• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • garin
    LadyViolet skrev 2016-09-20 12:32:36 följande:

Gud vad skönt det låter för er vars barn slutat äta på natten. Är avis!

Tror att jag kanske fortsätter att ge lite flaska på natten. Tänker att man kanske kan ge ersättning på tetra rumstempererad, så slipper man springa ner i köket och rådda. Tror ni man kan göra det?

Däremot är jag fast besluten om att sluta amma nu.

Ja jag tycker du med gott samvete kan sluta amma nu. Är ju alltid en sån lättnad när det värsta hormonruset lagt sig. Jag har ju iofs ammat något kortare, 9 mån samt 4,5 mån och båda ggrna var det barnen själva som inte ville till bröstet mer. Underlättar kanske!

Ja nån flaska per natt kan man ju stå ut med om det är lugnt i övrigt. I perioder här så är det gnäll flera ggr per timme.. Och ja det ska funka att ge rumstempererad tetra sålänge barnet accepterar det :) här går det icke!
  • Iowhannah

Nils sover överlag bra, men självklart strular det när det är tänder på väg osv. Han slutade äta på natten när han var runt halvåret och nu sover han 1830/19-0630/07 ungefär. Så typ 12 timmar per natt. Han tar två kortare lurar under dagen (typ 30-40 minuter vardera). Ibland vaknar han och vill ha kramar mitt i natten, men de senaste nätterna har varit lugna faktiskt. I morse vaknade jag av mig själv klockan 0630! Nils ville inte gå upp förrän 0715 så sambon och jag hann t o m ligga lite ;)

• Sofie mamma till 2 prinsar
    Simone skrev 2016-09-14 12:41:26 följande:

Stort grattis Nora :D

Hur sjukt är det inte att våra bebisar fyller ett helt år nu?! Här hemma har det hänt en massa, Julia ska gå hela tiden, oftast tar hon några steg själv annars vill hon hålla i ens pekfinger när hon går. Hon pratar hela tiden, inga riktiga ord än, men hon försöker verkligen. 4 tänder är på g nu, tack och lov verkar hon inte ha något ont.

Jag och sambon vill ha tätt mellan syskonen, så vi har bestämt oss för att börja försöka skaffa en redan nu, super roligt, men samtidigt lite läskig. Ni som har barn hyfsat tätt, hur var det att ha två barn?

Jag har 15 månader mellan runa och hennes minsta storebror. Det har varit tufft men jag har ju även ytterligare två barn som behöver sitt och en sambo som jobbar långt hemifrån och inte är hemma alls på 4 till 10 dagar åt gången.

Man klara det ju eftersom det är situationen man har satt sig i. Och visst är det inte bara jobbigt - det kan vara riktigt fantastiskt också!

Lycka till!
  • garin
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2016-09-22 11:06:51 följande:
    Jag har 15 månader mellan runa och hennes minsta storebror. Det har varit tufft men jag har ju även ytterligare två barn som behöver sitt och en sambo som jobbar långt hemifrån och inte är hemma alls på 4 till 10 dagar åt gången.

Man klara det ju eftersom det är situationen man har satt sig i. Och visst är det inte bara jobbigt - det kan vara riktigt fantastiskt också!

Lycka till!
    Måste bara säga det att du är ju verkligen en STJÄRNA! <3
  • mammalovis

Ja, jag är också avis på dem som får sova hela nätter. Här har Viktor visserligen lagt sig tidigare på kvällarna nu, men å andra sidan kan han vakna vid 11 och vara vaken 2 timmar om han somnat för tidigt vid 20. Oftast äter han 2-3 gånger per natt plus att han vaknar några gånger till och saknar sin snuttefilt som han kastat iväg. Dessutom verkar han vara en Skalman, då han typ varje natt vaknar mellan 3.37 och 3.48 och äter  samt vid 5.50, d v s 25 minuter innan klockan ringer. En period har jag varit sjukt trött och gått i däck vid 21.30/22, så sambon har fått natta honom. Det har börjat lätta lite sen jag fick mens igen. Första hade jag för två veckor sedan, annars har det varit lugnt sedan innan graviditeten.

