• Anonym (medborgarskap)

Hur lång tid tar det att få medborgarskap?

Min man ska snart söka svenskt medborgarskap. Är det någon som gjort det under det senaste året och vet på ett ungefär hur lång tid det kan ta för Migrationsverket att handlägga ansökan? 

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att få medborgarskap?
  • Shinigami

Min man fick vänta ca 1 år, 2013 för sitt medborgarskap.

Min mans bror lämnade in sin ansökan juni 2016

Och har fortfarande inte fått svar.

• Shinigami

Vissa ärenden måste migrationsverket utreda och då tar det längre tid:

"Tid till beslut

Ansökan om medborgarskap

Migrationsverket behöver inte utreda ansökan: 1-6 månader.

Migrationsverket måste utreda ansökan: 17-20 månader. "

• fraxx

Jag hade registrerat min ansökan elektroniskt när jag skickade in den i pappersform tillsammans med passet som ett rek en måndag. Torsdag samma vecka hade jag en avi på ett rek som innehöll passet och bevis på svenskt medborgarskap.
    Förmodligen var min ansökan en ren formalitet. 

• Lillemor 5

Hej!

Jag kommer från en EU- land och är gift med en svensk ma3,5 år.Vi bor tillsammans hela tiden.Snart ska jag ansöka svensk medborgarskap.Hur länge väntar man ?

Tack så jättemycket!

• Anonym (pråffesårn)
    lqelkqweqweq skrev 2017-03-30 23:15:04 följande:

Varenda invandrad man till Sverige är en miljonförlust för skattebetalarna. Tänk på det nästa gång ni gnäller på att er import dröjer.

Stämmer inte riktigt. Det är oerhört stor skillnad på de som invandrar, dels är det icke läskunniga flyktingar som aldrig kommer att jobba och betala skatt, men det finns 'ven en hel del akademiker/gästforskare som träffat en svensk partner och därför vill stanna, de har ofta en bra utbildning och kommer att jobba och betala en massa skatt.

• Anonym (ABC)

Hej!

Jag är gift med en svensk medborgare och har läst på migrationsverket webbsidan att jag bör ansöka svensk medborgarskap efter 3 år. Jag undrar om en person har ansökt efter 2 år för att vänta tid så länge.

Har någon provet??

Tack

• Anonym (?)
    Gina M skrev 2017-03-11 08:02:05 följande:

I mitt fall är myndigheter från landet jag kommer from anledningen .

Det är massa dokumenter som vi som familj kan ej ordna tills vi får medborgarskapet.

Å andra sidan är att man kan resa till olika länder utan tänka sig på vissa.

Vilket land är det?
  • Helloyoung1

Jo hej allihopa! Jag är statslös som har inget medborgareskap i ett land på jorden. Nu har jag väntat i Sverige 8 år. Om migrationsverkets ger mig undantag från att styrka identitet tar det långt tid med beslutet?

För att det står på migrationsverkets hemsidan att beslutet tar mellan 20-22 månader.

Har det någon tagit beslutet snabbare än den som står i deras hemsidan senaste tiden?

Problemet att jag skulle besöka min mor som är sjuk nuförtiden men jag kan inte för att myndigheten i landet där jag kommit ifrån vägrar att ge mig visum. Jag är verkligen förbryllande i livet och särskilt på sådana regler.

• Anonym (Ansökan medborgarskap.)

Vore intressant och hör fler handläggningstider.

Ni som är födda här eller bott väldigt lång tid i sverige och sökt nyligen, vad hade ni för handläggningstid?

Svar på tråden Hur lång tid tar det att få medborgarskap?