• Anonym (K)

Bakre framfall ÄCKELVARNING

Skrev den här tråden då jag misstänkt att jag fått en fistelgång www.familjeliv.se/forum/thread/74809896-fistelgang-efter-forlossning

När jag fiser så är det som att de åker ut genom underlivet.

Jag har inte haft ont efter förlossningen (inget över vad som är normalt liksom) och det har känts normalt när jag har känt där inne.

Men nu när jag kände i slidan så hängde det liksom in i slidan :( jag behövde gå på toa så jag kände liksom bajset där igenom. Trodde jag skulle svimma i duschen :(

Det känns att det är hud mellan men den känns väldigt tunn och det känns liksom flikigt och "köttigt".

Kan bakre framfall ge dessa symtom? Även att det känns som att fisarna kommer ut genom slidan?

Vill verkligen inte ha en fistelgång.

Inte framfall heller... Men av två onda ting.

Känner mig helt knäckt nu.

Förlöstes med sugklocka efter 8h med krystvärkar.

• Svar på tråden Bakre framfall ÄCKELVARNING
  • Anonym (K)
    Anonym (Jonna) skrev 2015-02-06 23:25:01 följande:

Men du har ju inte gått, ännu, till sjukvården, även efter din fistel-tråd.

Eftersom jag inte ens visste att det fanns nått som hette "fistel"! Jag trodde jag var läkt och att fisarna var något som skulle gå över, men så sa min vän detta. skulle jag ha åkt till akuten menar du?!

Har ju ringt MVC och pratat med dem men ville se om jag kunde få goda råd här under tiden eftersom det är helg och gyn är tillbaka på måndag.
  • Anonym (Men va?)

Jag är gravid med första barnet och har aldrig hört talas om fistelgång!! Låter ju helt fruktansvärt! Vad gör man åt det ifall det händer, är det helt säkert att det går att åtgärda och blir det helt bra igen? Fyfan i hela helvetet alltså

• Anonym (K)
    Anonym (Men va?) skrev 2015-02-07 08:27:05 följande:

Jag är gravid med första barnet och har aldrig hört talas om fistelgång!! Låter ju helt fruktansvärt! Vad gör man åt det ifall det händer, är det helt säkert att det går att åtgärda och blir det helt bra igen? Fyfan i hela helvetet alltså

Vad jag kunnat läsa mig till är just fistlar väldigt ovanligt, man måste operera det. Hoppas så att jag "bara" har framfall!

Grattis till graviditeten! Och du, även om jag har sju fistlar så är det ÄNDÅ värt det o jag skulle göra om det igen. <3
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (K) skrev 2015-02-07 04:02:45 följande:

Eftersom jag inte ens visste att det fanns nått som hette "fistel"! Jag trodde jag var läkt och att fisarna var något som skulle gå över, men så sa min vän detta. skulle jag ha åkt till akuten menar du?!

Har ju ringt MVC och pratat med dem men ville se om jag kunde få goda råd här under tiden eftersom det är helg och gyn är tillbaka på måndag.

När man märker att det kommer ut avföring ur slidan bokar man väl tid hos gyn omgående, samma dag??? Inte sitter man och skapar trådar på ett forum där man ska gissa sig till varför?? Det är det jag undrar, varför har du inte besökt en gyn ännu? Och nej, sa jag nåt om akut? Detta har ju pågått flera veckor nu och du vill fortfarande endast leka gissningslekar med främmande ang ditt underliv.
  • Anonym (K)
    Anonym (Jonna) skrev 2015-02-07 20:04:56 följande:

När man märker att det kommer ut avföring ur slidan bokar man väl tid hos gyn omgående, samma dag??? Inte sitter man och skapar trådar på ett forum där man ska gissa sig till varför?? Det är det jag undrar, varför har du inte besökt en gyn ännu? Och nej, sa jag nåt om akut? Detta har ju pågått flera veckor nu och du vill fortfarande endast leka gissningslekar med främmande ang ditt underliv.

Jag har ALDRIG fått ut avföring ur mitt underliv!! Bakre slidväggen buktar in i slidan.
  • Anonym (äntligen Mamma)
    Anonym (varför?) skrev 2015-02-06 18:23:04 följande:

Varför födde du vaginalt om du verkligen inte vill ha fistelgång eller framfall? Just framfall är hur vanligt som helst efter en vaginal förlossning.