Dagsömnen varierar kraftigt och humöret är uselt på kvällarna. Igår sov han en timma på förmiddagen samt slumrade till vid amning. Idag har han sovit 2 timmar innan lunch och 30 minuter ikväll.

Jag börjar jobba om ca 1 månad, jag har tänkt halvtid om allt går bra med operationen på tisdag. Sambon får det kanske lite kämpigt, då Viktor inte förstått att han inte behöver äta på nätterna. I hans utveckling händer massor. Han har övat dagligen på att stå, så nu har han till och med gjort knäböj utan stöd. Jag hoppas framgång på det planet ger bättre sömn igen, för det behöver jag om jag ska orka jobba.

Hans favoritsysselsättningar är annars att rensa soffbordet på saker, demolera torn och riva ut saker, samt att han är snabb som sjuttan in på toa och river ut större delen av rullen. Blir han påkommen med något av detta så skrattar han typ skadeglatt. Hans yngsta syster har börjat få dille på att flytta och bära på honom när han är i vägen enligt henne, så det gäller att hålla koll på dem. Jag har 30 respektive 28 månader mellan mina 3.

• mammalovis

Idag har vi lyckats få Viktor att ta sina första stapplande steg. Han är ju så försiktig så jag ställde honom på golvet så han hade balans och försökte locka honom. Första gången hade han till och med kvar balansen. Sedan skulle han ha tag så fort som möjligt. Det ska bli kul att se när han väljer att släppa och gå själv. Han har blivit mycket stadigare med att stå bara sista veckan. Egentligen räknar vi inte förrän när de går uppåt 10 steg för de första ramlar de ju in i famnen typ.

Men vad sjuttan som far i honom framåt kvällskvisten när han bara skriker förstår jag inte. Typiskt också att bärselen låg i tvätten. Jag vet inte hur han lyckades, men han kissade så det rann ur blöjan ner på marken ... Tur vi var ute i alla fall även om det blev mer tvätt ... Ja, antagligen var han övertrött då han bara sov en timma på dagen samt vid amning.

• Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-09-24 21:28:04 följande:

Idag har vi lyckats få Viktor att ta sina första stapplande steg. Han är ju så försiktig så jag ställde honom på golvet så han hade balans och försökte locka honom. Första gången hade han till och med kvar balansen. Sedan skulle han ha tag så fort som möjligt. Det ska bli kul att se när han väljer att släppa och gå själv. Han har blivit mycket stadigare med att stå bara sista veckan. Egentligen räknar vi inte förrän när de går uppåt 10 steg för de första ramlar de ju in i famnen typ.

Men vad sjuttan som far i honom framåt kvällskvisten när han bara skriker förstår jag inte. Typiskt också att bärselen låg i tvätten. Jag vet inte hur han lyckades, men han kissade så det rann ur blöjan ner på marken ... Tur vi var ute i alla fall även om det blev mer tvätt ... Ja, antagligen var han övertrött då han bara sov en timma på dagen samt vid amning.

Härligt jobbat, Viktor! Hoppas han inte gör som Nils nu, som visar att han kan och sen bara skiter i det. Han gjorde så när han började vända sig och han har gjort så nu när han börjat gå. Han visade att han kan gå 5 steg utan stöd och sedan dess (kanske två veckor sedan) har han vägrat. Men det släpper väl snart.

Här har vi också haft en övertrött liten en i dag. Han sov kanske 20 minuter på dagen, men blev ändå inte direkt skrikig. Förhoppningsvis sover han bra i natt! Han somnade tidigt och har bara smågnällt lite, inte såpass att man har hunnit in innan han somnat om dock.

Nåt nytt som Nils har börjat med är att ta bort förmiddagsluren. Jag hatar det verkligen, för det resulterar alltid i att han är för trött för att äta när det är lunch! Visst kan jag flytta lunchen, men vafan! Det går ju inte att få rutiner med ungen -.-
  • Sofie mamma till 2 prinsar
    garin skrev 2016-09-22 21:35:58 följande:
    Måste bara säga det att du är ju verkligen en STJÄRNA! <3
    Men tack snälla du! :)
  • Simone

Då var Julia kalas avklarat! Kan inte förstå att hon redan är 1 år! En mycket nöjd tjej som fick stå i centrum hela dagen haha :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015