• BioBonus

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Mina barn har alltid hört av sig innan de kommit hem till mig på sina pappaveckor. Utan att bli det minsta traumatiserade av det.

De har bara lärt sig att man har en kommunikation med dem vars liv deras beslut påverkar.

• BioBonus
    Amazinglife skrev 2015-02-16 14:07:47 följande:
    Va skönt med en pappa som står på sig! Barn ska alltid va välkomna hos sina föräldrar! Skäms på dig!!

Det är upp till varje familj att själva bestämma hur det ska fungera vid växelvis boende. Det som fungerar för mig kanske inte alls fungerar för dig.
    Jag skulle aldrig drömma om att diktera för dig hur det "ska" vara utifrån mina preferenser. 
    Att alltid vara välkommen är inte samma sak som att inte behöva kommunicera sina planer.
    Jag tror många som kategoriskt blandar ihop kärnfamiljsliv och nyfamiljsliv inte har den blekaste om hur det fungerar när man har barn som bor växelvis. Det är en annan vardag vi vv-föräldrar har. Och innan man har levt i den så är det svårt att förstå hur den fungerar, och hur olika den är kärnfamiljslivet. Det går inte att jämföra med barn som bara har ett hem till exempel. 

• BioBonus

För oss skiljer det sig massor.
    Vi har inte mat hemma för fem de veckor vi är barnfria. Vi har inte ens livsmedel de kan äta, med anledning av diverse allergier.
    Vi jobbar och tränar mer våra barnfria veckor.
    Vi lägger mer tid på vår vuxenrelation.
    Vi lägger mer tid på att träffa våra barnfria vänner.
    Vi är hemma extremt mycket mindre.

Alla barnen är alltid välkomna hem. Även på pappa/mammas veckor.
    Men, de får kommunicera med dem deras ändrade planer berör.
    Vill de äta middag hemma hos mig så ska det vara förankrat hos deras pappa så inte han står där med en färdiglagad middag och inga ungar. Ska de sova hos pappa så är det dit de åker efter festen, om de inte har kommit överens med oss om något annat innan.
    Och på alla år vi har haft vv, så har detta aldrig skapat något som helst problem.
    För alla inblandade har samma inställning. Barnen värdesätter sin tid med sina andra föräldrar och tycker själva det är viktigt att få vara där en vecka och njuta av vardagen med sin pappa/mamma. De har inget behov av att hatta fram och tillbaka då deras behov är lika tillfredsställda i alla deras hem. De är lugna och trygga och har alltid "hemma". Sen att "hemma" har olika geografisk placering varannan vecka är underordnat.

• BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-02-16 14:47:54 följande:
    Hehe. Så du tror att till exempel våra barn är motsatsen till allt det här du skriver här:

Barnen värdesätter sin tid med sina andra föräldrar och tycker själva det är viktigt att få vara där en vecka och njuta av vardagen med sin pappa/mamma. De har inget behov av att hatta fram och tillbaka då deras behov är lika tillfredsställda i alla deras hem. De är lugna och trygga och har alltid "hemma". Sen att "hemma" har olika geografisk placering varannan vecka är underordnat.

Vi har alltid mat hemma, också för de av dem som äter och dricker laktosfritt. Vi jobbar och tränar på samma sätt alla veckor. Vi lägger tid på både ungar och vuxenrelationen på alla veckor. Vi träffar vänner och umgås mycket på alla veckor och helger. Ungarna har aldrig varit i vägen för det. Vi är inte hemma extremt mycket mindre, men vi sitter heller inte hemma bara för att barnen är hemma. De kan hänga med om de så vill, eller vara hemma själva om de vill det. Våra barn är kanske äldre än era, det är ju möjligt. Men vårt liv tillsammans har sett ut som det gör länge. Ungarna är harmoniska och självständiga och umgänget tillsammans med dem är roligt och givande, men de har också väldigt innehållsrika egna liv.

Ja, vi lever väldigt likt som vi skulle gjort i en kärnfamilj. 

Ingen aning om de är motsatsen. Jag uttalar mig inte om andras barn, eller ifrågasätter andras livsval, jag berättar hur det är för oss och hur vi och våra barn resonerar kring det här. Det finns inga fixa mallar för hur alla familjer skall fungera, och det här är det sätt som fungerar för oss. Jag lägger ingen värdering i det. Fungerar det för er att alltid handla hem mat för fem i stället för två så är ju det jättebra för er - för oss hade det inte funkat då vi hade fått slänga alldeles för mycket frukt och grönt till exempel som inte klarar sig i flera veckor.

• BioBonus
    Anonym (A) skrev 2015-02-16 15:01:37 följande:
    Det fungerar inte så bra att anpassa hela sitt liv efter bonusbarn som bara dyker upp på "mamma veckorna"
    Det gör inte det för alla, beroende på hur vardagen ser ut och hur man lever sina liv. Problemet är väl snarare att förståelsen för att det kan bli bra även om man gör olika är lite låg ibland och det hemfalls åt pekpinnar och anklagelser att man är en dålig förälder eller bonusförälder. Men så är det på FL  :)
  • BioBonus
    Anonym (Malle) skrev 2015-02-16 15:15:15 följande:
    Så bra du har sammanfattat det! Precis så är det för oss också. Vi lever inte ett varannveckasliv där allt avstannar för att barnen är här. Vi lever ett normalt liv hela tiden. Ibland med 5 barn hemma och ibland helt barnfria och ibland med varierande antal barn. Man behöver inte krångla till det så mycket.
    Men att inte göra som ni gör behöver ju inte vara krångligt eller hur? Det är bara olika :)
    Jag tycker inte vårt liv är krångligt alls. Varannan vecka är vi fem hemma, varannan är vi två. Ett normalt liv med olika många familjemedlemmar hemma helt enkelt. Vissa veckor är det lite mer träning än andra, och vissa veckor lyssnar vi på mer blockflöjtsövande. Inte heller krångligt.
  • BioBonus
    Påven Johanna skrev 2015-02-16 15:45:01 följande:
    Nog tyckte jag att du uttalade dig om andras barn. Eller vad menade du annars med det jag citerade då? 

