• Alexi

När kan ett barn börja vara ensam hemma?

I vilken ålder tycker ni att ett barn kan vara ensam hemma en kort stund, 5 min, 15 min, 1 timma?

Vad är det för mognad som behövs, mer än att kunna hantera en telefon?

• Svar på tråden När kan ett barn börja vara ensam hemma?
  • Pescetarian

Jag kan tillägga att hade vi bott kvar i lägenheten, i storstan, så hade mitt barn enbart fått vistats själv på innergården. Aldrig utanför, inte än på många år iaf.

Men tack vare att vi flyttade så fick barnet betydligt mer frihet. Nu kan barnet gå cirka 500 meter åt varje håll och fortfarande befinna sig på säker mark. På området finns dessutom både en förskola och en skola, samt fullt med pensionärer som alltid är hemma eller i närområdet. Så det finns många vuxna ögon. Det känns tryggt.

Vi bor i en liten, liten stad - där mer eller mindre alla känner alla. Framförallt på just vårt område. Där är grannsämjan och gemenskapen stor. Lite som förr - riktigt trevligt.

• Tramptass
    Alexi skrev 2015-02-13 11:04:43 följande:

Men har han konsekvenstänk i andra sammanhang, att han kan förstå att om han gör på ett visst sätt kan något vara farligt/dyrt/göra någon ledsen? Att plocka isär tvn låter väldigt drastiskt om han redan många gånger mötts av era reaktioner på att han förstört något?

Han vet så väl vad som är tillåtet och inte. Han förstår vår ledsamhet och ilska när han tagit sönder något. Men han är impulsiv och kan helt enkelt inte hejda sig när det gäller elektroniken. Han är impulsiv i många sammanhang, kunde t ex slå till kompisar utan anledning, rasa deras byggen osv. Men det går det bättre och bättre med.

Utomhus får han vara själv längre perioder. Där har han ett område som innefattar lekparken hundra meter bort samt ett område med cykelvägar, fotbollsplan och dungar. Där får han vara helt själv. Vill han till någon kompis vet han att han ska komma in och fråga. Funkar oftast fint nu. I början for vi runt en hel del på cykel själva och letade dock...
  • Pescetarian
    Tramptass skrev 2015-02-13 19:02:02 följande:

Han vet så väl vad som är tillåtet och inte. Han förstår vår ledsamhet och ilska när han tagit sönder något. Men han är impulsiv och kan helt enkelt inte hejda sig när det gäller elektroniken. Han är impulsiv i många sammanhang, kunde t ex slå till kompisar utan anledning, rasa deras byggen osv. Men det går det bättre och bättre med.

Utomhus får han vara själv längre perioder. Där har han ett område som innefattar lekparken hundra meter bort samt ett område med cykelvägar, fotbollsplan och dungar. Där får han vara helt själv. Vill han till någon kompis vet han att han ska komma in och fråga. Funkar oftast fint nu. I början for vi runt en hel del på cykel själva och letade dock...

Hej.

Jag här igen. Jag kom att tänka på en sak; hur tror du det skulle funka om han fick en hel kartong full av egna elektronikprylar att plocka och skruva med? T ex en gammal dator (utan bildkort), gammal bandspelare, gamla telefoner, osv.

Då kanske ni kan säga: "du får det här, förutsatt att du INTE rör våra elektronikprylar i hemmet!", det kanske kan funka?
  • Tramptass
    Pescetarian skrev 2015-02-13 19:08:50 följande:
    Hej.

Jag här igen. Jag kom att tänka på en sak; hur tror du det skulle funka om han fick en hel kartong full av egna elektronikprylar att plocka och skruva med? T ex en gammal dator (utan bildkort), gammal bandspelare, gamla telefoner, osv.

Då kanske ni kan säga: "du får det här, förutsatt att du INTE rör våra elektronikprylar i hemmet!", det kanske kan funka?
    Det tycker han är kul. Vet att de har en el-låda på fritids. Problemet är att han vill koppla in saker så de funkar på RIKTIGT. I väggen eller i datorn om det är usb kabel.
  • Pescetarian
    Tramptass skrev 2015-02-13 19:19:36 följande:

Det tycker han är kul. Vet att de har en el-låda på fritids. Problemet är att han vill koppla in saker så de funkar på RIKTIGT. I väggen eller i datorn om det är usb kabel.

Ah, det är så pass avancerat alltså. Ja, men då är det ju en elektroniklåda för barn som han ska ha, helt klart! :)
  • Alexi
    EMPATl skrev 2015-02-13 16:08:46 följande:

Hur gammal är man när man går i 3an?

När jag gick i 3an bad jag mina föräldrar om att få sluta på fritids, eftersom jag ville vara hemma istället (själv) och så blev det.

