• Anonym (K)

Bakre framfall ÄCKELVARNING

Skrev den här tråden då jag misstänkt att jag fått en fistelgång www.familjeliv.se/forum/thread/74809896-fistelgang-efter-forlossning

När jag fiser så är det som att de åker ut genom underlivet.

Jag har inte haft ont efter förlossningen (inget över vad som är normalt liksom) och det har känts normalt när jag har känt där inne.

Men nu när jag kände i slidan så hängde det liksom in i slidan :( jag behövde gå på toa så jag kände liksom bajset där igenom. Trodde jag skulle svimma i duschen :(

Det känns att det är hud mellan men den känns väldigt tunn och det känns liksom flikigt och "köttigt".

Kan bakre framfall ge dessa symtom? Även att det känns som att fisarna kommer ut genom slidan?

Vill verkligen inte ha en fistelgång.

Inte framfall heller... Men av två onda ting.

Känner mig helt knäckt nu.

Förlöstes med sugklocka efter 8h med krystvärkar.

• Svar på tråden Bakre framfall ÄCKELVARNING
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Men va?) skrev 2015-02-07 08:27:05 följande:

Jag är gravid med första barnet och har aldrig hört talas om fistelgång!! Låter ju helt fruktansvärt! Vad gör man åt det ifall det händer, är det helt säkert att det går att åtgärda och blir det helt bra igen? Fyfan i hela helvetet alltså

Man opererar fistelgångar. Dock har de en tendens att återkomma om man har otur. Framfall kan man också operera men det behöver man oftast göra flera ggr framåt i tiden för det finns ingen bra permanent fix tyvärr.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (äntligen Mamma) skrev 2015-02-08 10:23:27 följande:

Så du tror med andra ord att man kan önska sig KS bara?

För då tror du fel. Jag har alltid varit förlossningsrädd, så pass att jag inte ens vågade försöka få barn i många år, men så kom den stora längtan och vi hade några jobbiga år med många missfall och svårigheter. Så när det äntligen fungerade fick jag gå på samtal med både spec. aurora BM o läkare och förklarade min rädsla för att spricka och att bli skadad i underlivet, att barnet skulle fastna och dö eller skadas. Men i slutändan fick jag inte KS beviljat. Så förlossningen blev vaginal och i slutet tog de sugklocka och yttre press för att få ut barnet (som visade sig ligga med pannan först)...det var min mardröm och helt fruktansvärt. Men vi överlevde.

Jag sprack förstås en del, men sen efter några veckor upptäckte jag en "boll" i slidöppningen. Jag fick framfall och förmodligen pga den svåra förlossningen.

Det har nu gått 9 månader och jag har varit på flera BM o läkarbesök,men de vill bara vänta och se om det ska bli bättre. Nu ska jag äntligen få en prolapsring som hjälp.

Men det är ju fruktansvärt att de tvingar en att föda vaginalt till vilket pris som helst och sen när man får en skada är det "bara att vänta" och de förminskar ens besvär.

Det är nog olika var man bor. Själv fick jag snittet godkänt och bokat på första läkarsamtalet. Gick bara gos min vanliga bm innan och inga speciella samtal om snitt. Hon skickade en remiss och på samtalet där blev det godkänt efter en halvtimme. Första barnet, jag är rädd för att barnet ska fastna och skadas. Trist att det är så olika..
  • Anonym (123)
    Anonym (Ssk) skrev 2015-02-08 19:57:51 följande:

Det är nog olika var man bor. Själv fick jag snittet godkänt och bokat på första läkarsamtalet. Gick bara gos min vanliga bm innan och inga speciella samtal om snitt. Hon skickade en remiss och på samtalet där blev det godkänt efter en halvtimme. Första barnet, jag är rädd för att barnet ska fastna och skadas. Trist att det är så olika..

Låter ju toppen! ! Jag är inte gravid än men är jätterädd för att bli det och inte få ks. Hur ska man veta? Vill ju verkligen ha barn men tänk om de tvingar en?!! Vart födde du?

Hur mådde du efter ks...mycket smärta? Har det läkt bra? Andra besvär?
  • Vibeche

Hej, fick både främre och bakre framfall efter min sista graviditet/ förlossning. Jag var helt förstörd och sökte vård. Förste läkaren träffade jag ca 6 månader efter förlossningen. Han sa att det var för litet (jag var för ung, fyller 40 om några år) för en operation.

Jag var helt chockad efter det läkarutlåtandet och förstod inte hur jag skulle behöva leva med detta (påverkade även sexet). Jag sökte via gyn istället och fick ny tid ca 2 månader senare och då blev jag lovad operation.

