• Anonym (orolig)

Min fru blir arg för allt jag gör

Jag behöver råd hur jag ska hantera min fru. Hon blir arg på mig för allt. Det händer varje dag. Idag har hon varit arg för att jag skulle ta ett foto men det tog för lång tid, det är orättvist att jag inte behöver ta hennes medicin, jag tar hand om hunden för mycket, hunden hårar för mycket, jag dammsuger inte tillräckligt ofta, jag tycker att vi ska ha "fel" bredband. Kan vara nåt mer också.

Visst, jag är inte dummare än att jag förstår att hon mår dåligt pga nåt. Men jag får inte veta riktigt vad känner jag. Försöker fråga henne om jag gör nåt som inte funkar för henne och vad jag kan göra för att hon ska må bättre, men då kommer allt igen bara.

Visst, kanske är det så att hon vill att jag ska göra allt som hon är arg på, men en del saker kan jag ju faktiskt inte påverka. Och när hon inte är arg så verkar inte dessa saker vara något problem. Men visst, jag är inte guds bästa barn... jag är nog ganska dålig på att plocka fram dammsugaren. Å andra sidan så tar jag hand om allt som bilar, cyklar, räkningar, kontakt med olika företag som försäkringsbolag, och jag lagar oftast mat och bakar. Gör ja inte det kan hon mycket väl bli arg. Bakar jag fel bröd blir hon missnöjd...

Jag har ju tänkt att leva resten av livet med denna kvinna, men ärligt så är det inte så j-vla roligt med alla konflikter, för det slutar ofta med att jag biter tillbaka då jag brukar tröttna efter 2-3-4 saker som hon är arg och klagar på beroende på dagen.

Vad gör man? Har nån klarat ut en sån här situation nångång? Betyder det att hon inte älskar mig? Har hon egentligen tröttnat, fast hon inte säger det?

• Svar på tråden Min fru blir arg för allt jag gör
  • Anonym (öh?)

Återigen, frågar hon dig nånsin om hur du vill ha det? 

• Anonym (britta)

I vilken ålder är ni o hur länge har ni varit gifta? När jag läser hur ni lever är nog min första tanke att VARFÖR vill man fortsätta i ett sådant förhållande? vinner det lilla goda över dagens hel...stimmar? eller vågar inte männen idag ta steget o säga "nu skiter vi i dethär o skiljer oss"? Kanske det är det som skulle behövas för att hon ska verkligen inse vad hon vill o känner? Kanske det är så, att en separation är det rätta? man har bara ett liv o har rätt att må bra i det o leva, andas, tala, utan att i sitt eget hem 24h tassa på tå för någon som kan få ett utbortt om du nyser fel ex...värt o tänka på.

• Anonym (mi)

kan det vara att det är väldigt jobbigt för henne med den cancersjuka mamman?

• Anonym (öh?)
    Anonym (orolig) skrev 2015-01-28 21:33:23 följande:

Nej

Jaha, då har du ju en del av svaret där. Tyvärr. Men vad vet jag, du kanske finner det tryggt i att vara med en som är som hon.
  • Elin suck
    Anonym (öh?) skrev 2015-01-28 21:51:16 följande:
    Jaha, då har du ju en del av svaret där. Tyvärr. Men vad vet jag, du kanske finner det tryggt i att vara med en som är som hon.
    Nej, annars hade han inte skrivit om det på FM. Han behöver råd om bl.a eventuella åtgärder, osv. Idiot.
  • Anonym (M)
    Anonym (I samma sits) skrev 2015-01-28 15:47:40 följande:

Min fru är ungefär likadan. 

Har jag åsikter på hur vi ska uppfostra vårt barn eller något annat hon gör så briserar hon omedelbart och ber mig dra åt helvete. Skriker och kallar mig jävla as. Kan vara att jag vill att hon ska komma hem tidigare på söndagen om hon sovit över hos någon och jag är ensam hemma med vårt lilla barn. 

Sen börjar hon håna mig. Kallar mig avundsjuk. Alltid hon som bestämmer. Stort som smått. Helgplaner är helt upp till henne. 

Vi har varit nära att skilja oss förr och då höll hon på att hota mig (gällande det ekonomiska) och lite annat otrevligt. Känner mig så jävla instängd. Vet inte vad hon tar sig till om det verkligen blir skilsmässa. Så jag lever på nåt slags sparlåga. 

Det låter som att ni behöver sätta er ner och diskutera hur ni vill ha era liv. Försök komma till och se er som ett team, det kan vara en bra synvinkel att börja på. Jag önskar er all lycka jag kan önska. Sköt om er!
  • Anonym (öh?)
    Elin suck skrev 2015-01-29 01:11:22 följande:
    Nej, annars hade han inte skrivit om det på FM. Han behöver råd om bl.a eventuella åtgärder, osv. Idiot.
    Okej, då kan du ju själv tipsa om vad han ska göra då:)?
  • Anonym (Asimovaren)

Låter lite knepigt vad hon  vill, kan inte vara övergångsåldern?