Frukt och grönt handlas varje dag här, visst går det åt mycket med det tycker jag är bara bra. (Slänga skulle ingen göra hos oss, de är väldigt medvetna om sådana saker). Det finns både pengar och kort liggande här så den som vill ha något som inte finns hemma går och handlar. Det gäller ungar så väl som vuxna. 

Vi bor mitt i stan är väl bäst att tillägga. 

Nej, du skrev:
    "Hehe. Så du tror att till exempel våra barn är motsatsen till allt det här du  skriver här:" och så citerade du mig. 

Jag har alltså inte uttalat mig om andras barn, du frågade mig om jag trodde andras barn var olika mina varvid jag svarade att jag inte uttalar mig om andras barn. Vilket jag heller inte har gjort. 

Skillnaden där är nog att vi veckohandlar för att slippa småhandla varje dag. Vi bor också mitt i stan, så avstånd till affärer är inte en faktor här heller. Sen att veckohandling funkar bäst för oss innebär inte att jag tror det funkar bäst för alla. Gemensamma måltider är till exempel jätteviktigt för oss och vi äter alltid middag tillsammans med alla barnen när de är här. Det är inte lika viktigt hos alla och då funkar det kanske bättre med att var och en lagar den mat de vill äta. Det finns lika många lösningar som det finns familjer.

TS - det som är problem för er är inte att andra har synpunkter på hur ni ska leva ert liv, utan att ni inte är överens inom familjen. Finns det någon lösning som du kan se där barnen har lite lösare umgänge än vad du egentligen är ok med, samtidigt som du får barnfri tid? Går det att hitta en kompromiss?

• BioBonus
    Anonym (g) skrev 2015-02-17 08:39:03 följande:
    Tyvärr, hon skämtar inte, det finns många kvinnor som tycker så där. En hel hög av dem är samlade här och sitter och smeker varandra medhårs. 

Det märkliga är att vi som enligt dig "smeker varandra medhårs" lyckas vara trevliga och förstående även mot er som tycker annorlunda. Det är inte vi som kommer med otrevliga kommentarer om att ni inte är sunda eller vettiga eller att det är synd om era barn.
    Det verkar som om vi är några här som inser att alla familjer inte är likadana som våra och att det kan funka också. Och så är det en del då, som kallar alla som inte tycker lika som de som "inte kloka" eller att det "tyvärr inte skämtas" och att det är så fruktansvärt synd om barnen för att de måste höra av sig om de ändrar sina planer. Ni känns ganska trångsynta, och framförallt så verkar det som om era argument tryter ganska snabbt med tanke på hur snabbt ni blir otrevliga.

• BioBonus
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-02-17 08:59:16 följande:
    Du tror inte att det kan vara så att det ni kommer med är så upprörande att folk reagerar starkt, snarare än att "argumenten tryter". För hur mycket kan man argumentera för något som rimligen borde vara helt självklart: att även "hans ungar" är en självklar del av familjen, och inte något som man tyvärr måste stå ut med varannan vecka.
    Hur kan det vara så upprörande att barnen alltid är välkomna men att de får höra av sig först så man vet att de kommer?

Och en del kvinnor kanske ser barn så. Då får man väl respektera det och se om man kan hjälpa till att komma fram till en lösning som passar alla inblandade istället för att bara skrika att hon inte är klok i huvudet och att hon tänker/tycker/känner fel.

Våra barn är alltid välkomna. Bio som bonus. Men de har hör av sig innan. Vilket funkar bäst för oss alla, både i den här familjen och i deras andra familjer. Så den biten förstår jag. Sen att andra inte har det så förstår jag också. Jag blir inte så upprörd över det så att jag säger att ni är dumma i huvudet. Ni får göra som det vill och som passar er.

Problemet här är ju att TS och pappan tycker så olika, så det kanske inte går att hitta en kompromiss vad vet jag. Men jag tror inte det blir någon kompromiss av att man får rådet att dra dit pepparn växer för det är så synd om barnen. Det är inte konstruktivt av er - vill ni att hon ska tänka/tycka/känna annorlunda - så ge henne råd på vägen.
  • BioBonus
    Anonym (g) skrev 2015-02-17 09:03:19 följande:
    Jag tycker att det är mycket sällan som någon av er lyckas vara trevlig och då verkar det mest ske av misstag, så jag håller inte med dig om din analys. Ni är ett underligt gäng människor och jag förstår varför så många av er inte får er livssituation att fungera. Det tog inte många dagars medlemskap här innan det blev uppenbart. Tyvärr fortsätter väl den negativa spiralen, för det blir väl antagligen inte så bra människor av de barn ni handskas med heller. 

Min livssituation har fungerat i över tio år, så jag antar att det inte är mig du menar :) Och nu lyckades du med ytterligare ett personligt påhopp genom att anklaga mig för att inte vara en bra mamma till mina barn. Vilket var precis det jag menade med mitt inlägg ovan. Obegripligt att ni inte kan hålla en hövlig nivå utan att behöva kasta ur er otrevligheter.

Och sen får du jättegärna citera mig och visa var jag har varit otrevlig?

Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).