• HSOF

Vilket kött väljer du

Jag har ofta irriterat mig över det flesta livsmedelsbutikers dåliga utbud på styckdetaljer på kött. När man frågar expediterna eller handlaren så får man oftast som svar att de har testat att ta in annat, men att det inte säljer tyvärr.
    Detta har fått mig att mer och mer köpa mitt kött på olika gårdar, där man kan få det mesta man önskar och dessutom är det enklare att få tag på bra ekologiskt kött på sådana ställen.

Tänkte det kunde vara kul att se, hur ni här på familjeliv resonerar kring detta och se om ni väljer kött på det sättet som de flesta expediter har svarat mig.

Skriv gärna en kommentar till hur ni röstar här med, så att det blir en levande tråd.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket kött väljer du
  • Jag är bara jag

Äter inte rent kött så ofta (och aldrig nötkött),men det blir blandat när vi väl köper. Brukar t.e.x koka soppa på fläskben,en riktig höjdare.  Glad 

• HSOF
    Jag är bara jag skrev 2015-02-10 22:59:57 följande:

Äter inte rent kött så ofta (och aldrig nötkött),men det blir blandat när vi väl köper. Brukar t.e.x koka soppa på fläskben,en riktig höjdare.  Glad 

Jo att koka med benen är som natt och dag. Jag brukar alltid försöka få med lite ben på det köttet jag köperGlad
  • Mascaraklumpar

Vi gör vår egen köttfärs och korv, gör ofta långkok och dessutom BARF:ar vi våra katter, så vi är på ständig jakt efter spännande delar. Här i stan tycker jag att city gross har ett ganska bra utbud.

• Nyfikna72

Fast hur äter folk rent generellt om man tycker högrev hör till de mer spännande bitarna? Är typ kalops en exotisk rätt numera?

• MEE83

Vi köper en köttboxar via Gröna Gårdar . se
    Antingen nötboxen på 10kg eller Ädelboxen på 5kg. I nötboxen får man mer variation. Från oxfilé till högrev. Ädelboxen är ju fokuserad på de så kallade ädeldetaljerna.

Kyckling osv köps i lokala butiker/dejtalister.

• Quexet

Kunde inte rösta då jag inte vet vad "udda styckdetaljer" är för något?

Det jag väljer bort brukar dock vara filé, njure, hjärta o tunga. I övrigt brukar jag köpa det jag känner för.
    Jobbar dock i en livsmedelsbutik som köper hela/halva djur o styckar själva, så jag är nog lite bortskämd med utbud (därav vet jag inte vad som räknas som udda). Glad

• MyRoundabout

Köper allt kött via MinFarm.se, då får man del av djur med både vanligare detaljer och lite mer annorlunda. Alltid närproducerat och ofta ekologiskt!

• Duckan

Filé är väl det som köps mest hos oss. Färs maler vi gärna själva. Kotlett köps ibland.

• Anton Chigurh

Jag äter kött, men undviker rött kött i största möjliga mån, alltså, jag ratar det inte fullständigt, men målet är högst en gång i veckan, helst ingen, jag äter fisk och fågel istället. Kanske inte riktigt relevant vad gäller frågan i TS, men iaf. Och jag äter all slags fisk, både fet å mager, vad gäller fågel (främst kyckling, svensk kyckling) så föredrar jag filé, men lår är helt okej det också. Egt är låren godare men också fan så mycket fetare, och skall jag hålla min så helvetes vackra lekamen fit.....så gäller det att inte överdriva med flottet.

Och, när det gäller charkprodukter är målet....noll. Absolut noll chark. Det blir nåt lite ibland ändå, men charkprodukter är så fulla av dynga att jag undviker det i möjligaste mån.

Lite så.

Kram //Anton

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • HSOF
    Mascaraklumpar skrev 2015-02-11 10:27:03 följande:

Vi gör vår egen köttfärs och korv, gör ofta långkok och dessutom BARF:ar vi våra katter, så vi är på ständig jakt efter spännande delar. Här i stan tycker jag att city gross har ett ganska bra utbud.

Lite som mig då :) tyvärr så har jag inget citygross där jag bor, men brukade handla där förr innan jag flyttade hit :)
Svar på tråden Vilket kött väljer du