• Jättemagnetisk färgglad mammut

Hur gör ni med kvällsfika?

Vi har en 8-åring och en 6-åring. Periodvis äter de tillräckligt med middag för att inte bli hungrig innan de går i säng vid 19-20-tiden. Alltsom oftast äter de dock inte så mycket till middag, och det brukar vara ok med oss föräldrar då vår strategi är att de ska iallafall smaka på maten. Vi brukar erbjuda knäckemackor om de vill ha något annat. Just nu är båda inne i en period då ingenting duger, så jag undrar hur ni andra gör med kvällsmacka. En del av mig tycker att man ska äta tillräckligt till middag för att slippa äta en macka på kvällen, men självklart tycker jag ju inte heller att man ska behöva gå i säng hungrig. Får era barn gå och göra en macka själv när de själv blir sugna eller har ni andra förhållningsregler? Jag och min man vet inte riktigt vilken strategi vi ska ha, dilemma!

• Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?
  • Natulcien

Vi äter middag runt kl.17:30. Sonen (4 år) brukar lägga sig runt 20:30, så han behöver något mer att äta innan läggdags oavsett om han har ätit middagen ordentligt eller inte. Oftast blir en frukt eller smörgås och ett glas mjölk. Men det vill han ha även om han har vräkt i sig middag, så jag tolkar det som att han behöver det.
    Jag och sambon vill också ha något i magen innan läggdags, så självklart får sonen också det. Vi tränar och rör på oss mycket, så vi behöver det.

• Venna

Vi äter oftast middag vid 18-tiden så då klarar de sig gott utan något mer att äta innan de lägger sig 19:15.

De dagar de har träning brukar vi äta middag lite tidigare, kring 17-tiden och då kan de få lite yoghurt eller så innan de lägger sig.

Men annars tycker nog jag som många fler här, att man kanske kan äta middag lite senare för att slippa äta smörgås innan läggdags, speciellt om barnet ätit mellanmål på eftermiddagen redan.

• Förtrycktt

Jag tror inte att dom behöver kvällsfika om dom har ätit en rejäl middag.

• älskarlivet81
    whitestar skrev 2015-02-10 20:09:33 följande:
    Vi äter middag mellan 16-17,Sonen lägger sig kl 20.han får en macka vid 19-tiden innan han lägger sig o läser innan sovdags.Jag förstår verkligen inte varför ungar ska behöva lägga sig utan kvällsmat!Är det bättre att dom vaknar hungriga mitt i natten?nej,en macka så sover man gott hela natten!

Mina barn har, sedan de slutat mes vällingen, aldrig fått kvällsfika och tänk - de har aldrig vaknat mitt i natten och varit hungriga heller.. De får inte frukost direkt när de vaknat heler..
  • Natulcien
    Förtrycktt skrev 2015-02-10 21:44:32 följande:

Jag tror inte att dom behöver kvällsfika om dom har ätit en rejäl middag.

Fast det kan man ju inte säga. Alla gör ju så olika.
    Det beror ju naturligtvis på vilken tid man äter middag, och hur lång tid det går mellan middag och läggdags, samt hur man har ätit totalt sett under dagen.
    Jag förstår inte varför en del människor är så livrädda för att äta på kvällen. Det är en svåravlivad myt det där om att man inte ska äta efter kl.18... Flört
  • Förtrycktt
    Natulcien skrev 2015-02-10 22:15:52 följande:
    Fast det kan man ju inte säga. Alla gör ju så olika.
    Det beror ju naturligtvis på vilken tid man äter middag, och hur lång tid det går mellan middag och läggdags, samt hur man har ätit totalt sett under dagen.
    Jag förstår inte varför en del människor är så livrädda för att äta på kvällen. Det är en svåravlivad myt det där om att man inte ska äta efter kl.18... Flört
    Jag pratade nu bara utifrån min personliga åsikter/erfarenheter.

I familjer gör man helt enkelt det som passar bäst.
  • Penida

Vi verkar äta middag senare än flera andra, vi äter ca 1-11/2 timme innan barnen lägger sig. Skulle vi äta tidigare skulle det bli för tätt mellan mellis och middag. Med det är de väldigt sällan hungriga efter middagen. Skulle vi äta tidigare, som vissa redan 16-16.30, känns det givet att de ska ha nåt mer innan läggdags. För mig hade det inte varit ett dilemma, ingen ska behöva gå till sängs hungrig här.

Avskyr CIO-metoder
  • Nyfikna72

Fast saken är ju den att om man gör kvällsfika till en vana så kommer såklart barnet klaga på att det är hungrigt om det inte blir nåt. Skulle samma barn vara van med att inte äta på kvällen så tror jag inte behovet skulle finnas. Så det där med att barn måste ha mat på kvällen tror jag inte mycket på. Har dom ett behov så är det isåfall skapat av föräldrarna.

• Penida
    Nyfikna72 skrev 2015-02-11 08:47:23 följande:

Fast saken är ju den att om man gör kvällsfika till en vana så kommer såklart barnet klaga på att det är hungrigt om det inte blir nåt. Skulle samma barn vara van med att inte äta på kvällen så tror jag inte behovet skulle finnas. Så det där med att barn måste ha mat på kvällen tror jag inte mycket på. Har dom ett behov så är det isåfall skapat av föräldrarna.

När tänker du dig att barnet äter middag då och lägger sig? Det är väl inga konstigheter att ett barn som får middag vid 16-16.30 vilket verkar vanligt här och lägger sig vid 20.00 behöver något mer innan läggdags?
    Avskyr CIO-metoder
  • Sommarnatt10

Vi har märkt att vår äldsta snart 4 längtar till kvällsmaten ibland o då istället äter dåligt till middag. Så nu har vi kört lite med att man får kvällsmat (en smörgås) om man äter upp middagen. (Då är det mat jag vet att han gillar) han är en riktig kolhydrats galning så framför allt strävar vi efter att han ska äta upp kött/fisk...

Han har aldrig ätit kvällsmat innan lillebror kom. Men eftersom han vägrade flaska fick han gröt på kvällen o då va det svårt att neka storebror kvällsmat...

Svar på tråden Hur gör ni med kvällsfika?