligen. Hur nu det går ihop!
Funderar på det här med att ev bli sjuk inför förlossning. Läser att det är fler av er som är snuviga/febriga/har sjuka barn. Jag låg ju förra veckan och har som sagt haft en genomsnorig femåring här hemma denna veckan. Livrädd för att åka på en förkylning till - blir ju kanonhängig nu när man är gravid. Hur funkar det om förlossningen drar igång? Är det någon av er med barn sen tidigare som har erfarenhet av det tro? Orkar man?
Så nu har vi varit på 41veckors kontroll och dom gjorde hinnsvepning. Nu har jag ont i ryggen och mycket tryck neråt så känns som det händer nåt direkt :-P men får väl åka dom tio milen hem igen och invänta riktiga värkar. Ni som gjort hinnsvepning hur lång tid tog det innan det körde igång?
fått tid för igångsättning på måndag annars
O jag tror jag har värkar :-P nåt lurt är det iaf. Inväntar regelbundenhet men verkar som gårdagens hinnsvepning gjorde nåt iaf för det här har jag inte känt förut
Förresten, är det någon som vet om färdknäppen är extra effektiv när slemproppen släppt och en hinnsvepning är gjord? Eller ska man rentav låta bli? Vet ju att den sitter där för skydd mot infektioner men majoriteten av färdknäppare på övertid (och även många andra) har nog ändå inte slemproppen kvar tänker jag?
Det här blev en segdragen och smärtsam historia.. Åkte in till lunch och är nu tolv timmar senare bara öppen fem men efter att kämpat på med bad, en laddning kvaddlar och bara andning i 17 timmar kunde jag äntligen få epiduralen för någon timme sen. Hade hoppats på en kortare och "naturlig" förlossning men efter ett dygns värkar var det rena himmelriket så gör inte så mycket just nu att jag får vila lite heller
men 11/10 borde det bli en bebis även för oss tycker jag! Ska strax upp och röra på mig och hoppas tyngdlagen gör sitt
Heja heja! Hur har det gått? :D
Bra kämpat! Jag beundrar dem som orkar kämpa sig igenom så långa förlossningar, men å andra sidan finns ju inte så många val.
Stort grattis till en rejäl gosse! Jag antar det inte blir många dagar med storlek 50, om det ens passar. Här är 50 nästan stort till vår smale kille. Jag tror vi går förbi Apoteket imorgon och köper ett paket prematurblöjor, så de inte behöver vara så höga och knöliga. Det har vi gjort med syrrorna också.
Förmodligen inte vad ni som väntar vill höra men vi kom hem från bb igår
nu ligger min minikelgris här och andas tungt och det är så sjukt mysigt... Snart är ni där också! Hoppas ni slipper gå över nästan två veckor som jag gjorde bara
Blev visst en hel förlossningsberättelse nu :P jag hade inte heller känt några sammandragningar innan och kände mig lite utanför (dock hade jag dom enligt ctg mätning men kände inte dom). Samma vecka gick vad jag tror var slemproppen men det var inte så mycket... Letade tecken hela tiden men var nog 41+veckors kontrollen och hinnsvepningen som gjorde susen.. På kvällen hade jag sammandragningar och under natten kutade jag massor på toa. Inser nu att det nog var förvärkar och tarmsköljning som pågick men sov väldigt dåligt iaf! På morgonen började värkarna kännas lite grann och började klocka. Typ 4-5 på 30 minuter. Har haft en riskförlossning pga blodpropp/blodförtunnande så vi hade fått order att ringa när de var på g. Ringde vid tio och då kom "värkarna" med fem minuters mellanrum men gjorde inte ont. De ville iaf att vi skulle komma in ganska snart och vi har en timme dit. Kom in vid ett och då var jag bara öppen 2,5
men de hinnsvepte igen och vi fick ett rum ändå pga riskförlossningen men jag trodde liksom det var på g och tänkte att det var coolt att värkarna inte gjorde ont
