• Jättemagnetisk färgglad mammut

Hur gör ni med kvällsfika?

Vi har en 8-åring och en 6-åring. Periodvis äter de tillräckligt med middag för att inte bli hungrig innan de går i säng vid 19-20-tiden. Alltsom oftast äter de dock inte så mycket till middag, och det brukar vara ok med oss föräldrar då vår strategi är att de ska iallafall smaka på maten. Vi brukar erbjuda knäckemackor om de vill ha något annat. Just nu är båda inne i en period då ingenting duger, så jag undrar hur ni andra gör med kvällsmacka. En del av mig tycker att man ska äta tillräckligt till middag för att slippa äta en macka på kvällen, men självklart tycker jag ju inte heller att man ska behöva gå i säng hungrig. Får era barn gå och göra en macka själv när de själv blir sugna eller har ni andra förhållningsregler? Jag och min man vet inte riktigt vilken strategi vi ska ha, dilemma!

• Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?
  • finskaflikkan

Vi brukar äta 

frukost ca 7-8 
    lunch 11-12 
    mellis endast ibland då är de frukt
    middag 16-17 
    kvällsfika 20-21

• Ascendere
    Jättemagnetisk färgglad mammut skrev 2015-02-10 19:15:16 följande:

Vi har en 8-åring och en 6-åring. Periodvis äter de tillräckligt med middag för att inte bli hungrig innan de går i säng vid 19-20-tiden. Alltsom oftast äter de dock inte så mycket till middag, och det brukar vara ok med oss föräldrar då vår strategi är att de ska iallafall smaka på maten. Vi brukar erbjuda knäckemackor om de vill ha något annat. Just nu är båda inne i en period då ingenting duger, så jag undrar hur ni andra gör med kvällsmacka. En del av mig tycker att man ska äta tillräckligt till middag för att slippa äta en macka på kvällen, men självklart tycker jag ju inte heller att man ska behöva gå i säng hungrig. Får era barn gå och göra en macka själv när de själv blir sugna eller har ni andra förhållningsregler? Jag och min man vet inte riktigt vilken strategi vi ska ha, dilemma!

Har barn i samma ålder och samma dilemma... 
    Är inte helt konsekventa men oftast kör vi den klassiska "ät nu för det blir inget mer sen". Har vi sagt det så står vi fast vid det, medans andra kvällar om vi ätit en tidig middag kan det bli kvällsfika också, men då inte på grund av att barnen vägrar äta mat. 
  • The past is now

Vi äter frukost vid 06.30 (De går i skolan).
    Lunchen äter de i skolan likaså mellis.
    Middag äter vi mellan 16.30 - 17.30 beroende på vad vi gör på kvällen.
    Sängdags vid 19.30-20.30. Tonårsdottern läger sig senast 22.00.

På helgerna äter vi frukost när vi vaknat.
    Lunch
    Middag
    Helgmys tex varsin skål med något gott i.

• pastamamman

Vi äter middag någon gång mellan 17.30 och 18.30. Ingen kvällsfika. Jag tycker det känns onödigt. Kroppen ställer ju in sig och blir hungrig när man brukar äta så det är inget problem hittills. Att äta middag vid 16-17 förstår jag inte hur man reder ut. Om barnen är hungriga på kvällen hade jag nog snarare testat med en frukt.

• BeanBag
    pastamamman skrev 2015-02-12 12:22:08 följande:

Vi äter middag någon gång mellan 17.30 och 18.30. Ingen kvällsfika. Jag tycker det känns onödigt. Kroppen ställer ju in sig och blir hungrig när man brukar äta så det är inget problem hittills. Att äta middag vid 16-17 förstår jag inte hur man reder ut. Om barnen är hungriga på kvällen hade jag nog snarare testat med en frukt.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt för många att förstå att alla inte jobbar 7-16?

Här man andra arbetstider så är det absolut inga problem att äta middag kl 16.
  • älskarlivet81
    BeanBag skrev 2015-02-12 13:39:53 följande:
    Jag förstår inte att det ska vara så svårt för många att förstå att alla inte jobbar 7-16?

Jag jobbar inte heller 7-16 men skulle ändå inte äta middag så tidigt som kl. 16..
  • Pescetarian

Jag läste precis i en kostrådgivningsbok att barn bör äta frukost, matigare frukt, lunch, bröd eller fil, middag, lättare frukt.

Hemma hos oss blir det dock inget efter middagen. Det har hänt någon enstaka gång, om barnet varit vaken längre än vanligt och hunnit bli hungrig. Då har det blivit en liten skål med frysta hallon.

• Gena

Självklart får mitt barn äta om det är hungrigt. Verkar helt bisarrt att vissa har inställningen att ens barn får gå hungriga om det inte ätit ordentlig middag. Förstår inte den där inställningen att man ska bestraffa barn med hjälp av mat.
    Tycker det är lite läskigt att tänka så.

Tvingar ni er själva att gå hungriga i flera timmar bara för att ni kanske inte gillade middagen?

Dessutom tycker jag det är obehagligt att ni låter er egna skräck för övervikt föras över på era barn. Om ni gör mat till en stor grej och skrämmer upp barnen att det är farligt att äta på kvällen kanske era matproblem överförs.

Som förälder har man makt över sitt barn och då ska man använda den makten med förnuft. Förstår inte vad man får ut av att tvinga sitt barn att gå hungrigt - tror verkligen inte att man gör barnet en tjänst. Tror inte att tvång gör så att barnet blir bättre på att äta all sorts mat.

Min son får självklart mat på kvällen om han är hungrig. Har han ätit dåligt vid middagen får han lite extra av gröten eller mackan. Han har alltid varit duktigast på dagis med att pröva nya smaker och att äta, trots att vi aldrig tvingat honom att äta något eller låtit honom gå hungrig.

• BeanBag
    älskarlivet81 skrev 2015-02-12 14:04:54 följande:

Jag jobbar inte heller 7-16 men skulle ändå inte äta middag så tidigt som kl. 16..

Och vi vill inte äta senare för då hinner vi inte med våra aktiviteter. Efter flera timmars bus och träning så är våra barn hungriga och fikar då kvällsfika.
  • pastamamman
    BeanBag skrev 2015-02-12 13:39:53 följande:

Nä jag har inte svårt förstå att alla inte jobbar 7-16. 8-17 är väl betydligt vanligare. Jag hade inte rett ut att ha maten på bordet vid 16 om jag var ledig hela dagen, passar inte min/vår rytm all, så det var ingen kritik utan mer ett konstaterande från min sida. Förstår inte hur man hinner med lunch och mellis och bli hungrig där emellanu, men funkar det för er så är ju det bra
Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?