• Anonym (medborgarskap)

Hur lång tid tar det att få medborgarskap?

Min man ska snart söka svenskt medborgarskap. Är det någon som gjort det under det senaste året och vet på ett ungefär hur lång tid det kan ta för Migrationsverket att handlägga ansökan? 

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att få medborgarskap?
  • NathalieTheLawyer

Jag vet att denna tråd är lite utdaterad, men jag tänkte ändå tillägga ytterligare ett svar om det är någon i framtiden som undrar samma sak.

Hur länge det tar att få svenskt medborgarskap beror främst på varifrån personen ifråga härstammar. Kommer den ansökande från ett EU-land går det snabbare, om personen kommer utifrån EU tar processen längre eftersom kraven är högre.

Jag själv är från Finland och studerar just nu i Stockholm, och jag undrade därför samma sak. Jag fann svaret i min trogna lagbok (ja, jag studerar till jurist). :)

Enligt 11 § i lagen om svenskt medborgarskap kan jag, som finländare, efter att ha bott minst två år i Sverige, bli beviljad svenskt medborgarskap. Det står dock i paragrafen det krävs att man har "permanent uppehållstillstånd i Sverige", men det gäller inte mig som finländare (inte heller för personer från Danmark, Island eller Norge, enligt 20 §).

Så man behöver inte bo i Sverige i tre eller fem år (som många tror), utan det beror på omständigheterna.

Peace out.

• Sharifi

Hej!

Snart ska jag ansöka om svensk medborgarskap och nu vet jag att det är lång kö! Eller nån som vet att man ansöka på webben är det går fortare?

Tack!

• Anonym (Ahmedi)

Hej!

Snart ska jag ansöka om svensk medborgarskap och nu vet jag att det är lång kö! Eller nån som vet att man ansöka på webben är det går fortare?

Tack!

• Gina M

Hej!

Jag har skickat medborgarskapsansökan i januari 2016 och nu har gått 14 månader utan något beslut .Tråkigt! Hade kontaktat MIG och svarade med automatiskt meddelande att de vet att det är påfrestande med så långa väntetider, men just nu det är 16-19 månader väntetid .

De säger också att ansökan går kontinuerligt till olika personer ,ingen komplettering krävs men de har ej fattat något beslut .

Ingen vet vad de har för rutiner,har kompisar som fått beslut efter 4 månader ...

• Anonym (Varför)

Av nyfikenhet varför är medborgar skapet viktigt? Min sambo har bott här i 8 år utan medborgarskap. Lika så två av mina vänner som bott här 30,40 år utan att vara medborgare.

Förutom att få rösta i riksdagsvalet vad är skillnaden?

• Gina M

I mitt fall är myndigheter från landet jag kommer from anledningen .

Det är massa dokumenter som vi som familj kan ej ordna tills vi får medborgarskapet.

Å andra sidan är att man kan resa till olika länder utan tänka sig på vissa.

• lula123

Hej! Jag har också ansökt ommedborgarskapet år 2016 i Januari men har inte fått något svar ännu! Jag känner två person som fått sina medborgarskap beviljade efter en månad bara för att de varit gifta. jag är inte själv gift men har bott i Sverige jätte länge... Det känns lite orättvist att bara för att man är gift så behandlas ens ärende så snabbt...

• Anonym (mumie)

I mitt fall är det att jag kan resa utomlands eftersom att jag har fått avslag tre gånger att resa till USA trots att jag har permanent uppehållstillstånd och inte varit dömd eller liknande. USA ambassaden är sjuk och det ärbara idioter jobbar där ¨! Den andra anledningen är att jag skulle vilja byta miljö o bo i ett annat land ett litet tag(2 år max). Om man har permanent uppehållstillstånd och flyttar till ett annat land så förlorar man sitt tillstånd efter ett år. Den tredje anledningen är att jag skulle också vilja söka jobb/praktik på svensk ambassad någon dag vilket kräver medborgarskap. Sen finns det också andra anledningar som gör att det är mycket enklare att leva med svenskt medborgarskap...  Har bott i Sverige hälften av mitt liv och jag känner att borde få vara ''värdig'' svenskt medborgarskap. Mina föräldrar tog mig hit som barn och jag hade aldrig valt att bosätta mig här av egen vilja... 

• Anonym (mumie)

Glömde en sak till. Om jag skulle välja flytta utomlands och plugga där så får jag inget. CSN

Svar på tråden Hur lång tid tar det att få medborgarskap?