• yaayaa

vi är två päron, med EN inkomst.

hej!

först och främst, lägger en triggerwarning på mitt inlägg eftersom jag nämner olika summor av pengar. vill inte sparka neråt på någon!!

jag är väl alldeles säker på att det finns mängder med föräldrar/par/gravida i liknande situation, men kan inte hitta NÅGON information om det överhuvudtaget, hur mycket jag än googlar.

jag och min pojkvän väntar barn. är i vecka 34, så det är snart dags.

jag är så OTROLIGT trött på att normen, när en kollar föräldrarpenning och liknande, är att vi båda har (heltids)jobb.

jag har jobb. deltid. min pojkvän har inget jobb. han är inte berättigad a-kassa eftersom han har uppehållstillstånd från ett land utanför EU.
    vi har det bra (eller ja, "ok" enligt normen antar jag...) ekonomiskt, vi lever som sagt på min inkomst. jag kan lägga undan ca 2000 kr till sparkontot varje månad. att han också skulle ha en lön, om så  "bara" 5-6k extra vore en sån enorm lyx, en sån avslappning.

jag skulle vilja ha kontakt med par i liknande situation.
    det känns som ett slag i magen när en gång på gång läser gravidas oro om att enbart leva på mannens inkomst plus mammapenning & barnbidrag. det vore lyx för oss. jättelyx. även slag i magen när all information från FK också vänder sig automatiskt till normen; två heltidsarbetande päron.

det finns så många trådar och tips till ensamstånde föräldrar men hur är det med oss som ÄR två, med en inkomst?det blir ju extrautgifter som mobilräkning, mat narutligtvis osv...

jag har ingen aning om hur länge jag "har råd" att vara mammaledig. min kille söker jobb, hur svårt/lätt är det att få jobb när arbetsgivaren får reda på att vi har ett spädbarn (pappadagar osv....)? jag har ingen aning om hur vi ska planera föräldrarledigheten. oerhört tacksam för svar, medhåll, igenkänning, pepp, tips. <3

• Svar på tråden vi är två päron, med EN inkomst.
  • Anonym (Va?)

Planerade ni inte sånt innan ni skaffade barn??

• Tow2Mater

Vet inte riktigt vad du vill ha information om. Kan ni inte forsorja er är det väl forsorjningsstod som gäller.

Har du jobb kan ju pappan vara hemma med barnet om han ändå inte har jobb eller a-kassa, mm. Inget konstigt att mamma jobbar och pappa tar hand om bebis.

• nokla
    Anonym (Va?) skrev 2015-02-04 19:54:28 följande:

Planerade ni inte sånt innan ni skaffade barn??

Men jösses, kände du att det var nåt du hade rätt att ifrågasätta?
  • Anonym (...)

Varför är det ett slag i magen? Ni planerade väl för detta?

Vi andra blivande föräldrar som har två bra heltidslöner har ju det av en anledning. Vi har väntat med barn, planerat framtiden och arbetat hårt för att få en god start som familj.

Jag ska vara hemma 1,5 år, sedan är min make hemma 1 år. Vi hade också kunnat skaffa barn tidigare, när vi pluggade och var unga. Men vi valde att vänta för att skapa det familjelivet som vi vill ha

Jag tycker att det är ganska provocerande att du tycker synd om er. Ni har VALT att medvetet sätta er i den sits ni sitter i.

Men jag ska försöka svara på lite av dina undringar.

Varför har du inte ringt försäkringskassan och pratat med dom? Det är väl hög tid för dig att lämna in ansökan om föräldraledighet. Både till försäkringskassan ( glöm inte mödraskapsintyg och papper på din lön) och ansökan till din arbetsplats.

På försäkringskassans kassakoll så kan du räkna ut hur mycket du får i fp. Glöm inte att dra bort skatten. Tar du ut full föräldrapenning så kan du inte vara hemma speciellt länge. Har du skyddat din sgi medans du jobbat deltid? Annars har du enbart rätt till lägsta nivån av fp. Kom också ihåg att några dagar är vigda till pappan. Eftersom att pappan ändå inte jobbar så är det smartaste väl att du bara tar en månad hemma och sedan börjar jobba medan pappan tar all föräldraledighet själv.

• StevenDiese

Ja det är provocerande om folk skaffar barn när de inte har jobb. Men, en del människor är väldigt fertila och då funkar inte preventivmedel. Förutom kondom, men vet man inte hur fertil man är så kan det hända att man blir med barn.

Därför tycker jag att vi inte ska gnälla på TS då vi inte vet hur det förhåller sig.

• Tow2Mater

Kanske flytta till pappans land är ett bättre alternativ? Kan han få ett bra jobb där? Kan du språket där, och tror du kan hitta jobb?

• Drottningen70

A-kassa har för det första inget att göra med att han har uppehållstillstånd från ett land utanför eu att göra. Har man varit medlem och uppfyllt arbetsvillkor har han rätt till akassa som alla andra. Eftersom han beviljats uppehållstillstånd (anknytning till dig?) så har han också rätt att ta del av alla sociala förmåner. Det betyder att du skulle kunna jobba vidare som vanligt kort efter att barnet fötts och pappa kan ta största delen av föräldrarledigheten och då få mininivån på 180 kr/dag. Vilket innebär att ni ökar er inkomst med några tusen per månad. Sen får ni ju också barnbidrag på drygt en tusenlapp.