Men pga att mitt ex lämnade mig i somras så orkade jag inte med en operation. Jag gick ner en del och körde mkt underlivsövningar efter att jag upptäckte problemet och idag (1,5 år efter förlossningen), är jag i stort sett symptomfri och kan njuta och ha skön sex igen. Så tid/träning och viktnedgång hjälpte. Sen har jag ju fortfarande framfall och bakfall men det vållar mig inte direkt problem idag.

Jag avvaktar med operation eftersom jag vet att det finns risker och ca 50% får problem inom ett år av den vanligaste operationen. Hoppas jag kan skjuta operation ett par år framåt.

• Anonym (123)

Är ju helt sjukt att de inte verkar vilja göra nåt åt detta i vården. Man ska vänta och se!???

Som att det inte är jobbigt nog för ett förhållande att ha ett spädbarn att ta hand om så ska man inte kunna ha sex med sin man heller ..

• Anonym (123)
    Vibeche skrev 2015-02-09 05:18:25 följande:

Ja, det är sjukt.

Skönt att höra att du blivit bättre iaf. Det har ju mycket med livskvalitet att göra hur man mår och känner angående sin kropp!
  • Anonym (äntligen Mamma)
    Anonym (123) skrev 2015-02-08 19:41:36 följande:
    Jag är superrädd att jag ska tvingas till vf. Är inte ens gravid än. Tror det är väldigt olika i olika län. Kan inte fatta att du inte fick det beviljat!!!?

Får jag fråga var du födde?
    Malmö
    Anonym (Ssk) skrev 2015-02-08 19:57:51 följande:

Vilken tur du hade! Jag hade inget val, det enda de upprepade var att "KS blir beviljat bara i extremt ovanliga fall" o inget jag sa hjälpte...inte min "gamla" förlossningsrädsla , inte alla missfall o svårigheter att få barn ...inte rädslan för att barnet skulle fastna o dö (som ju nästan hände!)..inte rädslan för att skadas i underlivet o få svårt med urin o avföring (har inflammatorisk tarmsjukdom så var extra orolig för att spricka hela vägen)..inte min höga ålder som förstföderska..o känslan av att detta var enda chansen att få barn...så då undrar man vad mer som måste till?!
    Nu har vi haft sex 1 gång sen förlossningen o det var förra veckan 9 månader efter att vårt barn föddes...känns ju inget vidare att behöva oroa sig för sex o förhållandet pga att den vaginala förlossningen blev en mardröm.
    Det är fruktansvärt att vi kvinnor behandlas så här, att de förminskar vår rädsla o tvingar vissa av oss till vaginal förlossning o sen inte direkt hjälper oss med våra skador/besvär efter förlossningen.

• Vibeche

Ja, det är fördjävligt. Kanske en dag när jag mår bra igen orkar jag driva någon slags debatt om det här för så här får det faaaan inte gå till. Hade det varit en man som födde hade det aldrig sett ut så här.

Könsdiskriminering är vad det är. Jag anmälde läkaren men hörde inget mer och sen kom separationen så jag vet inte om det fick någon effekt med anmälan.

• Anonym (123)

Blir så jäklar ledsen när jag hör era historier. Såhär ska det fan inte va att skaffa barn! Har läst sjukt många historier om förlossningsskador just för att jag själv är rädd och det verkar som att ingen tar de kvinnorna på allvar! Ok om man visste att det skulle läka och bli bra igen men så blir det ju sällan.

Vilket pris ska man behöva betala för att bli mamma!

• Anonym (K)

Visst är det sorgligt! Och när man tar upp dessa rädslor med barnmorskan innan förlossningen så får man till svar att "du ska INTE läsa på familjeliv, det är bara skrönor. Läs bara på 1177." Jo tack...

Min man sa häromdagen att om det var han som stod för födandet i vår familj så skulle vårt barn aldrig få syskon.

• Anonym (123)
    Anonym (K) skrev 2015-02-09 17:59:00 följande:

Visst är det sorgligt! Och när man tar upp dessa rädslor med barnmorskan innan förlossningen så får man till svar att "du ska INTE läsa på familjeliv, det är bara skrönor. Läs bara på 1177." Jo tack...

Min man sa häromdagen att om det var han som stod för födandet i vår familj så skulle vårt barn aldrig få syskon.

Vadå skrönor! Det är historier från verkligheten! Talar de någonsin på föräldragrupperna om vad som händer efter man fött? Troligt att kvinnor sitter och ljuger ihop historier om att de inte kan gå på toaletten normalt, bajsar på sig på jobbet och inte kan ha sex....som en kul grej liksom.

Lite mer förståelse skulle ju vara fint!

Man läser för att man är rädd...man är inte rädd för att man läser.

