• Anonym (medborgarskap)

Hur lång tid tar det att få medborgarskap?

Min man ska snart söka svenskt medborgarskap. Är det någon som gjort det under det senaste året och vet på ett ungefär hur lång tid det kan ta för Migrationsverket att handlägga ansökan? 

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att få medborgarskap?
  • Anonym (vill ansöka)

Hej.

Någon skriver att det är 2-3 månaders väntetid och någon skriver att det är över ett års väntetid? Varför är det så olika?

När min man ansökte om uppehållstillstånd tog det över ett år och jag vid gärna inte gå igenom sådant skit igen. Nu till min fråga..... kan man ansöka om medborgarskap ett år i förväg? Alltså om det är krav på att han ska ha bott här i 3 år. Kan man ansöka efter 2 år och "sitta i kö" .

Har någon provat?

Tacksam för svar.

• JewleryMom

Min man skickade in sin ansökan den 5 oktober 2016, den 10 hade han ett rekommenderat brev på posten med hans medborgarskaps bevis. Beslutet hade tagits den 9 okt.

Vän till oss skickade in sina papper i måndags förra veckan, på fredagen hade han sitt bevis och medborgarskap.

• JewleryMom
    JewleryMom skrev 2017-03-30 22:34:26 följande:

Min man skickade in sin ansökan den 5 oktober 2016, den 10 hade han ett rekommenderat brev på posten med hans medborgarskaps bevis. Beslutet hade tagits den 9 okt.

Vän till oss skickade in sina papper i måndags förra veckan, på fredagen hade han sitt bevis och medborgarskap.

Kan lägga till att vi hade varit gifta i 4 år och att han kommer från USA. Vår vän har varit gift med en svenska i över 5 år och är från Nya Zeeland. Både min man och vår vän har fasta inkomster
  • Niko92
    Anonym (vill ansöka) skrev 2017-03-30 19:48:04 följande:

Hej.

Någon skriver att det är 2-3 månaders väntetid och någon skriver att det är över ett års väntetid? Varför är det så olika?

När min man ansökte om uppehållstillstånd tog det över ett år och jag vid gärna inte gå igenom sådant skit igen. Nu till min fråga..... kan man ansöka om medborgarskap ett år i förväg? Alltså om det är krav på att han ska ha bott här i 3 år. Kan man ansöka efter 2 år och "sitta i kö" .

Har någon provat?

Tacksam för svar.

Det är för att alla inte vet skillnaden på uppehållstillstånd och permanent uppehållstillstånd (PUT)

När min man sökte uppehållstillstånd fick han det efter 6månader.

När vi ansökte om PUT tog det 12 dagar.

Eftersom jag är svensk medborgare så behövde han bo i Sverige i 3 år för att kunna få Svenskt medborgarskap. Vi ansökte i Juli på eget initiativ och han blev beviljad medborgarskapet 9augusti. Då hade han "bara" bott i Sverige i 2 år och 10 månader.

Tror att det står 2-4 månader på migrationsverkets hemsida nu. Då gäller det ansökan föe svenskt medborgarskap.

Ansökan för uppehållstillstånd tar tyvärr över 1 år i dag.

Tänk på att personen som ansöker om upphållstillstånd inte får vistas i Sverige under tiden efter ansökan tagits upp. Vet många som bott här och fått åka tillbaka en strafftid för att sedan komma tillbaka till Sverige efter migrationsverkets godkännande.
  • lqelkqweqweq

Få länder har så generösa invandringsregler som Sverige.

Varenda invandrad man till Sverige är en miljonförlust för skattebetalarna. Tänk på det nästa gång ni gnäller på att er import dröjer.

Ni har ingen rätt att klaga.

Efter allt som ni har fått, var är er tacksamhet? Hur vågar ni klaga på att det tar för lång tid?

Vad har ni gett Sverige för att förtjäna snabb behandling av ert ärende? Ingenting.

Det är ingen rättighet att bli svensk medborgare. Det är ett privilegium. Otacksamma idioter.

• JewleryMom
    lqelkqweqweq skrev 2017-03-30 23:15:04 följande:

Varenda invandrad man till Sverige är en miljonförlust för skattebetalarna. Tänk på det nästa gång ni gnäller på att er import dröjer.

Efter allt som ni har fått, var är er tacksamhet? Hur vågar ni klaga på att det tar för lång tid?

Vad har ni gett Sverige för att förtjäna snabb behandling av ert ärende? Ingenting.

Det är ingen rättighet att bli svensk medborgare. Det är ett privilegium. Otacksamma idioter.

Det där stämmer inte.

Min man till exempel har bort hela sin ungdom i USA, där han har gått i skolan etc etc. Hade han varit född och uppvuxen i Sverige hade hans skolgång kostat skattepengar, hans sjukvård, tandvård lika så. Nu kommer han istället färdigutbildad,  med en fast inkomst från sitt hemland. Han tar inget arbete från någon och alla pengar han tjänar spenderas i Sverige. Han bidrar mer ekonomiskt till landet än han tar. Vi behöver invandring i vårt land för att kunna behålla den välfärd vi har idag.
  • Anonym (vill ansöka)
    JewleryMom skrev 2017-03-30 22:34:26 följande:

Perfekt! Tack.
  • Anonym (vill ansöka)
    Niko92 skrev 2017-03-30 22:47:40 följande:
    Det är för att alla inte vet skillnaden på uppehållstillstånd och permanent uppehållstillstånd (PUT)

När min man sökte uppehållstillstånd fick han det efter 6månader.

När vi ansökte om PUT tog det 12 dagar.

Eftersom jag är svensk medborgare så behövde han bo i Sverige i 3 år för att kunna få Svenskt medborgarskap. Vi ansökte i Juli på eget initiativ och han blev beviljad medborgarskapet 9augusti. Då hade han "bara" bott i Sverige i 2 år och 10 månader.

Tror att det står 2-4 månader på migrationsverkets hemsida nu. Då gäller det ansökan föe svenskt medborgarskap.

Ansökan för uppehållstillstånd tar tyvärr över 1 år i dag.

Tänk på att personen som ansöker om upphållstillstånd inte får vistas i Sverige under tiden efter ansökan tagits upp. Vet många som bott här och fått åka tillbaka en strafftid för att sedan komma tillbaka till Sverige efter migrationsverkets godkännande.
    Jag tackar för ditt svar men in man har redan PUT. Vi har redan varit igenom den karusellen och varit separerade i olika delar av världen i 9 månader innan han kom hit. Vi funderar på att söka om medborgarskap. Möjligtvis.
  • Anonym (vill ansöka)
    lqelkqweqweq skrev 2017-03-30 23:15:04 följande:

Min man hade arbete två veckor efter han satt sin fot här. Dessutom tog vi med oss vårt kapital som vi nu strör runt oss i Sverige. 

Tre andra länder har tagit emot mig efter mindre än 6 månader väntan då jag ansökt om visum. Ut och titta i världen så vet du att svenskar ofta sitter på höga hästar och tror att deras land är bäst på allt. Så är det inte.

Du är idiot.
  • Maria ben zekri

Jag har sökt om medborgarskap den 16 03 08 jag undrar hur mycket det är kvar när jag får beslut snälla

Svar på tråden Hur lång tid tar det att få medborgarskap?