Anonym (hur?!) skrev 2015-02-10 14:33:27 följande:
Ja hur fasen får man jobb som nyexad? Sitter och läser jobbannonser hela dagarna, 99,9 % vill att man ska ha tidigare erfarenhet. Jag söker ändå, söker inte de jobb där de kräver minst 5 år, men söker de jobb där de typ har krav på minst 1 år. Annars finns det ju inga jobb att söka.
Visst nu har jag inte varit arbetslös så länge, ca 3 veckor bara och har sökt ca 20 jobb. Har fått svar av 2 jobb att de gått vidare med andra sökanden, de andra jobben har jag inte fått något svar på, men det rasslar nog in mail här snart från de övriga jobben.
Så frågan är egentligen, hur fasiken går man tillväga för att få sitt förstajobb efter examen??
Om du inte har något som "binder" dig till plasten du bor på hade jag rekommenderat att dra till Norge.
Jag har en kandidat i ekonomi och efter examen åkte jag till Oslo. Sökte jobb via bemanningsföretag, fick ett jobb på en inköpsavdelning (riktigt skitgöra som vikarie,'men såg till att göra ett jäkligt bra jobb). Efter 6 månader blev det en ledig tjänst på controlleravdelningen på samma företag, jag sökte och fick jobbet! :)
Jag hade noll erfarenhet innan jag började jobba som controller men jag tänkte att all erfarenhet är bra erfarenhet och skitjobbet på vikare var bara strategiskt för att kunna få ett bättre jobb senare. Det känns som det är svårt att få sånna tjänster i Sverige utan erfarenhet. Lättare i Norge!
Men annars skulle jag se till att söka allt bara går att söka på och sedan ta första bästa erbjudande och se det som en strategi för att tillslut få det efterlängtade drömjobbet.
Lycka till! :)