• Rikard

    Varför EN gud?

    Det verkar vara väldigt viktigt för judar, kristna och muslimer att man tror på bara EN (1) gud.
    Att beskylla andra för att ha flera gudar används nästan som en svordom.
    Man talar förklenande om de religioner som har flera gudar.
    Varför är det så mycket finare att tro bara på en gud?

  • Svar på tråden Varför EN gud?
  • PlayWood
    Nidingbane skrev 2015-05-22 19:13:07 följande:
    De skulle självklart snällt skratta tyst inombords och le åt den som t ex slänger sig framför fötterna, slänger blomster eller läger palmblad längs dess väg. Eller?

    Å andra sidan vad är det som säger det att det inte kan ha varit just såhär Jesus en gång kände det när man av olika anledningar höjde honom till skyarna?

    Var måhända Jesus en "superman"? En tanke som härrör ifrån om man nu vill tro på det han sägs ha gjort ex. när han botade en blind, lam osv, osv.
    Eller så bryr de sig kanske inte om sånt för det kanske är irrelevant. alltså att de är likgiltiga inför mänskliga- och djuriska beteenden.

    Om jag ska tänka mig vad någon "historisk" person tänkte och kände när folket höjde en mot skyarna så tror jag att de flesta av dem kände sig frustrerade, majoriteten av folket var förblindade av "idol statusen" och inte av vad han som blev höjd faktiskt sade alltså "lärde". Buddha, Jesus, Gandhi, (Martin Luther king, Nelson Mandela. Dalai Lama) Och det är kanske en anledningen till varför några inte vill bli avbildade.

    njaa med supermannen tänkte jag mer på den abrahamitiska Guden, han vet allt, kan allt, har skapat allt. jämfört med "batman" som kan vara exempelvis Poseidon, en grekisk gud som "bara" är gud över havet (och jordbävningar) och det är inte alls har lika slående krafter som supermannen har.

    Men jag har fattat att det helt enkelt inte finns några kriterier vad en gud ska kunna för att klassas som en gud, Rynkar på näsan vilka kriterier som bör uppfyllas är även en sådan sak som vi som människor aldrig skulle kunna vara gemensamt överens om.
    It's better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.
  • EnAnonumius
    kt h skrev 2015-04-28 15:58:44 följande:
    "Och kvinnan var klädd i purpur och scharlakansrött och lyste av guld och ädelstenar och pärlor. I handen hade hon en guldbägare, som var full av skändligheter och smutsen från hennes otukt. 

    Och på hennes panna var ett namn skrivet, en hemlighet: det stora Babylon, moder till alla skökor och skändligheter på jorden.

    Ty för hennes otukts skull har alla folk fått dricka vredens vin, och jordens kungar har horat med henne, och jordens köpmän har blivit rika genom hennes makt och lyx. "(Upp 17:4-5 18:3 Bibel2000)

    "Och han sade till mig: Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk. 

    Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld.

    Ty Gud har ingett dem viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade."  (Upp 17:15-17 Bibel2000)

    "Och jordens kungar, som har levt med henne i otukt och lyx, skall gråta över henne och klaga när de ser röken från bålet och själva står på avstånd, skrämda av hennes plåga. De skall säga: Ve, ve, du stora stad, Babylon, du starka stad, på en enda timme har domen kommit över dig.

    Och jordens köpmän gråter över henne och sörjer över henne eftersom ingen längre köper deras skeppslaster,deras laster av guld och silver, ädelstenar och pärlor, linnetyger och purpur, siden och scharlakan, deras tujaträ, saker av elfenben och dyrbaraste träslag, av koppar, järn och marmor, eller kryddor, parfymer och salvor och olika slag av rökelse, eller vin och olja, mjöl och spannmål, eller nötkreatur och får, hästar och vagnar och slavar och människoliv." (Upp 18:9-13 Bibel2000)
    Jag ber om ursäkt till Trådskaparen men jag kan inte låta bli..