Så du tror med andra ord att man kan önska sig KS bara?
    För då tror du fel. Jag har alltid varit förlossningsrädd, så pass att jag inte ens vågade försöka få barn i många år, men så kom den stora längtan och vi hade några jobbiga år med många missfall och svårigheter. Så när det äntligen fungerade fick jag gå på samtal med både spec. aurora BM o läkare och förklarade min rädsla för att spricka och att bli skadad i underlivet, att barnet skulle fastna och dö eller skadas. Men i slutändan fick jag inte KS beviljat. Så förlossningen blev vaginal och i slutet tog de sugklocka och yttre press för att få ut barnet (som visade sig ligga med pannan först)...det var min mardröm och helt fruktansvärt. Men vi överlevde.
    Jag sprack förstås en del, men sen efter några veckor upptäckte jag en "boll" i slidöppningen. Jag fick framfall och förmodligen pga den svåra förlossningen.
    Det har nu gått 9 månader och jag har varit på flera BM o läkarbesök,men de vill bara vänta och se om det ska bli bättre. Nu ska jag äntligen få en prolapsring som hjälp.
    Men det är ju fruktansvärt att de tvingar en att föda vaginalt till vilket pris som helst och sen när man får en skada är det "bara att vänta" och de förminskar ens besvär.

• Anonym (Trams)
    Anonym (Jonna) skrev 2015-02-07 20:04:56 följande:

Men vad är det du läser? Har jag missat någon annan tråd där hon skriver att detta pågått länge och att hon läcker avföring?
  • Anonym (K)

Hej alla,

Först stort tack till er som delar med er o kommer med goda råd.

Vet inte om ja uttryckt mig oklart men såhär är det i korta drag:

Upplever att fisarna kommer ut genom slidan, var rädd för fistelgång. Fick tips om att det kunde vara bakre framfall så när jag kände med fingrarna i slidan så kände jag att det buktade ut.

INGEN avföring har kommit ut, har inte haft direkt ont och mer skrattar åt fisarna. Men blev LIVRÄDD när jag kände utbuktningen.

HAR ringt gyn som ska ge mig tid på måndag.

Tack igen alla.

"Äntligen mamma", beklagar verkligen din upplevelse och ditt bemötande. Fick också sugklocka och känner igen mig i din berättelse.

• Anonym (123)
    Anonym (äntligen Mamma) skrev 2015-02-08 10:23:27 följande:

Så du tror med andra ord att man kan önska sig KS bara?

För då tror du fel. Jag har alltid varit förlossningsrädd, så pass att jag inte ens vågade försöka få barn i många år, men så kom den stora längtan och vi hade några jobbiga år med många missfall och svårigheter. Så när det äntligen fungerade fick jag gå på samtal med både spec. aurora BM o läkare och förklarade min rädsla för att spricka och att bli skadad i underlivet, att barnet skulle fastna och dö eller skadas. Men i slutändan fick jag inte KS beviljat. Så förlossningen blev vaginal och i slutet tog de sugklocka och yttre press för att få ut barnet (som visade sig ligga med pannan först)...det var min mardröm och helt fruktansvärt. Men vi överlevde.

Jag sprack förstås en del, men sen efter några veckor upptäckte jag en "boll" i slidöppningen. Jag fick framfall och förmodligen pga den svåra förlossningen.

Det har nu gått 9 månader och jag har varit på flera BM o läkarbesök,men de vill bara vänta och se om det ska bli bättre. Nu ska jag äntligen få en prolapsring som hjälp.

Men det är ju fruktansvärt att de tvingar en att föda vaginalt till vilket pris som helst och sen när man får en skada är det "bara att vänta" och de förminskar ens besvär.

Jag är superrädd att jag ska tvingas till vf. Är inte ens gravid än. Tror det är väldigt olika i olika län. Kan inte fatta att du inte fick det beviljat!!!?

Får jag fråga var du födde?
  • Anonym (123)
    Anonym (K) skrev 2015-02-06 19:06:08 följande:

Tack, känner mig rätt nedstämd.

jag ska det. De hade gått för dagen idag så ska försöka på måndag igen :(

Lycka till....hoppas du får bra hjälp!
Svar på tråden Bakre framfall ÄCKELVARNING