Får era barn vara utomhus och leka med sina kompisar själv?

De skulle inte få vara på gatan, någon av dem. Däremot på vår tomt skulle sexåringen få vara ensam, fyraåringen skulle jag titta till varannan minut typ. Leker de tillsammans så hör jag ju dem på håll oftast.
  • Alexi

Har ni köpt någon begagnad riktigt billig tv eller så som han kanske kunde få gå helt lös på?
  • kiwwi

Åh det där med impulsiviteten känner jag så väl igen från min 4 åring! Hans område är dock köket och det är en anledning till att man måste ha ögon i nacken.. han kan se mig göra något en gång och sen göra samma sak. När han var tre år gjorde han våfflor själv, jag trodde han var med sin pappa ute på altanen jämte köket medan pappan trodde att han var med mig i köket.. pappan kom in undrade vad som luktade så gott.. Blir ibland livrädd för hans oräddhet.. hur gör ni för att försöka begränsa det utan att hämma honom? Vår son vet precis som eran ATT man inte ska göra det och varför men är fruktansvärt impulsiv..vill ofta vara snäll och laga mat till oss andra,samt plocka ut saker ur ugnen som han tycker är färdigt osv..

Förutom detta är han väldigt ansvarsfull och hade redan nu kunnat vara ensam hemma. Men jag skulle aldrig våga då hans ålder känns alldeles för liten samt den här impulsiviteten då..

Kul att höra ändras tankar om detta, jag har funderat på detta ibland med, dock känns det kanske som att man själv ibland har en annan uppfattning än vad samhället i stort accepterar..
  • Tramptass
    kiwwi skrev 2015-02-13 22:36:37 följande:
    Åh det där med impulsiviteten känner jag så väl igen från min 4 åring! Hans område är dock köket och det är en anledning till att man måste ha ögon i nacken.. han kan se mig göra något en gång och sen göra samma sak. När han var tre år gjorde han våfflor själv, jag trodde han var med sin pappa ute på altanen jämte köket medan pappan trodde att han var med mig i köket.. pappan kom in undrade vad som luktade så gott.. Blir ibland livrädd för hans oräddhet.. hur gör ni för att försöka begränsa det utan att hämma honom? Vår son vet precis som eran ATT man inte ska göra det och varför men är fruktansvärt impulsiv..vill ofta vara snäll och laga mat till oss andra,samt plocka ut saker ur ugnen som han tycker är färdigt osv..

Förutom detta är han väldigt ansvarsfull och hade redan nu kunnat vara ensam hemma. Men jag skulle aldrig våga då hans ålder känns alldeles för liten samt den här impulsiviteten då..

Kul att höra ändras tankar om detta, jag har funderat på detta ibland med, dock känns det kanske som att man själv ibland har en annan uppfattning än vad samhället i stort accepterar..
    Ja du det är riktigt svårt ibland! Vi har inte helt listat ut hur vi ska tackla det alltid. Vår son får ju alltid vara med när det händer något som har med elektronik att göra. Bygga om datorn, koppla alla sladdar till TV:n, när det ska dras sladdar och sättas dit nya eluttag osv. Så han vet ju precis hur det ska vara. Men det räcker liksom inte. Han vill gärna göra om det hundra gånger själv också... och gärna testa lite nya lösningar. Han smusslar ofta med sig saker till sitt rum. Gamla/överblivna datadelar, skarvsladdar, timers, dvd-spelaren (tre skivor gick det in i den innan det tog helt stopp) och till och med vår 40 tums platt TV som stod på övervåningen förut. Sen kopplar han hejvilt.

Vi försöker att minimera frestelsen. Saker som vi inte använder i det dagliga livet låses in i möjligaste mån. TV har vi numera bara på nedervåningen. Vi är noga med att framhäva hur klurig han är och hur bra det är att han hjälper oss när han gör saker han får göra. Att det behövs sådana som han i världen.

Din son får väl vara med i köket och hjälpa till med allt han kan. Kanske inte ta ut varma saker ur ugnen då. Men vispa, skära, mäta osv. Kanske kan han få i uppdrag att göra maten (typ makaroner och korv eller så) en dag i veckan. Under uppsikt då förstås. Han blir nog en mästerkock
  • Tramptass
    Alexi skrev 2015-02-13 22:13:02 följande:
    Har ni köpt någon begagnad riktigt billig tv eller så som han kanske kunde få gå helt lös på?
    Han tycker att skruva isär är kul. Men det allra bästa är dock att få koppla med olika sladdar och se till att det funkar på riktigt. Han skulle nog försöka koppla in den där TV:n i väggen sen... Jag är inte övertygad om att det skulle sluta bra.
Svar på tråden När kan ett barn börja vara ensam hemma?