Jag tycker att du ska åka bort ensam några dagar o låta henne fundera på vad hon vill. Det kan vara en bra ide för dej också att fundera på vad som hänt o händer.

• Anonym (Nettan)

Verkar som din fru har mycket inombords som måste ut hos en egen terapeut då kommer hon inte ha behov av att hela tiden gå runt och vara så arg. Sen är det bra att ni går i terapi men hon behöver även jobba med sig själv. Finns ett bra test du kan göra www.lovetestnow.com

• Anonym (Undrande)

Hur gick det för dig? Håller ni ihop? Jag känner igen mycket, det har lett till skilsmässa...

• Anonym (rfwe24)
    Anonym (orolig) skrev 2015-01-27 23:12:34 följande:

Jag behöver råd hur jag ska hantera min fru. Hon blir arg på mig för allt. Det händer varje dag. Idag har hon varit arg för att jag skulle ta ett foto men det tog för lång tid, det är orättvist att jag inte behöver ta hennes medicin, jag tar hand om hunden för mycket, hunden hårar för mycket, jag dammsuger inte tillräckligt ofta, jag tycker att vi ska ha "fel" bredband. Kan vara nåt mer också.

Visst, jag är inte dummare än att jag förstår att hon mår dåligt pga nåt. Men jag får inte veta riktigt vad känner jag. Försöker fråga henne om jag gör nåt som inte funkar för henne och vad jag kan göra för att hon ska må bättre, men då kommer allt igen bara.

Visst, kanske är det så att hon vill att jag ska göra allt som hon är arg på, men en del saker kan jag ju faktiskt inte påverka. Och när hon inte är arg så verkar inte dessa saker vara något problem. Men visst, jag är inte guds bästa barn... jag är nog ganska dålig på att plocka fram dammsugaren. Å andra sidan så tar jag hand om allt som bilar, cyklar, räkningar, kontakt med olika företag som försäkringsbolag, och jag lagar oftast mat och bakar. Gör ja inte det kan hon mycket väl bli arg. Bakar jag fel bröd blir hon missnöjd...

Jag har ju tänkt att leva resten av livet med denna kvinna, men ärligt så är det inte så j-vla roligt med alla konflikter, för det slutar ofta med att jag biter tillbaka då jag brukar tröttna efter 2-3-4 saker som hon är arg och klagar på beroende på dagen.

Vad gör man? Har nån klarat ut en sån här situation nångång? Betyder det att hon inte älskar mig? Har hon egentligen tröttnat, fast hon inte säger det?

Dessvärre så räknar kvinnor väldigt ofta värden i hur ofta man drar fram dammsugaren, allt det andra du gör "räknas" inte.

Varit i samma sits, levde med en surkärring i allt för många år. Antingen så får du ställa ett ultimatum att hon får f*n ändra på sig, går inte det så får du lämna henne, eller ta en paus. Du måste visa att du menar allvar. Mår hon inte bra, fine... men hon kan inte ta ut det på dig varje dag för det, blir knappast bättre av det.

Av det du skriver så tror jag knappast att detta kommer lösa sig, om inte hon verkligen tar tag i sitt liv och gör något åt det. 
  • Anonym (rfwe24)
    Anonym (britta) skrev 2015-01-28 21:42:07 följande:

I vilken ålder är ni o hur länge har ni varit gifta? När jag läser hur ni lever är nog min första tanke att VARFÖR vill man fortsätta i ett sådant förhållande? vinner det lilla goda över dagens hel...stimmar? eller vågar inte männen idag ta steget o säga "nu skiter vi i dethär o skiljer oss"? Kanske det är det som skulle behövas för att hon ska verkligen inse vad hon vill o känner? Kanske det är så, att en separation är det rätta? man har bara ett liv o har rätt att må bra i det o leva, andas, tala, utan att i sitt eget hem 24h tassa på tå för någon som kan få ett utbortt om du nyser fel ex...värt o tänka på.

Huvudet på spiken!

Det är precis så man ska tänka när man hamnar i dessa situationer. Ska man tassa på tårna 24/7?

Bara att säga till henne, jag orkar inte med dig och ditt jävla tjat. Jag vill skiljas!

Fundera själv, skulle du klara av att ha det såhär i 3 år till? Ständiga utbrott över ingenting.
  • Anonym (rfwe24)
    Anonym (mi) skrev 2015-01-28 21:47:32 följande:

kan det vara att det är väldigt jobbigt för henne med den cancersjuka mamman?

Så det berättigar hennes beteende mot TS? 

Om man är sjuk, mår dåligt, någon i ens närhet är sjuk etc etc. Ska man då som partner låta sig sparkas på? Eller ska man förklara att vi ska klara av detta tillsammans, men det hjälper inte att du skäller på mig för ingenting varje dag.

Finns inget försvar för att den andre ska få behandla den andre illa dagarna ut...
  • Anonym (Anonym)

Känner igen mig i det där.

