• Sniper

20 månaders - behöver han förskola?

Jag har en son på 20 månader som är ensambarn än så länge. Jag kommer att börja söka studier nu i vår och sambon studerar hemifrån så han har sin mamma och pappa hemma nu. Jag har varit hemma med honom tills nu. Vi bor fördelaktigt och på så sätt har vi kunnat göra det.

Nu har jag blivit erbjuden plats på förskola, då jag blivit tillsagd ifrån många håll och kanter (även sambon) att sonen behöver förskola för att bli stimulerad utifrån. Just nu bor vi trångt men vi är på väg att flytta och kommer att göra så under Mars månad. Platsen är i vårt nya område (samma stad så inga problem på så sätt) och är på en mindre förskola, så det blir inget stök som jag uppfattat det.

Han är ett aktivt barn så jag kan förstå vad de menar med att han behöver stimulans ifrån andra barn och vuxna, men å andra sidan så kommer vi snart att flytta till större m. tillhörande uteplats. Sambon kommer att tycka att jag är superkonstig om jag nekar att han ska börja på förskolan ännu, då vi sökt under en månads tid och även diskuterat detta längre än så.

Nuvarande registrerat schema är för 3 timmar om dagen: 10-13
    Jag känner att jag behöver lite åsikter ifrån andra föräldrar här - tycker ni att han behöver förskola?

Inga påhopp eller elakheter, tack

• Svar på tråden 20 månaders - behöver han förskola?
  • Jag är bara jag

Nej. Det är ett modernt påfund att småbarn på nåt sätt skulle "behöva" gå på dagis. Hur tror alla såna att vi överlevde och att det blev folk av oss som aldrig gått på dagis? Tungan ute Dels för att det helt enkelt inte fanns och dels för att de flesta mammor var hemma med barnen.

• Sniper
    Jag är bara jag skrev 2015-02-13 15:39:51 följande:
    Nej. Det är ett modernt påfund att småbarn på nåt sätt skulle "behöva" gå på dagis. Hur tror alla såna att vi överlevde och att det blev folk av oss som aldrig gått på dagis? Tungan ute Dels för att det helt enkelt inte fanns och dels för att de flesta mammor var hemma med barnen.
    Jo, men jag tänkte om det var ett bra påfund eller inte? Om det var mer fördelaktigt för honom att vara iväg några timmar/dag och leka med andra barn?
  • Alexi

Nej han behöver absolut inte förskola ännu. Mina barn har skolats in runt 20 månader och det har funkat bra men var ju för vår skull, för att vi skulle jobba!

Träffar ni andra barn på något sätt? Vänner eller släkt med små barn, öppna förskolan osv? För det är ju viktigt att inte bara träffa vuxna och sen plötsligt vid 3-4 år plötsligt slängas in i en grupp med 15-20 barn.

• Nyfikna72

Jag har svårt att se att någon förskola skulle vara dålig på nåt sätt. De flesta börjar ju för att familjesituationen ser ut som den gör med jobb och sånt. Har barnet umgänge med andra barn ändå så gör nog inte förskolan varken tilll eller från.

• Jag är bara jag
    Sniper skrev 2015-02-13 15:46:14 följande:
    Jo, men jag tänkte om det var ett bra påfund eller inte? Om det var mer fördelaktigt för honom att vara iväg några timmar/dag och leka med andra barn?
    Den möjligheten finns ju även om han inte går på dagis. Öppen förskola,andra mamma/barn-grupper,lekparker,andra hemmalediga.
  • a no nym

En normalfungerande 1,5 åring har inget behov av förskola. Fråga vilken utbildad förskollärare som helst.

Därmed inte sagt att en vistelse på förskola kan vara helt OK. 

• JazzKermit

Nej, man "behöver" inte förskola när man är liten. Väldigt få barn i vårt land är understimulerade, det omvända däremot är väldigt vanligt. Såklart vi säger att de behöver förskolan men det är bara för att döva vårt dåliga samvete över att vi lämnar bort dem.

• pastamamman

Han behöver inte förskola. Men det som kan vara en fördel är att det kan vara lättare att skola in honom nu än om något år. En annan fördel är att han kanske hinner beta sig igenom några av de infektioner som ofrånkomligen kommer med förskola så att när ni är nyutexaminerade och börjar jobba blir det kanske lite mindre vab.

• IsDimma

Nej. Ett sånt litet barn har inget eget behov av förskola. Jag gillar mitt jobb och är glad att så små barn går på förskolan eftersom jsg gillar den åldersgruppen bäst. Men nej, bara ett enda av mina barn på jobbet har behov av förskolan (jag jobbar med 14 stycken 1-2åringar). Det barnet har behov av förskolan pga en inte ideal hemsituation. Men med fullt fungerande föräldrar så behöver inte barn under tre år förskola. Det är min och alla mina kollegor på jobbets uppfattning.

Därmed inte sagt att dom mår dåligt av att vara där eller att pedagogiken vi håller på med är dålig. Utan bara att så små barn får allt det och mer därtill hemma

• Penida
    pastamamman skrev 2015-02-13 16:50:53 följande:

Han behöver inte förskola. Men det som kan vara en fördel är att det kan vara lättare att skola in honom nu än om något år.

Varför skulle det vara lättare nu än om ett år?
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden 20 månaders - behöver han förskola?