• Anonym (hur?!)

Nyutexaminerad ekonom, hur fasen får man jobb?!?!

Ja hur fasen får man jobb som nyexad? Sitter och läser jobbannonser hela dagarna, 99,9 % vill att man ska ha tidigare erfarenhet. Jag söker ändå, söker inte de jobb där de kräver minst 5 år, men söker de jobb där de typ har krav på minst 1 år. Annars finns det ju inga jobb att söka.

Visst nu har jag inte varit arbetslös så länge, ca 3 veckor bara och har sökt ca 20 jobb. Har fått svar av 2 jobb att de gått vidare med andra sökanden, de andra jobben har jag inte fått något svar på, men det rasslar nog in mail här snart från de övriga jobben.

Så frågan är egentligen, hur fasiken går man tillväga för att få sitt förstajobb efter examen??

• Svar på tråden Nyutexaminerad ekonom, hur fasen får man jobb?!?!
  • Kjell2
    Anonym (hur?!) skrev 2015-02-10 15:01:04 följande:
    Vill jobba som redovisningsekonom eller controller
    Bemanings och rekryteringsföretag är ofta en första ingång för nyexade.

• Anonym (hur?!)
    Kjell2 skrev 2015-02-10 15:03:07 följande:
    Bemanings och rekryteringsföretag är ofta en första ingång för nyexade.
    Finns i princip bara sådana jobb ute så det är sådana jobb jag söker
  • Kjell2
    Anonym (hur?!) skrev 2015-02-10 15:05:23 följande:
    Finns i princip bara sådana jobb ute så det är sådana jobb jag söker
    Finns inte mycke annat att göra än att kämpa på samt försöka använda tiden till något konstruktivt,

• damphund

Har du haft någon annan som tittat på ditt CV och personliga brev? Om inte kolla med skolan om de har någon som kan hjälpa till med det. Annars tror jag arbetsförmedlingen kan hjälpa till med sådant.

Det är alltid bra att få någon annans perspektiv på ens ansökan.

Var inte rädd för att vara bred i ditt sökande, jag själv började min karriär med en 3v projektanställning som inte hade något med ekonomi att göra och resulterade i en tillsvidare som ansvarig för kundreskontra.

Det finns många ekonomer och är inte alltid helt enkelt men för de som vill brukar det lösa sig tillslut.

• sophiab
    Anonym (hur?!) skrev 2015-02-10 14:33:27 följande:

Ja hur fasen får man jobb som nyexad? Sitter och läser jobbannonser hela dagarna, 99,9 % vill att man ska ha tidigare erfarenhet. Jag söker ändå, söker inte de jobb där de kräver minst 5 år, men söker de jobb där de typ har krav på minst 1 år. Annars finns det ju inga jobb att söka.

Visst nu har jag inte varit arbetslös så länge, ca 3 veckor bara och har sökt ca 20 jobb. Har fått svar av 2 jobb att de gått vidare med andra sökanden, de andra jobben har jag inte fått något svar på, men det rasslar nog in mail här snart från de övriga jobben.

Så frågan är egentligen, hur fasiken går man tillväga för att få sitt förstajobb efter examen??

Om du inte har något som "binder" dig till plasten du bor på hade jag rekommenderat att dra till Norge.

Jag har en kandidat i ekonomi och efter examen åkte jag till Oslo. Sökte jobb via bemanningsföretag, fick ett jobb på en inköpsavdelning (riktigt skitgöra som vikarie,'men såg till att göra ett jäkligt bra jobb). Efter 6 månader blev det en ledig tjänst på controlleravdelningen på samma företag, jag sökte och fick jobbet! :)

Jag hade noll erfarenhet innan jag började jobba som controller men jag tänkte att all erfarenhet är bra erfarenhet och skitjobbet på vikare var bara strategiskt för att kunna få ett bättre jobb senare. Det känns som det är svårt att få sånna tjänster i Sverige utan erfarenhet. Lättare i Norge!

Men annars skulle jag se till att söka allt bara går att söka på och sedan ta första bästa erbjudande och se det som en strategi för att tillslut få det efterlängtade drömjobbet.

Lycka till! :)
  • Anonym (Ekonomen)

Har du jobbat extra under studietiden inom branschen?

• Anonym (hur?!)
    sophiab skrev 2015-02-10 21:52:02 följande:
    Om du inte har något som "binder" dig till plasten du bor på hade jag rekommenderat att dra till Norge.

Jag har en kandidat i ekonomi och efter examen åkte jag till Oslo. Sökte jobb via bemanningsföretag, fick ett jobb på en inköpsavdelning (riktigt skitgöra som vikarie,'men såg till att göra ett jäkligt bra jobb). Efter 6 månader blev det en ledig tjänst på controlleravdelningen på samma företag, jag sökte och fick jobbet! :)

Jag hade noll erfarenhet innan jag började jobba som controller men jag tänkte att all erfarenhet är bra erfarenhet och skitjobbet på vikare var bara strategiskt för att kunna få ett bättre jobb senare. Det känns som det är svårt att få sånna tjänster i Sverige utan erfarenhet. Lättare i Norge!

Men annars skulle jag se till att söka allt bara går att söka på och sedan ta första bästa erbjudande och se det som en strategi för att tillslut få det efterlängtade drömjobbet.

Lycka till! :)
    Tack för tipsen. Norge är väl kanske sista utväg, just nu söker jag verkligen allt, ja inte de jobb där de kräver 5-10 års erfarenhet kanske, men annars i princip allt. Vill bara komma in och jobba något år, för sen har man ju arbetslivserfarenhet och kan söka sig vidare om man nu skulle vilja det.
  • Anonym (hur?!)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2015-02-10 21:54:45 följande:

Har du jobbat extra under studietiden inom branschen?

Nej inte mer än att jag hjälpt till med bokföring i en bekants enskilda företag
  • Anonym (hur?!)
    damphund skrev 2015-02-10 15:20:12 följande:

Har du haft någon annan som tittat på ditt CV och personliga brev? Om inte kolla med skolan om de har någon som kan hjälpa till med det. Annars tror jag arbetsförmedlingen kan hjälpa till med sådant.

Det är alltid bra att få någon annans perspektiv på ens ansökan.

Var inte rädd för att vara bred i ditt sökande, jag själv började min karriär med en 3v projektanställning som inte hade något med ekonomi att göra och resulterade i en tillsvidare som ansvarig för kundreskontra.

Det finns många ekonomer och är inte alltid helt enkelt men för de som vill brukar det lösa sig tillslut.

Usch arbetsförmedlingen nej, sist jag hade en jobbcoach där tyckte han att jag var bättre på att skriva ett personligt brev än vad han var :P Sen mailade jag min handläggare som fick kolla på det, 2 timmar senare fick jag svar att det såg bra ut. Inga tips fick jag på hur det kunde förbättras. Så tror knappast hon orkade läsa igenom

Vad var det för projektanställning? tycker att jag är rätt bred i mitt sökande redan
Svar på tråden Nyutexaminerad ekonom, hur fasen får man jobb?!?!