När kan ett barn börja vara ensam hemma?
I vilken ålder tycker ni att ett barn kan vara ensam hemma en kort stund, 5 min, 15 min, 1 timma?
Vad är det för mognad som behövs, mer än att kunna hantera en telefon?
I vilken ålder tycker ni att ett barn kan vara ensam hemma en kort stund, 5 min, 15 min, 1 timma?
Vad är det för mognad som behövs, mer än att kunna hantera en telefon?
Min 7-åring (snart 8) åker skolbuss hem ensam, låser upp med nyckel och är ensam några tim tills vi kommer hem. Vi bor lantligt utan grannar, men jag har nära hem från jobbet om det skulle behövas. Hen tar fram ett enklare mellanmål och äter och rastar ibland hunden (bara i inhängnad trädgård).
Hen är ensam hemma när vi gör ärenden som hen inte vill följa med på, det kan vara 30min-3tim.
Mina äldre barn gjorde samma sak när de var i 7-8 årsåldern.
Jag tycker inte det är särskilt dramatiskt på något sätt att barnet ska vara ensam. Ett barn som är okej med det klarar det bra. Om barnet skulle signalera att hen inte vill det skulle jag självklart inte pressen hen till det.
Våra femåringar får oftast välja om de ska med och hämta storebror på skolan (de dagar som de är hemma med mig och bebis-går 24 timmar i veckan på förskola). Oftast vill en eller båda två stanna hemma och slippa promenera dit. Det tar mellan 15 och 25min beroende på om storebror är klar att gå när jag kommer eller om vi typ måste leta efter mössan (storebror går i ettan).
Så kort tid klarar de alldeles utmärkt och har aldrig blivit ängsliga eller oroliga. Skulle de hända nåt så vet de att de kan knacka på hos grannen.
tja när man är 6 år kliver man ju upp och fixar frukost och allt innan man går till skolan och går dit själv samt tar sig hem själv , så en halvtimme efter skolan är väll rimligt i den åldern :)
Haha!
Tror det beror på det individuella barnet. Vissa barn är väldigt självständiga, andra är lite mer ängsliga. Sedan så gör det stor skillnad om barnet har syskon. Jag har själv 5 syskon så för mig kändes det aldrig jobbigt när mina föräldrar åkte till affären och handlade mat. Jag hade syskon som höll mig sällskap.
Min dotter är dock ensambarn och hon är dessutom väldigt ängslig av sig. När hon var 7 år så gick det bra att åka till affären utan henne. Hon vet hur man använder telefonen och hon ringer mig om hon börjar känna sig ängslig. Jag brukar storhandla en gång i veckan, ibland följer hon med mig och ibland stannar hon hemma.
På vissa telefoner (mobil) finns en funktion som kallas ICE tror jag, står för In Case of Emergency. Där lagrar man nummer man kan behöva ringa i aktuta situationer, exempelvis anhöriga och dessa är åtkomliga utan att telefonen behöver låsas upp.
Det är en jäkligt bra grej tycker jag.
Det är så olika på barn. Börja med en kvart och sen kan det bli längre. Min dotter var runt 6 år när hon första gången var ensam en stund. Men vi har grannar i huset och en snäll gammal dam. Dottern säger att hon gärna är själv om hon behöver går hon till grannen. Några gånger har hon gått upp till damen. Min son som är äldre har varit mycket mer orolig. Så det är så olika. Du får testa lite försiktigt och vara lyhörd och skapa gärna kontakt med grannar om det går. Inte för att vara barnvakt men som en extra om något händer.
Jag är ensam med två barn och det äldre barnet är sjuk inte alltid så roligt för lilla att följa med varenda gång. Så en bra film på tv och lite fika och en god granne så har det ordnat Sej för mej.
Min son började kunna vara själv stundtals ungefär från förskoleklass. Han lärde sig då att kunna ringa oss. Han går i ettan nu och det händer att han är ensam ett par timmar. Det går väldigt bra. Han är väldigt lugn och hittar inte på dumheter.
Min son blev precis 4. Han är själv i lgh när jag tar ut hunden/slänger sopor.... Tar 5 min Max o sätter upp "ute" dörren, hänt en gång han kommit ut o ropat på mig, då han ville ha hjälp med ett spel, han var mkt stolt för han kommit ihåg o ta på sig skorna, (hade enbart kortärmad men lång pyjamaströja) men fullt med snö ute o snöa o blåste! Men han var såå stolt ;) har väl lämnat han sj i 5 min sen 4-5 mån tillbaka när han själv påpeka att han inte tänkte följa med ut! Så var nog mer han som bestämde o va själv hemma! Längre stunder än 5-10 min har ännu inte behövts lämna han.