Händer återupprepade tillfällen att jag får skäll för att jobba för mycket samtidigt som jag är hemma för mycket samtidigt som jag får utskällningar för att nysa för högt att jag använder bilen för ofta sedan jag fått tillbaka körkortet, att jag kör vårdslöst (vilket jag absolut inte gör då jag följer alla rådande trafikregler och lagar). Min fru kan också bli förbannad för att jag har ett jobb men inte hon då jag har jobbet hon allra helst ville ha. Och jag har försökt sagt att om hon nu vill ha jobbet så räcker det inte med att bara sitta hemma och hänga utan att hon faktiskt måste ut och agera och göra något åt situationen själv. På senare tid har hon även börjat ljuga om hennes välmående då hon säger sig vara trött på folk som tycker synd om henne pga hennes sjukdomstillstånd som gör det svårt för henne att ta vilka jobb som helst. Har påpekat för henne att om hon säger att hon mår bra och att hon inte har ont och att medicinerna fungerar så är det ju klart man tror på det. Men att hon då också får räkna med att när man tror att hon mår bra också skall klara av att göra mer. Hade hon istället sagt som det var att hon i själva verket inte mår så bra och att hon har ont så hade jag inte sagt åt henne att jobba för att få jobbet hon allra helst vill ha.

Och hon säger att det finns massor med saker som hon inte vågar säga till mig för att hon tror sig veta att jag då kommer bli så förbannad på henne att jag aldrig mer kommer vilja veta av henne. Att det finns så mycket saker hos mig som hon stör sig på men som hon känner att hon inte kan säga.

Hon blir sur över att jag inte orkar laga mat efter att ha jobbat fram till sent på kvällen och jag önskar att hon kunde vara självständig nog att kunna laga mat till sig själv då jag inte är hemma men hon har ingen som helst vilja att lära sig för att hon redan bestämt sig för att hon inte kan.

Hon säger att hon tänker anmäla mig för bilstöld om jag tar bilen fler gånger. Och jag säger att jag tänker inte röra den där jävla bilen fler gånger men då ändrar hon sig direkt o säger att det skall jag inte behöva.

Och hon skyller på mig så fort det uppstår fel, det är aldrig hon som gör fel trots hur hårt jag än försöker.

Och jag är ingen toffel som finner mig i att bli illa behandlad utan ger tillbaka av samma mynt.

Och när det väl blåser upp till bråk så blir det aldrig små bråk utan de där vi båda kan vräka ur oss riktigt otrevliga saker till varandra.

Jag vill inget hellre än att hon skall må bra, men vet snart inte vad jag skall göra längre för hur jag än försöker så verkar det bli fel.

• Dudda

Alla borde läsa om covert/vunerable Narcissism i denna tråd...

• Entjejskonto

Bara läst ta mej låter ändå som att hon tar mest ansvar över de dagliga uppgifterna? Kan du fråga vad hon önskar hjälp med? Hade älskat om min sambo gjort de. De är inte det jobbigaste som är det jobbigaste, i vårt fall hade det hjälpt om han kunde Kata katterna varje dag för jag känner en stress över det, medan jag i gengäld skulle damsuga jämnt för jag inte tycker det är jobbigt

• Anonym (Silla)
    Anonym (orolig) skrev 2015-01-28 21:07:40 följande:

Ja idag gick väl allt lite åt pipan kan man säga. Dagens bråk om att hunden hade bitit sönder en skitsak som vi aldrig använder och sedan om att jag tycker att hon måste stötta sin cancersjuka mor lite mer (läs: prata med henne,dom har f ö en fin relation). Skrikandes kom hon fram till att hon är rädd för sina egna känslor om hon pratar med sin mor. Sedan är jag den som är en oförstående idiot...

Min fru gillar att gå i affärer så jag föreslog att vi skulle göra det idag för att hon skulle bli på bra humör. Det var hon så länge vi var i affärerna. Vi har ju väldigt fint sådana stunder.

Jag är övertygad om att stänger man in känslor så här så kommer dom ut på ett eller annat sätt. Kanske är det sådana känslor som jag får ta del av varje dag på olika sätt.

Nu kände jag mig åter igen mycket orättvist behandlad och kunde inte annat än att säga att vi måste klara upp detta under våren annars vill jag inte fortsätta. Kanske var det för hårt? Men livet springer iväg.

Är mamman väldigt sjuk? Min man var ett helvete att leva med under det året hans mamma dog. Hon dog i cancer och det tog ungefär ett år från att hon fick diagnosen. Jag satte en hemlig deadline att jag skulle vänta ut honom ett år till efter att hon gått bort. Blev det inte bättre sen skulle jag lämna. Det blev bättre, det tog honom totalt nästan två år av att vara ett surmulet åskmoln men sen lättade det. Idag är jag glad att jag stod ut. Vi har varit ett par i 25 år och de flesta har varit väldigt bra. Det är inte helt lätt att hitta någon man älskar och trivs med, för mig var det väl investerad tid att stå ut medan han sörjde.

Det är svårt att förlora sin mamma, det tar tid att komma över för många.
  • Miss Skywalker

Varför drar man fram så gamla trådar..?

Svar på tråden Min fru blir arg för allt jag gör