• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Simone

Stort grattis Nora :D

Hur sjukt är det inte att våra bebisar fyller ett helt år nu?! Här hemma har det hänt en massa, Julia ska gå hela tiden, oftast tar hon några steg själv annars vill hon hålla i ens pekfinger när hon går. Hon pratar hela tiden, inga riktiga ord än, men hon försöker verkligen. 4 tänder är på g nu, tack och lov verkar hon inte ha något ont.

Jag och sambon vill ha tätt mellan syskonen, så vi har bestämt oss för att börja försöka skaffa en redan nu, super roligt, men samtidigt lite läskig. Ni som har barn hyfsat tätt, hur var det att ha två barn?

• LadyViolet

Alltså nu börjar jag bli rätt less på nätterna. Han får en flaska vid 23-tiden när han vaknar men sen vaknar han typ 10 ggr efter det och vill snutta tutte för att somna om. Så nu är det dags att sluta amma. Tänker att han får klara sig fram till 05 sen kan han få en flaska till. Där emellan endast vatten. Jag hoppas att sömnen blir bättre på sikt i alla fall. Hur har ni det med sömnen och nattmålen?

• garin
    Simone skrev 2016-09-14 12:41:26 följande:

Stort grattis Nora :D

Hur sjukt är det inte att våra bebisar fyller ett helt år nu?! Här hemma har det hänt en massa, Julia ska gå hela tiden, oftast tar hon några steg själv annars vill hon hålla i ens pekfinger när hon går. Hon pratar hela tiden, inga riktiga ord än, men hon försöker verkligen. 4 tänder är på g nu, tack och lov verkar hon inte ha något ont.

Jag och sambon vill ha tätt mellan syskonen, så vi har bestämt oss för att börja försöka skaffa en redan nu, super roligt, men samtidigt lite läskig. Ni som har barn hyfsat tätt, hur var det att ha två barn?

Jag har 18 månader mellan mina och det har varit väldigt kämpigt för oss (främst mig) pga våran familjesituation bland annat. Behöver inte bli det för er. Viktigt är verkligen att föräldrarna är ett team och gärna att man har någon/några andra närstående som kan avlasta lite ibland. Det är intensivt att vara själv med två små hela dagarna samtidigt som nätterna strulat för båda barnen.
    Nu efter snart ett år börjar jag få lite hopp om att nånsin känna mig som människa igen men det är en bra bit kvar. ;)
    Lät kanske lite väl deppigt det sista. Men vill du veta det viktigaste; det är HELT fantastiskt med barn oavsett! <3 och värt allt slit!
  • garin
    LadyViolet skrev 2016-09-20 09:16:20 följande:

Alltså nu börjar jag bli rätt less på nätterna. Han får en flaska vid 23-tiden när han vaknar men sen vaknar han typ 10 ggr efter det och vill snutta tutte för att somna om. Så nu är det dags att sluta amma. Tänker att han får klara sig fram till 05 sen kan han få en flaska till. Där emellan endast vatten. Jag hoppas att sömnen blir bättre på sikt i alla fall. Hur har ni det med sömnen och nattmålen?

Huu det låter ju riktigt tufft! Här ammas det inget sen över ett halvår tillbaka MEN ändå knölas det på nätterna. Leon somnar kl 18 (pga bara en dagsvila numera) får en flaska vid 22 sen kommer nästa vid 01-02. Och morgon kl 05. Det är ju förhållandevis bra men just att äta två ggr till borde ju inte behövas. Storfbrorsan hans åt i regel inget på nätterna från ett halvår då vi började med välling men han vaknade ändå flera ggr.
    Även om jag har det lindrigt i jämförelse med de som får amma stup i kvarten hela nätterna , så är det nog snart dags att försöka få stopp på nattätandet. Jag börjar bli trött av att bara få sova max 3h i stöten och högt tempo hela dagarna. Snart börjar jag dessutom jobba....
  • Rulltrappa

Jag har inte jättetätt mellan mina barn, de är födda med 27-månadersintervall. Det som har varit jobbigt har varit att ha mer än ett blöjbarn då mina barn inte har varit supersnabba med blöjavvänjningen, annars har jag tyckt att det åldersintervallet har varit rätt lagom.

• Rulltrappa

Nora äter 2 gånger per natt. Hon äter väldigt bra dagtid så det är konstigt att hon får i sig mer men viktkurvan planar ut lite så hon är nog hungrig på riktigt nattetid också.

• Simone

Fy jag lider med dig. Julia slutade att äta på natten när hon var ca 5.5 månad, däremot har sömnen varit sådär till och från. Senaste två månaderna har hon börjat sova hela nätter. Jag tog bort en vila så nu sover hon 2,5 timme efter lunch, hon äter massa under dagen och strax innan hon ska lägga sig sä får hon en stor portion med gröt då står hon sig till morgonen. Sover från 19-06.30-07.00 utan något uppvak
  • LadyViolet

Ja jag förstår precis vad du menar. Jag ska också börja jobba om 4 v, visserligen bara 2 dagar i veckan, men det känns ändå som det krävs lite mer av en då. Storebror här åt också välling och höll därför inte på på det här viset. Men jag kommer ihåg att han ändå vaknade en massa nattetid, iaf upp till året, och att han drack massa vatten på natten istället. Hmm pest eller kolera

Kanske beror den perioden på att han precis håller på att lära sig gå. Har för mig att det var likadant när han skulle börja krypa. Nåväl, han kommer inte äta på nätterna i all evighet i alla fall.

Vi har också börjat gå över till en dagsvila. Vissa dagar blir det ändå 2 vilor, om han vaknar väldigt tidigt på morgonen eller så, men om några veckor är en vila nog mer en regel än ett undantag.

• LadyViolet

Gud vad skönt det låter för er vars barn slutat äta på natten. Är avis!

Tror att jag kanske fortsätter att ge lite flaska på natten. Tänker att man kanske kan ge ersättning på tetra rumstempererad, så slipper man springa ner i köket och rådda. Tror ni man kan göra det?

Däremot är jag fast besluten om att sluta amma nu.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015