    Detta är bara så jävla löjligt så det inte är sant. Kan man inte svara på en fråga som kristen så skall man sätta igång med propaganda och citera bibeln i stället.

    Fattar inte dessa kristna att de sitter och ger så jävla dålig reklam för sig själva och hela kristendomen, när de kommer med icke svar och probaganda?
    Nej jag säger INTE att det är "alla kristna" så det är ingen ide att ni kristna gaggar om detta och går in i defensivt försvar, men några av kristna är så här otroligt korkade.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Panduro skrev 2015-05-18 16:20:29 följande:
    Varför slutar alltid religionstrådarna i massa trams och hånande kommentarer om troende?
    Är du helt blind?
    Jag har sett massa trådar startade av kristna som slutar med att de hånar och trycker ned oss ateister.
    Varför slutar dessa trådar på det sättet?

    Här är en tråd som hånar vetenskapen och ateister bara för att personen i fråga inte förstår Evolutionsteorin.
    http://gamla.familjeliv.se/Forum-26-279/m74770288.html
    Om jag minns rätt så var även TS (Rikard) inne i den tråden.  Men jag kan ju minnas fel. 

    Här är en anna tråd som direkt är hånande frågeställning mot oss ateister... Man kan ju sitta och undra hur den TS satt och tänkte när han ställde den frågan. Att vara ateist är inte samma sak som att man måste tro på att mörda andra människor. Man kan kombinera Ateism med pacifism.
    http://gamla.familjeliv.se/Forum-26-66/m74823643.html

    Summa summarum.

    Hånande mot andra förekommer i alla läger. Troende som hånar oss ateister bara för att vi inte tror på "Gud".  Ateister som hånar troende, bara för att de tror på att det skulle finnas något som "Gud".
    Att förneka att hånande förkommer både mot ateister och monoteister och de få polyteister som finns är bara klart tydligt fall av att "man ser det man vill se".  Och detta med "man ser det man vill se" förkommer både från ateister, monoteister och polyteister.

    Det som är märkligt hur jag än söker på FL är att man aldrig sett DIG sitta och ställa samma fråga till Kristna och deras trådar varför de slutar med att de hånar oss ateister. Sedan är det märkligt att du bara slänger in en kommentar som INTE ger svar på TS:ens frågeställning, utan bara ett gnällande om att kristna blir hånade..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

    Jag vill ju inte kalla kristna,judar och muslimer för enkla människor.

    Dock så tror ju jag att när Israels folk slöt förbund med en gud så var det nog lite av att det var enklare att hålla reda på en gud än flera. Människor har ju det i sin mänskliga natur att sträva efter enkelhet., Så jag ser det att det även speglar in på många grupper som har monoteistisk religion.

    Men det jag har svårt att begripa är varför judar, kristna och muslimer hävdar att deras religion är den sanna när de ändå tror på samma Gud? Jag får inte riktigt i hop den öh logiken.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • eDantes

    Det handlar väl som vanligt om makt och är ett sätt att ena folk kring en enda tanke, så att man lättare kan likrikta dem och styra dem.

  • kt h
    EnAnonumius skrev 2015-06-01 12:21:16 följande:
    Jag ber om ursäkt till Trådskaparen men jag kan inte låta bli..

    Detta är bara så jävla löjligt så det inte är sant. Kan man inte svara på en fråga som kristen så skall man sätta igång med propaganda och citera bibeln i stället.

    Fattar inte dessa kristna att de sitter och ger så jävla dålig reklam för sig själva och hela kristendomen, när de kommer med icke svar och probaganda?
    Nej jag säger INTE att det är "alla kristna" så det är ingen ide att ni kristna gaggar om detta och går in i defensivt försvar, men några av kristna är så här otroligt korkade.
    Citat av bibeln är inte propaganda.
  • EnAnonumius
    kt h skrev 2015-06-02 13:23:27 följande:
    Citat av bibeln är inte propaganda.
    Jo det är det. Varken du gilla läget eller inte.
    Att felaktigt bibeln som DU sitter och gör som INTE har med ämnet/frågeställningen att göra är just att föra propaganda. 

