Inlägg från: Jw83 |Visa alla inlägg
  • Jw83

Hur mycket kostar det att ha barn?

Jag gick nyligen på föräldraledighet, föder när som helst.

Det dyraste är ju inkomstbortfallet men det är ju inte bara under föräldraledigheten. Man får ju räkna med att förlora mycket 10 år framåt också i form av vab m.m. Dessutom blir det tyvärr svårare som kvinna att få jobb/byta karriär när man har små barn :(

Vi prioriterar på ett sätt som kräver sitt av vår ekonomi. Vi vill ( och måste) spara dagar till studiedagar och lov. Vi vill även slippa ta in bebisen på förskolan för tidigt och när barnet väl börjar på förskolan så ska det inte bli hela dagar. Pappan och jag vill vara hemma en hel del samtidigt med barnet och övrig föräldraledighet delar vi självklart på.

Det gäller att räkna rätt på dagar och tänka några år framåt. Just att planera realistiskt ekonomiskt flera år framåt kan vara svårt. Jag har sett trådar där mammor blir helt förfärade över att dagarna plötsligt är slut. Där sitter dom och har tagit ut full föräldrapenning och bara tagit förgivet att dagarna skulle räcka för mamman att vara hemma ett år själv. Även trådar som "Min föräldrapenning är slut men bebis är inte mogen för dagis ännu, vad gör jag? " Eller trådar där man gjort uträkning på sin föräldrapenning men missat att räkna med skatten. Det finns även många trådar "Dagis har studiedag och jag kan inte ta ledigt" där man missat att spara dagar. Många missar dessutom att räkna på inkomstbortfallet som blir när pappan tar sin del av ledigheten.

Vi bor stort och dyrt på gård med en massa hästar och dyra hobbys. Men till bebisen har vi köpt grejer för ca 15000kr än så länge och fått mycket saker i present redan. Vi har bara köpt de mest nödvändiga för de första månaderna. Vi har sparat en större summa till föräldraledigheten men just barnsaker för första tiden har inte kostat speciellt mycket :)

Vi har god ekonomi men allt inkomstbortfall som vi har framför oss i några år skrämmer mig ändå ganska mycket.

Ni verkar vana vid att leva sparsamt och då är det säkert lättare än om man är van vid två höga löner.

Men det ordnar sig nog :) skulle ni inte få ihop ekonomin så finns det ju ekonomiskt stöd att söka. Det är sällan eller nästan aldrig som barnfamiljer behöver förlora hem eller gå utan mat. Att ha det knapert en tid klarar de flesta av.

• Jw83
    Emmask skrev 2015-02-03 19:55:07 följande:

Varför skrämmer det dig?

Jag vill alltid veta att jag har pengar så jag kan försörja mitt barn fullt ut. Även om vi båda blir sjuka, min man dör eller vi båda blir arbetslösa länge. Jag vill verkligen inte fostra mitt barn i fattigdom. Min mardröm är att bli sittandes i en lägenhet och vara tvungen att lämna en ettåring på dagis eller att neka mina barn hobbys som ridning eller liknande. Det kan låta bortskämt men jag vill ge mina barn det liv som jag själv fick när jag växte upp. Och jag vill själv slippa leva ett liv som är motsatsen till det jag har idag.

Pengar är inte allt men det ger en trygghet i livet.
Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha barn?