• Jättemagnetisk färgglad mammut

Hur gör ni med kvällsfika?

Vi har en 8-åring och en 6-åring. Periodvis äter de tillräckligt med middag för att inte bli hungrig innan de går i säng vid 19-20-tiden. Alltsom oftast äter de dock inte så mycket till middag, och det brukar vara ok med oss föräldrar då vår strategi är att de ska iallafall smaka på maten. Vi brukar erbjuda knäckemackor om de vill ha något annat. Just nu är båda inne i en period då ingenting duger, så jag undrar hur ni andra gör med kvällsmacka. En del av mig tycker att man ska äta tillräckligt till middag för att slippa äta en macka på kvällen, men självklart tycker jag ju inte heller att man ska behöva gå i säng hungrig. Får era barn gå och göra en macka själv när de själv blir sugna eller har ni andra förhållningsregler? Jag och min man vet inte riktigt vilken strategi vi ska ha, dilemma!

• Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?
  • Nyfikna72
    Penida skrev 2015-02-11 08:56:33 följande:

När tänker du dig att barnet äter middag då och lägger sig? Det är väl inga konstigheter att ett barn som får middag vid 16-16.30 vilket verkar vanligt här och lägger sig vid 20.00 behöver något mer innan läggdags?

Jo jag förstår hur du menar men på vilka grunder menar du att barn behöver mat så tätt egentligen? Även om man skulle äta vid fyra så är det endast fyra timmar till typ åtta innan de ungefär lägger sig. Då menar du att barn behöver mer näring för att inte må dåligt eller vad? Den känsla de får är ju bara ett sug efter en vana helt enkelt. Att vara hungrig är då för mig nåt helt annat.
  • Natulcien
    Nyfikna72 skrev 2015-02-11 08:47:23 följande:

Fast saken är ju den att om man gör kvällsfika till en vana så kommer såklart barnet klaga på att det är hungrigt om det inte blir nåt. Skulle samma barn vara van med att inte äta på kvällen så tror jag inte behovet skulle finnas. Så det där med att barn måste ha mat på kvällen tror jag inte mycket på. Har dom ett behov så är det isåfall skapat av föräldrarna.

Ja...och?
    Det är ju inte så att det är en farlig vana direkt...
    Det är ett mål som alla andra, inte värre än att ha en "vana" av att äta frukost eller middag. Är du lika bekymrad över barn som har fått en "vana" av att äta frukost på morgonen?

Jag han en "vana" av att äta något litet på kvällen, det kan vara en liten tallrik yoghurt, en smörgås, lite glass, frukt eller vad som helst som jag är sugen på.
    Jag är 40+ och har gjort så hela mitt liv. Jag är smal, frisk och tränar mycket, så jag lever nog sundare än de flesta.
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2015-02-11 09:04:51 följande:
    Ja...och?
    Det är ju inte så att det är en farlig vana direkt...
    Det är ett mål som alla andra, inte värre än att ha en "vana" av att äta frukost eller middag. Är du lika bekymrad över barn som har fått en "vana" av att äta frukost på morgonen?

Jag han en "vana" av att äta något litet på kvällen, det kan vara en liten tallrik yoghurt, en smörgås, lite glass, frukt eller vad som helst som jag är sugen på.
    Jag är 40+ och har gjort så hela mitt liv. Jag är smal, frisk och tränar mycket, så jag lever nog sundare än de flesta.
    Jo, just det. Mina föräldrar har såklart även de levt med kvällsfika (te och macka innan läggdags) i hela sina liv. Det är båda 70+ nu. Båda är slanka och friska och motionerar. Otroligt pigga pensionärer. Glad
  • Flickan och kråkan

Det beror ju på hur dagen ser ut för övrigt. Vi har inte kvällsfika för vi äter oftast inte middag förrän vid 18.30-19.00. Det beror på att våra äldsta har mycket idrottsaktiviteter på eftermiddagar/kvällar. De äter mer tidigare istället. De kommer hem från förskola/skola vid 13. Innan vi åker iväg på aktivitet framåt 16 så har de ätit både mellis och något slags andra-lunch/tidig-middag. Så de äter vanligtvis tre lagade mål på en dag och så frukost, frukt på förmiddagen och mellis på eftermiddagen. Smala som stickor är de båda två. 

• Penida
    Nyfikna72 skrev 2015-02-11 09:04:49 följande:
    Jo jag förstår hur du menar men på vilka grunder menar du att barn behöver mat så tätt egentligen? Även om man skulle äta vid fyra så är det endast fyra timmar till typ åtta innan de ungefär lägger sig. Då menar du att barn behöver mer näring för att inte må dåligt eller vad? Den känsla de får är ju bara ett sug efter en vana helt enkelt. Att vara hungrig är då för mig nåt helt annat.
    Ja, jag tycker fyra timmar mellan sista målet och läggdags är långt. Tror de flesta barn (och vuxna) blir hungriga och mår bra av något mer innan de går till sängs efter middag så tidigt.
    Avskyr CIO-metoder
  • älskarlivet81
    När tänker du dig att barnet äter middag då och lägger sig? Det är väl inga konstigheter att ett barn som får middag vid 16-16.30 vilket verkar vanligt här och lägger sig vid 20.00 behöver något mer innan läggdags?

Hur kan ni ens äta middag vid 16-tiden. Hade vi aldrig hunnit!
  • älskarlivet81

Oj, läste inte allt! Var ju inte ni som äter middag vid 16-tiden
  • Penida
    älskarlivet81 skrev 2015-02-11 10:11:49 följande:

Hur kan ni ens äta middag vid 16-tiden. Hade vi aldrig hunnit!
    Vi gör inte det men det verkar rätt vanligt. Vi äter vid 18.30 ungefär. Vi hade dock hunnit men väljer att inte göra det eftersom det blir för tätt inpå mellis, ungarna skulle inte vara hungriga än ens.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    älskarlivet81 skrev 2015-02-11 10:13:01 följande:

Oj, läste inte allt! Var ju inte ni som äter middag vid 16-tiden
    Såg inte detta innan jag skickade:)
    Avskyr CIO-metoder
  • älskarlivet81
    Penida skrev 2015-02-11 10:16:53 följande:
    Vi gör inte det men det verkar rätt vanligt. Vi äter vid 18.30 ungefär. Vi hade dock hunnit men väljer att inte göra det eftersom det blir för tätt inpå mellis, ungarna skulle inte vara hungriga än ens.

Såg det sen, att det inte var ni som gjorde det!
Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?