• Ellie

Märkliga inlägg som inte bidrar till TS situation eller frågeställning.

TS, vi har det på ungefär samma vis. Har ett barn på 2,5 år och nu gravid i v 35. Barnets pappa har ingen inkomst av samma skäl som din pojkvän.

Hur mycket du får ut i föräldrapenning beror ju på vad du tjänar. Jag tjänar så att jag får maxbelopp, och detta är omkring 20 000 per månad efter skatt om man tar ut full ersättning 7 dagar per vecka.
    Om barnets pappa för över alla dagar till dig, utan de låsta dagarna innebär det att du totalt kommer ha 330 SGI-dagar att spendera.

(Lägstanivådagarna har jag knappt använt eftersom vi förlorar för mycket pengar på att jag utnyttjar dessa dagar. Någon dag då och då, tex då förskolan är stängd, har jag väl använt för att få ledigt utan krångel.)

Hur tänker ni kring föräldraledigheten? Hur länge vill du vara hemma? Eftersom pappan är hemma ändå så handlar det ju mer om ifall du vill jobba snart eller vara hemma länge. Med de 330 dagarna du har kan du vara hemma ca 11 månader om du tar ut max, men då är ju dagarna helt slut efter detta.
    Vill ni sedan att barnet skall få vara hemma längre tid innan förskolan är ju enda möjligheten att pappan är hemma själv med barnet (eller att ni klarar er på mindre inkomst än det ni får när du tar 7 d per vecka).

Eftersom pappan inte har någon SGI att tala om har vi valt att spara hans dagar. Tanken är ju att han skall jobba om ett tag, och det känns vettigare att han har sina 60 dagar kvar tills han jobbat upp en SGI. Då får han ju mer pengar för samma dagar. Nu är han alltså hemma utan att använda några dagar, vilket vi varken förlorar på eller tjänar på.

Kanske rörigt inlägg... fråga mer om du undrar något.

• yaayaa

åh herregud. jag tog en risk att skriva inlägg på familjeliv. har läst så många andra trådar där folk får totalt respektlösa svar, liknar mest flashback. klassföraktet flödar.

sökte som sagt medhåll, tips och råd från folk i liknande situation.

tack för alla schyssta svar, kan hända att jag använder mig av pm om jag har fler funderingar. <3

jag tycker inte synd om oss och det är helt fantastiskt att vissa utbildar sig, skaffar feta jobb och kan planera exakt när det passar att bli gravida. hurra för er. det var inte riktigt så det gick till när jag blev gravid.

jag har ringt fk flertal gånger och alla intyg m.m är inskickade för längesen.

orkar varken försvara eller förklara mer, hejdå.

• Tow2Mater
    yaayaa skrev 2015-02-04 22:58:15 följande:

åh herregud. jag tog en risk att skriva inlägg på familjeliv. har läst så många andra trådar där folk får totalt respektlösa svar, liknar mest flashback. klassföraktet flödar.

sökte som sagt medhåll, tips och råd från folk i liknande situation.

Men vad är fel på de råd du fått??
  • yaayaa

inga fel på era råd, jag tackade för alla schyssta svar i mitt förra inlägg!

däremot bad jag inte personer, gömda bakom ordet "anonym", att yttra sig om hur oansvariga och oplanerade vi är, ingen har någon som helst aning om bakgrunden till vår situation, hur det gick till när jag blev gravid, eller hur mycket kontakt jag har med försäkringskassan. jag bad som sagt om råd av folk i liknande situation.

• Morningglory
    Tow2Mater skrev 2015-02-04 20:15:30 följande:
    Kanske flytta till pappans land är ett bättre alternativ? Kan han få ett bra jobb där? Kan du språket där, och tror du kan hitta jobb?
    Kan inte detta vara värt att testa?
  • Anonym (Mamma M)

Jag var helt ensamstående med min yngste son redan från start o jag klarade mig gott o väl under f-ledigheten. Är visserligen statligt anställd o fick utbetalt en liten procent från jobbet varje månad (rörde sig om ca 1000:- högst vill jag minnas), men jag behövde ändå inte ta ut full f-penning. Med detta beror naturligtvis på vilken SGI du har.

Har ni rätt till bostadsbidrag när bebisen har kommit? Kolla på FK's hemsida!
    Planera er ekonomi, det är A o O!
    Gör en budget; hur mycket kan ni spendera på mat, kläder o annat när de fasta räkningarna är betalda?
    Finns det någon möjlighet för din kille att börja arbeta (har inte läst hela tråden jättenoga)?

Varje kommun ska ha en skuld- o budgetrådgivare o dit är det gratis att vända sig. De kan hjälpa till att göra en hushållsbudget för er!

Mycket till bebisen går att köpa begagnat. Här kan ni spara en hel del pengar!

Kanske kan du börja jobba lite extra ganska så snart efter att bebisen är född? Säg efter ett halvår ialla fall? Alternativt att du börjar jobba heltid ganska så snart så är din kille hemma o är föräldraledig med bebisen?

Svar på tråden vi är två päron, med EN inkomst.