• Anonym (medborgarskap)

Hur lång tid tar det att få medborgarskap?

Min man ska snart söka svenskt medborgarskap. Är det någon som gjort det under det senaste året och vet på ett ungefär hur lång tid det kan ta för Migrationsverket att handlägga ansökan? 

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att få medborgarskap?
  • NathalieTheLawyer

Jag vet att denna tråd är lite utdaterad, men jag tänkte ändå tillägga ytterligare ett svar om det är någon i framtiden som undrar samma sak.

Hur länge det tar att få svenskt medborgarskap beror främst på varifrån personen ifråga härstammar. Kommer den ansökande från ett EU-land går det snabbare, om personen kommer utifrån EU tar processen längre eftersom kraven är högre.

Jag själv är från Finland och studerar just nu i Stockholm, och jag undrade därför samma sak. Jag fann svaret i min trogna lagbok (ja, jag studerar till jurist). :)

Enligt 11 § i lagen om svenskt medborgarskap kan jag, som finländare, efter att ha bott minst två år i Sverige, bli beviljad svenskt medborgarskap. Det står dock i paragrafen det krävs att man har "permanent uppehållstillstånd i Sverige", men det gäller inte mig som finländare (inte heller för personer från Danmark, Island eller Norge, enligt 20 §).

Så man behöver inte bo i Sverige i tre eller fem år (som många tror), utan det beror på omständigheterna.

Peace out.

• Sharifi

Hej!

Snart ska jag ansöka om svensk medborgarskap och nu vet jag att det är lång kö! Eller nån som vet att man ansöka på webben är det går fortare?

Tack!

• Anonym (Ahmedi)

Hej!

Snart ska jag ansöka om svensk medborgarskap och nu vet jag att det är lång kö! Eller nån som vet att man ansöka på webben är det går fortare?

Tack!

• Gina M

Hej!

Jag har skickat medborgarskapsansökan i januari 2016 och nu har gått 14 månader utan något beslut .Tråkigt! Hade kontaktat MIG och svarade med automatiskt meddelande att de vet att det är påfrestande med så långa väntetider, men just nu det är 16-19 månader väntetid .