Inlägg från: mampap |Visa alla inlägg
  • mampap

    Någon som vet?

    Som rubriken lyder, någon som vet om bivax är farligt på bebisar?
    Vi har en son som är 8 månader och har eksem och är jättetorr, jag har provat det en gång och jag tyckte att det hjälpte. Eftersom honung är farligt och inte ska ges till små bebisar undrar jag om bivax är farligt att smörja in på en liten bebis? 

    Tack snälla, någon som vet? 

  • Svar på tråden Någon som vet?
  • mampap

    Nej det är nog bäst att undvika, Ja Aloe Vera är superbra! Min mamma säljer sånt men hon får inte hem förrän i April så får vänta och behöver en bra kräm under tiden som jag väntar. Vet du någon annan bra än Aloe Vera? Glad Vi har provat cocosolja, mandelolja m.m. men funderar på olivolja sålänge om inget annat finns

  • mampap

    Det kanske finns risk att han får i det i kroppen när man smörjer in det ändå? Vågar nog inte riskera det {#emotions_dlg.flower}

  • mampap

    Har varit lite tveksam till det med! Olivolja är väll det enda utöver Aloe Vera då som funkar, tar gärna emot många tips =)

  • mampap

    Ja vi badar han max en gång i veckan och lite mindre än så och har endast babyolja eller olivolja i och smörjer han efteråt! Tack vi ska prova att smörja in han med olja innan vi torkar han!! 

  • mampap
    Royalle skrev 2015-01-30 15:57:45 följande:

    fast det är ju för sporer från botulismbakterier som man vill undvika, inte honung i sig. 

    Ja men det finns väll i bivax med eftersom det är gjort på samma honung och bivax kommer från bin? 


  • mampap
    MajaVira skrev 2015-01-30 18:19:30 följande:
    Då är det väl bara att köpa det någon annanstans? Det finns ju t.ex. aloe vera produkter på apoteket.
    ja det är sant men såg nu att Aloevera innehåller parabener och konserveringsmedel då kan man lika gärna köpa minicare eller andra krämer som inte innehåller det som det borde finnas på apoteket. Det finns nog ingen kräm som inte innehåller något av alkohol, parabener, parfym, konserveringsmedel m.m. :/ trodde Aloevera var ett säkert kort men icke vad jag fick syn på nu i innehåll på tex propolis och gelly riktiga Aloe Veran som finns hos återförsäljare. Kan knappast vara bra för bebisar
  • mampap

    Locobase är fri från parfym, parabener och färgämnen då verkar den vara bättre än Aloe Vera och minicare eftersom dem innehåller det och alkohol verkar det som

  • mampap
    Royalle skrev 2015-01-30 19:25:20 följande:
    Jo, men botulismbakterier är anaeroba och behöver syrefritt för att växa. De sugs heller inte in i huden utan det är om man äter det som det är farligt. Men känns det bättre att låta bli så gör det
    kanske inte är så farligt då och ha det för jag tyckte det hjälpte väldigt bra när jag provade. Var inte kladdigt heller som tex cocosoljan och liknande oljor, det kan med torka ut med tiden. Men det är så svårt det där vad som är bäst och framförallt till små bebisar Glad
  • mampap

    Helosan är det bra? eller ringblomssalva kanske? har nämligen bivax med lavendel och ringblomssalva hemma det var den jag provade på vår lille son

  • mampap

    såg att helosan innehåller paraben och ringblomma innehåller pafrym. Suck finns ju ingen kräm utan tillsatser?

  • mampap

    Okej ska prova det då men då borde jag kunna använda den krämen med bivax, lavendel och ringblomma som jag har hemma? Det var ju lite det som var frågan om man kan använda bivax på bebis? Tungan ute 

    men såg att bröstvårdskräm Lanolin Lansinoh HPA ska vara bra för det är utan konserveringsmedel och tillsatser och även wedela bröstvårdskräm kanske ska prova det med? Även ullfett som är lanolin läste jag skulle vara bra 

    då kanske det finns hopp iallafall 

Svar på tråden Någon som vet?