När kan ett barn börja vara ensam hemma?
I vilken ålder tycker ni att ett barn kan vara ensam hemma en kort stund, 5 min, 15 min, 1 timma?
Vad är det för mognad som behövs, mer än att kunna hantera en telefon?
I vilken ålder tycker ni att ett barn kan vara ensam hemma en kort stund, 5 min, 15 min, 1 timma?
Vad är det för mognad som behövs, mer än att kunna hantera en telefon?
Jag kan tillägga att hade vi bott kvar i lägenheten, i storstan, så hade mitt barn enbart fått vistats själv på innergården. Aldrig utanför, inte än på många år iaf.
Men tack vare att vi flyttade så fick barnet betydligt mer frihet. Nu kan barnet gå cirka 500 meter åt varje håll och fortfarande befinna sig på säker mark. På området finns dessutom både en förskola och en skola, samt fullt med pensionärer som alltid är hemma eller i närområdet. Så det finns många vuxna ögon. Det känns tryggt.
Vi bor i en liten, liten stad - där mer eller mindre alla känner alla. Framförallt på just vårt område. Där är grannsämjan och gemenskapen stor. Lite som förr - riktigt trevligt.
Men har han konsekvenstänk i andra sammanhang, att han kan förstå att om han gör på ett visst sätt kan något vara farligt/dyrt/göra någon ledsen? Att plocka isär tvn låter väldigt drastiskt om han redan många gånger mötts av era reaktioner på att han förstört något?
Han vet så väl vad som är tillåtet och inte. Han förstår vår ledsamhet och ilska när han tagit sönder något. Men han är impulsiv och kan helt enkelt inte hejda sig när det gäller elektroniken. Han är impulsiv i många sammanhang, kunde t ex slå till kompisar utan anledning, rasa deras byggen osv. Men det går det bättre och bättre med.
Utomhus får han vara själv längre perioder. Där har han ett område som innefattar lekparken hundra meter bort samt ett område med cykelvägar, fotbollsplan och dungar. Där får han vara helt själv. Vill han till någon kompis vet han att han ska komma in och fråga. Funkar oftast fint nu. I början for vi runt en hel del på cykel själva och letade dock...
Det tycker han är kul. Vet att de har en el-låda på fritids. Problemet är att han vill koppla in saker så de funkar på RIKTIGT. I väggen eller i datorn om det är usb kabel.
Hur gammal är man när man går i 3an?
När jag gick i 3an bad jag mina föräldrar om att få sluta på fritids, eftersom jag ville vara hemma istället (själv) och så blev det.
Får era barn vara utomhus och leka med sina kompisar själv?
Han vet så väl vad som är tillåtet och inte. Han förstår vår ledsamhet och ilska när han tagit sönder något. Men han är impulsiv och kan helt enkelt inte hejda sig när det gäller elektroniken. Han är impulsiv i många sammanhang, kunde t ex slå till kompisar utan anledning, rasa deras byggen osv. Men det går det bättre och bättre med.
Utomhus får han vara själv längre perioder. Där har han ett område som innefattar lekparken hundra meter bort samt ett område med cykelvägar, fotbollsplan och dungar. Där får han vara helt själv. Vill han till någon kompis vet han att han ska komma in och fråga. Funkar oftast fint nu. I början for vi runt en hel del på cykel själva och letade dock...