det var då det... Började jobba med andning och badade i nästan två timmar och då började det bli jobbigt. Var också tvungen att ta ställning till om jag ville ha epidural eller inte - i så fall kunde jag få det först vid 22 pga mina mediciner. Det var svårt att veta det på eftermiddagen hur jag skulle känna på kvällen och hoppades såklart på snabbt förlopp men som tur var insisterade läkaren som förstod att det skulle kunna bli långdraget! (Jag ville ju egentligen ha en naturlig förlossning utan medicinska smärtlindringar). Men bestämde mig iaf för att de kunde lägga den så fick vi se om jag skulle använda den. Vid sextiden kom jag upp ur badet och värkarna gjorde mer ont och jag jobbade på med andning så gott jag kunde. Det började kännas länge till kl 22... Vid 20.30 tiden började paniken komma för fick så ont i ryggen och kunde inte slappna av helt under värkarna (sov dock mellan dom för jag var redan så trött men blev tagen på sängen varje gång en värk kom). Försökte med lustgas men fick inte till det. Fick i den vevan också kvaddlar vilket var min räddning där och då för värkarna kunde jag hantera men inte den konstanta ryggsmärtan från att jag spände mig. Min man var underbar som masserade och stöttade hela tiden men men egen energi började verkligen sina där. Då var jag öppen BARA fem men helt slut. Klockan blev tio... Och vid halv elva kom narkosläkaren. Klockan elva var jag en ny människa! Jag skrattade, sprang runt i korridoren och mådde som en prinsessa. Jag såg värkarna på ctgn, kände att magen blev hård men INGEN smärta någonstans
vi försökte sova lite ett par timmar sen satt jag på pilatesboll typ två timmar och sov mot sängen, gick en timme i korridoren, men vid tre-fyra tiden var jag bara öppen sex. Jag mådde fortfarande prima och hade inte så bråttom längre. De tog senare hål på hinnorna och gav värkstimulerande dropp och då började det hända grejer. På en timme öppnade jag mig från 6-10! Dock gjorde det inte så ont tack vare epiduralen men började behöva profylaxandas igen för att hantera värkarna och ryggsmärtan kom tillbaka så tog en till kvaddel (dom gör bra ont att lägga men oj vad bra dom är för de verkar precis där du har ont om du har en öm punkt som jag hade). Droppet trissade värkarna lite väl hårt för de kom nya innan den gamla var över och vid 6-7 tiden var jag fullt öppen och barnet började tränga sig ner ordentligt. Kändes som jag skulle bajsa på mig och då var det dags att krysta... Började krysta vid 8.35 och 9,19 var han ute. Det var vidrigt men ändå hanterbart på något sätt. Hade inte en tanke på smärtlindring där och då men vår underbara barnmorska tändje och slet i mitt stackars underliv för att hjälpa honom ut och förhindra sprickningar men ont gjorde det. Hon bad mig hålla ut i värkarna men orkade inte alltid men trycket blev så stort och krystvärkarna så långa... Det var jobbigt men inte av smärtan utan av att man liksom ska prestera och trycka när man ändå är så trött. Sen kom huvudet och slurp direkt efter kroppen. En kille på 54 cm och 4145 gram! Sprack ingenting, moderkakan kom direkt och i det stora hela är jag jättenöjd! Visst jag hade önskat en "naturlig" förlossning men det hade jag aldrig pallat i den takten. Inser nu att jag räknar förlossningen som 27 timmar lång medan sjukvården som 13. Men oavsett så var det 3 timmar som var jobbiga! De två sista innan epiduralen och krystningarna. Klarade 17 av 27 timmar bara med andning så på ett sätt anser jag att jag fick två förlossningar i ett. Jag fick prova bad, boll, kvaddlar som jag ville - och se hur långt andningen räckte. Sen fick jag min break - och tog revansch med bara andning igen så slutet. Sonen är så fin, mannen var fantastiskt stöd och barnmorskan (samma på kvällen och morgonen) helt bortom ord! I övrigt all personal var så trevlig och hjälpsam och allt har gått bra efter.. Ja jag är helt hög!
