• Anonym (hur?!)

Nyutexaminerad ekonom, hur fasen får man jobb?!?!

Ja hur fasen får man jobb som nyexad? Sitter och läser jobbannonser hela dagarna, 99,9 % vill att man ska ha tidigare erfarenhet. Jag söker ändå, söker inte de jobb där de kräver minst 5 år, men söker de jobb där de typ har krav på minst 1 år. Annars finns det ju inga jobb att söka.

Visst nu har jag inte varit arbetslös så länge, ca 3 veckor bara och har sökt ca 20 jobb. Har fått svar av 2 jobb att de gått vidare med andra sökanden, de andra jobben har jag inte fått något svar på, men det rasslar nog in mail här snart från de övriga jobben.

Så frågan är egentligen, hur fasiken går man tillväga för att få sitt förstajobb efter examen??

• Svar på tråden Nyutexaminerad ekonom, hur fasen får man jobb?!?!
  • Juristen

Jaha, jag uppfattade det som att du var mest intresserad av bokföring och det hållet. Skatteverket har alltid ute massvis med handläggartjänster inom skatteområdet, så om du bara sökt ett - sök fler. Om du har svårt att få jobb är kanske det bästa att fördjupa kompetensen på något sätt, göra dig mer attraktiv på marknaden. Kanske gå en till kurs, volontärjobba eller sök tjänster som du egentligen är lite för överkvalificerad för. Ge inte upp!

Anonym (hur?!) skrev 2015-02-11 18:49:35 följande:

Har sökt ett jobb på skatteverket. Eller hur menade du?

• Anonym (hur?!)
    Juristen skrev 2015-02-11 18:58:37 följande:

Jaha, jag uppfattade det som att du var mest intresserad av bokföring och det hållet. Skatteverket har alltid ute massvis med handläggartjänster inom skatteområdet, så om du bara sökt ett - sök fler. Om du har svårt att få jobb är kanske det bästa att fördjupa kompetensen på något sätt, göra dig mer attraktiv på marknaden. Kanske gå en till kurs, volontärjobba eller sök tjänster som du egentligen är lite för överkvalificerad för. Ge inte upp!

Jag är mest intresserad av det ja, men kan ju inte bara söka sådana jobb. Måste ju söka "allt". Hmm har inte hittat att skatteverket har haft så mkt annonser ute, men får väl kanske leta bättre. Tjänster jag är överkvalificierad för söker jag också. Kollade lite på volontärjobb, fanns lite där. Tack för tips
  • ldis

När jag var nyexad var läget sådant att arbetsgivarna slet i oss med redovisningsinriktning och vi kunde nästan välja och vraka. Förstår att läget är annorlunda nu. Bra är ju att ha relevant erfarenhet även som nyexad. Jag sommarjobbade alltid på ekonomiavdelningar under utbildningen, men att jobba extra med bokföring (även om det är ideellt i en förening) är bra för att få något relevant att skriva i cv:t. Min första tjänst var som junior controller och jag tänker att det är bra att rikta dig mot den typen av tjänster. Ekonomiassistent inom leverantör- eller kundreskontra är också en bra väg in.

Lycka till!

• ldis

Civilekonomerna har ju ett gratis (eller åtminstone nästan gratis) studerandemedlemskap och via det kan man få hjälp med att få till ett bra cv/personligt brev, men det är bra oavsett att låta någon annan titta.

• Anonym (hur?!)
    ldis skrev 2015-02-11 19:18:43 följande:

När jag var nyexad var läget sådant att arbetsgivarna slet i oss med redovisningsinriktning och vi kunde nästan välja och vraka. Förstår att läget är annorlunda nu. Bra är ju att ha relevant erfarenhet även som nyexad. Jag sommarjobbade alltid på ekonomiavdelningar under utbildningen, men att jobba extra med bokföring (även om det är ideellt i en förening) är bra för att få något relevant att skriva i cv:t. Min första tjänst var som junior controller och jag tänker att det är bra att rikta dig mot den typen av tjänster. Ekonomiassistent inom leverantör- eller kundreskontra är också en bra väg in.

Lycka till!

Tittar mkt på junior controller, har sökt några sådana jobb, tyvärr inte fått något svar. Men hur har du fått sommarjobb på ekonomiavdelningar? bara en sån grej är ju skitsvårt att få tycker jag
  • Anonym (hur?!)
    ldis skrev 2015-02-11 19:21:29 följande:

Civilekonomerna har ju ett gratis (eller åtminstone nästan gratis) studerandemedlemskap och via det kan man få hjälp med att få till ett bra cv/personligt brev, men det är bra oavsett att låta någon annan titta.

Brukar alltid be min sambo läsa, min mamma har läst och hennes kille också. De hade väl inte så mkt att säga iofs. Och min sambo säger alltid att det låter bra, men jag är aldrig nöjd med det. Men tack för tips, ska kolla upp det där!
  • Anonym (hur?!)

Tänkte bara säga att jag har idag börjat ringa runt (bara ringt ett företag idag iofs) för att försöka hitta något extrajobb eller praktikplats. Vill hellre ha praktikplats där någon kan lära upp en och jag kan jobba lite gratis, än volontärjobb där det inte finns möjlighet till upplärning

• ldis
    Anonym (hur?!) skrev 2015-02-11 19:25:19 följande:

Tittar mkt på junior controller, har sökt några sådana jobb, tyvärr inte fått något svar. Men hur har du fått sommarjobb på ekonomiavdelningar? bara en sån grej är ju skitsvårt att få tycker jag

Dels hade vår studentförening ett bra samarbete med academic work som var en bra väg in, men sedan hade jag väl turen att ha lite bra kontakter (och att inte vara rädd att använda dem). Du kanske känner någon som kan kolla med ekonomiavdelningen på sitt jobb om de behöver en vikarie/timanställd under peakar/etc?
  • Anonym (hur?!)
    ldis skrev 2015-02-11 19:31:26 följande:
    Dels hade vår studentförening ett bra samarbete med academic work som var en bra väg in, men sedan hade jag väl turen att ha lite bra kontakter (och att inte vara rädd att använda dem). Du kanske känner någon som kan kolla med ekonomiavdelningen på sitt jobb om de behöver en vikarie/timanställd under peakar/etc?
    Ja det låter som om du haft lite tur. Har väldigt begränsat med kontakter tyvärr. Den enda jag kan fråga har jag frågat och tyvärr inge napp där =(
  • Kjell2
    Anonym (hur?!) skrev 2015-02-11 18:48:55 följande:

Kollade lite på volontärjobb, fanns lite där de behövde hjälp med bokföring. MEN då finns det ju ingen som lär upp mig först, utan det är ju jag som kommer med kunskapen! Känns väldigt läskigt. Alltså jag vill ju gärna ha någon som lär upp mig först...

Nu får du ge dig! Se till att du får ordning på din självkännsla först.

Du har pluggat tre år på högskola, läst redovsning mm, pluggat in kurser i nationalekonomi mm och du tror inte att du kan klara och lära dig hur man sköter redovisningen i mindre organisation?

Du har även lite överskattade förväntningar på arbetslivet. Du kommer med största sannolikhet ha begränsat med någon som lär upp dig. Du förväntas kunna lära dig själv i stor utsträckning.

Ut och möte verkligheten och va inte så himla osäker och rädd!

Svar på tråden Nyutexaminerad ekonom, hur fasen får man jobb?!?!