Hur var din första förlossning?
  • Anonym (K)
    Anonym (123) skrev 2015-02-09 18:47:48 följande:

Vadå skrönor! Det är historier från verkligheten! Talar de någonsin på föräldragrupperna om vad som händer efter man fött? Troligt att kvinnor sitter och ljuger ihop historier om att de inte kan gå på toaletten normalt, bajsar på sig på jobbet och inte kan ha sex....som en kul grej liksom.

Lite mer förståelse skulle ju vara fint!

Man läser för att man är rädd...man är inte rädd för att man läser.

Hur var din första förlossning?

Allt var kanon tills han inte ville komma ut. Öppnade mig fint och värken var absolut hanterbar utan smärtlindring. Sen gick jag fullt öppen i 8 timmar vilket var helt fruktansvärt jobbigt. Det slutade med sugklocka och den smärtan var fasansfull. Värsta jag varit med om och nånsin kunnat föreställa mig. Men spritt bebisen var ute så släppte all smärta direkt.

Önskar att jag förstått hur det kunde bli, jag var nog lite naiv. Födde med lustgas.

Jag skulle ju dock göra om det, för det man får är ju värt det hundra gånger om.
  • Anonym (123)
    Anonym (K) skrev 2015-02-09 19:03:16 följande:

Allt var kanon tills han inte ville komma ut. Öppnade mig fint och värken var absolut hanterbar utan smärtlindring. Sen gick jag fullt öppen i 8 timmar vilket var helt fruktansvärt jobbigt. Det slutade med sugklocka och den smärtan var fasansfull. Värsta jag varit med om och nånsin kunnat föreställa mig. Men spritt bebisen var ute så släppte all smärta direkt.

Önskar att jag förstått hur det kunde bli, jag var nog lite naiv. Födde med lustgas.

Jag skulle ju dock göra om det, för det man får är ju värt det hundra gånger om.

Svara bara om du vill! Om skaffar ett till barn blir det ks eller vf då? Är allt återställt efter denna förlossningen, alltså känns det bra igen förutom hemska minnen?
  • Anonym (K)
    Anonym (123) skrev 2015-02-09 19:14:54 följande:

Svara bara om du vill! Om skaffar ett till barn blir det ks eller vf då? Är allt återställt efter denna förlossningen, alltså känns det bra igen förutom hemska minnen?

Jag har ju det som jag misstänker är framfall. Men i övrigt är allt precis som innan! Läkte väldigt snabbt måste jag säga. Efter en vecka så kändes underlivet normalt igen. Trodde själva "hålet" skulle vara enormt men det är helt återställt.

Om jag blir gravid igen så kommer jag välja VF igen, men jag kommer be om att få möjligheten till KS om det drar ut på tiden igen. Sugklockan var fruktansvärd, för mig! Är ju inte alla som upplever det så.
  • skatergirl81
    Anonym (K) skrev 2015-02-09 19:19:40 följande:

Jag har ju det som jag misstänker är framfall. Men i övrigt är allt precis som innan! Läkte väldigt snabbt måste jag säga. Efter en vecka så kändes underlivet normalt igen. Trodde själva "hålet" skulle vara enormt men det är helt återställt.

Om jag blir gravid igen så kommer jag välja VF igen, men jag kommer be om att få möjligheten till KS om det drar ut på tiden igen. Sugklockan var fruktansvärd, för mig! Är ju inte alla som upplever det så.

Hoppas att din nästa förlossning blir superbra och utan komplikationer!
  • Anonym (K)
    skatergirl81 skrev 2015-02-09 19:52:23 följande:

Hoppas att din nästa förlossning blir superbra och utan komplikationer!

Tack! <3
  • Anonym (äntligen Mamma)
    Anonym (K) skrev 2015-02-09 19:03:16 följande:

Jag tyckte att sugklockan var fruktansvärd.

16 minuters evighet o yttre press o ut kom till slut min bebis med stort blåmärke /svullnad /blödning i pannan (den låg först visade det sig nämligen )

Sugklocka var min mardröm. .jag gjorde allt för att förlossningen inte skulle sluta så..Därför tog jag bara lustgas. .(för att inte riskera att värkarna stannar av) .Men jag kämpade i onödan eftersom det ändå blev värkstimulerande o sugklocka o yttre press då bebisen inte mådde bra o behövde komma ut fort . Just utdrivningsskedet var jj det jag var mest rädd för o ville ha erfaren BM som skyddade perineum...ingenting blev som jag ville. .pga sugklockan sprack jag förstås i perineum. .men läkaren sydde nog bra för det var inte så farligt någon vecka efter. Men framfallet har känts så obehagligt så jag inte vågat /haft lust att ha sex.

Så fler barn lär det ju inte kunna bli.

Dessutom vågar jag inte hoppas att vi ska lyckas igen, eftersom det tog 4 år o 6 missfall o en massa mediciner o prover innan vi till slut fick vårt efterlängtade barn.
Svar på tråden Bakre framfall ÄCKELVARNING