Anonym (Ivonne) skrev 2015-02-17 15:54:56 följande:
Jag är en styvmamma och jag hatar ordet. Styvmamma låter som en elak tant som man läser om i sagoböcker. Min killes ungar behöver ingen styvmamma heller, de har en alldeles riktig mamma som är en fantastisk mamma och människa. För ungarna är jag Ivonne, inte styyyyyyvmamma. Jag hjälper gärna till och stöttar så gott jag kan och får. Nu till saken! Om man inte kan finna sig i att ens partners barn tar plats ska man nog tänka över om man ska leva tillsammans. Min kille har sina ungar 14 dagar i månaden men det händer ibland att de tittar över ändå för de bor så nära. Jag tycker att de där spontanbesöken är roliga och jag ser ju hur glad min kille blir och det kan jag bara också bli glad för. Min kille är ju deras pappa! Ungarna kommer alltid först, det tycker jag är självklart men det beror kanske på att vi har lyckats skapa en bra balans i umgänget.
Tror förvisso att de flesta av oss är våra namn för bonusbarnen - det är ju knappast så att de går omkring och kallar på oss som styyyyyvmamma eller bonusmamma. Det är väl mer ett sätt att förklara en relation mellan barn och vuxen till andra. Dessutom så behöver du ju inte använda den förklaringen om du inte vill utan du kan vara pappas tjej, eller fru eller vad du vill :)
Då har ni hittat en fungerande modell för er och barnens mamma och det är ju jättebra. Jag hoppas bara att du är vidsynt nog att inse att den modellen kanske inte passar för alla? Och att det är ok det med?
Mina barn kommer alltid först. I mitt hjärta. Men nej, deras behov kommer inte alltid först i prioriteringsordning. Det gör den, eller de, i familjen som behöver det bäst just då. Behöver min man lite ensamtid av vilken anledning det nu än må vara, så har jag inga problem med att neka mina barn att komma över just den kvällen om de ska vara hos sin pappa.
Men visst är vi alla olika - en del prioriterar alltid sina barn, en del prioriterar alla i familjen. Och det måste ju vara ok - det finns ingen mall som passar alla, det finns ingen universallösning på hur alla familjer ska fungera.