Åh vad jag älskar livet med en nyfödd, kan inte sluta titta på min lilla skatt som fyller en vecka idag!
Hon är en sån snäll bebis, skriker bara till lite om hon vill ha mat eller om blöjan behöver bytas, annars sover hon mest eller ligger vaken och tittar runt. Sover hela nätter, måste väcka henbe för att hon ska äta, så sömn kan jag inte klaga på att vi inte får här hemma.
Känner mig förvånansvärt pigg efter förlossningen! Bara gått en vecka sen förlossningen, men redan hunnit med några promenader i det härliga vädret, bakat bullar och tårta inför sambons födelsedag. Känner mig verkligen lyckligt lottad över att ha haft en sån bra förlossning samt en bra tid efter!!
Hur mår alla ni andra som fött och hur sköter sig eran lilla bebis? :)
Tack Simone och svejo. Vad gäller bebisen ser vi redan skillnad. Inte ett skrik sen han fick första flaskan mat så nu hoppas jag att kroppen läker ihop fort också. Ingen annan som känner igen det här hemska "trycket"? Blir lite bättre när jag kniper men kan ju inte gå och tokknipa och dra upp/in magen helt när man står/går heller
Jag undrar var alla håller hus idag av de som fortfarande väntar på bebis. Oftast har det ju varit full aktivitet här och jättekul att läsa alla inlägg. Jag hoppas ni antingen föder barn eller myser med partner/familjen innan/efter- nytillskottet kommer.
Hur går det med namndiskussionerna? Jag såg att bara 4 av drygt 20 bebisar var namngivna direkt. Ja, inte måste man avslöja namnet, men det vore kul att veta om valet varit enkelt eller svårt? Har ni bestämt namnet innan eller passade ett namn som ni hade som förslag? Finns det fler namnlösa bebisar?
Här tycker vi att det är jättesvårt med pojknamn. Mina två har ju lite "modernare" namn som inte funnits med så länge. Till lillebror gillar jag Arvid bäst, men det heter ju redan hennes halvbror ... Innan funderade jag på namn som Mattis, Matteo, Mio, Vide, Oscar och Emil, men de känns så mjuka jämfört med storasyskonens och frågan är om de passar på en vuxen karl. Ett namn ska ju fungera hela livet
Jag får väl gå till bibblan och låna en namnbok samt kolla namnstatistiken och almanackan, så vi får något att diskutera.
Åh, gillar din sons namn! Hade denna bebis varit pojke skulle nog det blivit en Elijah. Och jag har en Noah och en Jonah också. Ingen har trott att de är tjejer baserade på namnet.
Jaha då var man på övertid då. Bf+1 idag, men känns som ett par dagar till då dottern kom på bf-1. I förrgår kände jag mig jättelugnt och harmonisk. Igår sov jag i princip hela dagen (vilket jag ALDRIG gör) och idag känner jag mig bara... nollställd liksom. Varken eller. Tycker han får ta och komma nu, men känner mig samtidigt i någon sorts "jaja, han kommer när han kommer"-lunk. Än så länge åtminstone
Massa sammandragningar, en del som trycker neråt ordentligt, andra mindre. Någon med lite mensvärk, andra utan. Testade färdknäppen igår (mest tekniska sex vi haft tror jag, haha!) och efter det kom rejäla sammandragningar och en ordentlig slemklump (ursäkta), men det känns lite lugnare nu på morgonen. Hoppas det kan komma igång igen, innan veckan är slut iaf!
Vad jag däremot funderar lite över är att jag gått upp nästan 1,5 kg på mindre än en vecka nu! Bara sådär. Har hittills gått upp lite i taget, max 0,5 kg/v och ibland stått helt still 3-5 veckor. Så det här känns lite märkligt. Tycker inte jag är särskilt svullen någonstans, men det kanske kan vara vatten jag samlar på mig ändå? Någon annan som känner igen det såhär precis i slutet?