    Dina bibelcitat har inte ett skit med tråden att göra. Till och med TS var ju inne och sa till dig (inlägg #88) som du märkligt aldrig gav ett svar på..
    Ändå försöker du försvara din löjliga tilltag som är helt OT med diverse dumma bortförklaringar.

     
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • kt h
    EnAnonumius skrev 2015-06-02 14:37:01 följande:
    Jo det är det. Varken du gilla läget eller inte.
    Att felaktigt bibeln som DU sitter och gör som INTE har med ämnet/frågeställningen att göra är just att föra propaganda. 

    Dina bibelcitat har inte ett skit med tråden att göra. Till och med TS var ju inne och sa till dig (inlägg #88) som du märkligt aldrig gav ett svar på..
    Ändå försöker du försvara din löjliga tilltag som är helt OT med diverse dumma bortförklaringar.

     
    Jag har inte heller påstått att det inlägget jag gjorde var "on topic", men bara för att man är "off topic" så betyder det inte att man håller på med propaganda.

    Visa mig vem som alltid är "on topic", är du själv alltid det? Visar inte ditt agerande nu, som "moderator wannabe" precis det du anklagar mig för att vara???

    Jag svarade på ett OT inlägg med ytterligare OT citat från bibeln, so what? Ägna hellre din energi på riktiga troll som bara förstör trådarna.

    Och var menar du finns mina "dumma bortförklaringar"? Om jag enbart citerar bibeln och inte kommer med någon egen förklaring, hur kan det då överhuvudtaget vara en bortförklaring?

    Tagga ner nu lite Mr moderator och låt oss återgå till trådämnet.
  • kt h
    EnAnonumius skrev 2015-06-01 12:48:52 följande:

    Men det jag har svårt att begripa är varför judar, kristna och muslimer hävdar att deras religion är den sanna när de ändå tror på samma Gud? Jag får inte riktigt i hop den öh logiken.



    Om vi ska vara petiga så är detta OT.
  • kt h
    EnAnonumius skrev 2015-06-01 12:40:55 följande:
    Är du helt blind?
    Jag har sett massa trådar startade av kristna som slutar med att de hånar och trycker ned oss ateister.
    Varför slutar dessa trådar på det sättet?

    Här är en tråd som hånar vetenskapen och ateister bara för att personen i fråga inte förstår Evolutionsteorin.
    http://gamla.familjeliv.se/Forum-26-279/m74770288.html
    Om jag minns rätt så var även TS (Rikard) inne i den tråden.  Men jag kan ju minnas fel. 

    Här är en anna tråd som direkt är hånande frågeställning mot oss ateister... Man kan ju sitta och undra hur den TS satt och tänkte när han ställde den frågan. Att vara ateist är inte samma sak som att man måste tro på att mörda andra människor. Man kan kombinera Ateism med pacifism.
    http://gamla.familjeliv.se/Forum-26-66/m74823643.html

    Summa summarum.

    Hånande mot andra förekommer i alla läger. Troende som hånar oss ateister bara för att vi inte tror på "Gud".  Ateister som hånar troende, bara för att de tror på att det skulle finnas något som "Gud".
    Att förneka att hånande förkommer både mot ateister och monoteister och de få polyteister som finns är bara klart tydligt fall av att "man ser det man vill se".  Och detta med "man ser det man vill se" förkommer både från ateister, monoteister och polyteister.

    Det som är märkligt hur jag än söker på FL är att man aldrig sett DIG sitta och ställa samma fråga till Kristna och deras trådar varför de slutar med att de hånar oss ateister. Sedan är det märkligt att du bara slänger in en kommentar som INTE ger svar på TS:ens frågeställning, utan bara ett gnällande om att kristna blir hånade..
    Det här är ju helt och hållet OT (och därmed propaganda?), så sopa framför din egen dörr.
Svar på tråden Varför EN gud?