• Anonym (i kvalet)

Råsunda eller Södermalm?

Jag kommer att bosätta mig antingen i Råsunda eller på Södermalm. Jag har ett litet barn som är 1 år gammalt. Vilket alternativ är bättre? Jag gillar både stad och natur.
  • Svar på tråden Råsunda eller Södermalm?
  • Anonym (i kvalet)
    Anonym (Råsunda) skrev 2015-02-17 13:58:18 följande:
    Jag förstår, men hemma i Råsunda blir du snabbt! några barnvagnsprenader till Solna centrum och ned till sjön, en tur till öppna förskolan osv så kommer det. Jag tycker det går mycket snabbare att bli hemma på ett ställe när man har barn också så fort de börjar på fsk och man lär känna andra familjer runtom.
    Det kan nog stämma. Är förskolorna bra på Råsunda?
  • Förtryckt
    Anonym (i kvalet) skrev 2015-02-17 14:07:19 följande:
    Nej, det är inte lång tid förstås. Plus att jag slipper en del pendlingstid. 
    Bra! Du kommer säkert känna dig som hemma där. Det är trots allt en närförort med stadskänsla.
    Får jag fråga om pappan till barnet är med på flytten och vad han tycker?
  • MEE83

Råsunda röst här med, i det längre perspektivet kommer även de södra delarna av Solna växa samman mer och mer med norra innerstaden, via Hagastaden. Gränstrakterna mellan Solna och Stockholm, kommer bli mer mer fluid, nu kanske inte det är aktuellt för dig, men enligt mig, så finns det mycket större uppsida när det kommer till priset på boendet där. Jag är själv intresserad av boende i Norra Tornen, har skickat in intresseanmälan till Oscar Properties. :)

Kan du dessutom promenera till jobbet så är du ju golden, tid är väldigt värdefullt, tar inte heller lång tid in om du känner för att härja lite.

• Förtryckt
    MEE83 skrev 2015-02-17 14:15:43 följande:

Råsunda röst här med, i det längre perspektivet kommer även de södra delarna av Solna växa samman mer och mer med norra innerstaden, via Hagastaden. Gränstrakterna mellan Solna och Stockholm, kommer bli mer mer fluid, nu kanske inte det är aktuellt för dig, men enligt mig, så finns det mycket större uppsida när det kommer till priset på boendet där. Jag är själv intresserad av boende i Norra Tornen, har skickat in intresseanmälan till Oscar Properties. :)

Kan du dessutom promenera till jobbet så är du ju golden, tid är väldigt värdefullt, tar inte heller lång tid in om du känner för att härja lite.

Åh tänk om jag kunde promenera till jobbet!

Och helgpromenader i Hagaparken är inte fy skam Solig

• Anonym (i kvalet)
    Förtryckt skrev 2015-02-17 14:22:15 följande:

Nej, du har rätt. Nära till jobbet är otroligt värdefullt!

5 poäng till Råsunda!
  • Anonym (Söderböna)

Södermalm förstås. Solna är ökänt för sina dåliga skolor och förskolor (med några få undantag som tex Vittraskolan). Kompisen valde att flytta från området då barnet skulle börja 6-års, för skolans skull.

• Förtryckt
    Anonym (Söderböna) skrev 2015-02-17 16:18:47 följande:

Södermalm förstås. Solna är ökänt för sina dåliga skolor och förskolor (med några få undantag som tex Vittraskolan). Kompisen valde att flytta från området då barnet skulle börja 6-års, för skolans skull.

Vad exakt var det som var så dåligt? Bodde hon i Hagalundsgettot eller?
  • MEE83
    Förtryckt skrev 2015-02-17 14:22:15 följande:

hehe, ja det är smidigt, bryr man sig om sitt ekologiska fotavtryck är det förstås ännu bättre, det gör inte jag dock, men jag promenerar till jobbet, vad kan det bli, 1 km? Odenplan till Hötorget(inte exakt, men på ett ungefär).
  • Förtryckt
    MEE83 skrev 2015-02-17 16:46:45 följande:
    hehe, ja det är smidigt, bryr man sig om sitt ekologiska fotavtryck är det förstås ännu bättre, det gör inte jag dock, men jag promenerar till jobbet, vad kan det bli, 1 km? Odenplan till Hötorget(inte exakt, men på ett ungefär).
    Vad pratar du om?
  • Förtryckt

Eller ville du bara skryta om att du bor i stan? Har också bott i stan. Mina första levnadsår var i Vasastan och min första lägenhet, där jag bodde i 9 år, var på Östermalm. Är jag finare än dig nu?

Många flyttar till eget hus alt radhus alt bostadsrätt i "rätt" läge när de blir fler än ensamhushåll, inget särskilt med det.

Sen förstod jag inte vad du menade med "ekologiskt fotavtryck", har aldrig hört talas om.

• Anonym (Söderböna)
    Förtryckt skrev 2015-02-17 16:43:08 följande:

Skytteholm/Huvudsta. Hon tyckte det var dåliga lokaler, högljutt, bristande pedagogik - endast förvaring. Hög personalomsättning. Det fanns någon förskola hon tyckte var bra (det var för 3-4 år sedan, flyttade därifrån för 1 år sedan) men de var då väldigt svåra att få plats på.
  • MEE83
    Förtryckt skrev 2015-02-17 16:50:13 följande:
    Vad pratar du om?
    Fördelen med gångavstånd, såklart. Det är tidseffektivt, det har även en positivt effekt på ditt ekologiskt fotavtryck, din miljöpåverkan. Även om du åker kollektivt, så påverkar det ju miljön, mer än om du går. Äger man en hund, så påverkar det miljon(kostar energi att tillverka hundmat, distribuera den till detaljister osv), allt vi gör, påverkar.

Att promenera eller cykla ger mer hållbara städer.

ps. nej ville inte skryta. :)

• Anonym (Ironi)
    Förtryckt skrev 2015-02-17 16:43:08 följande:
    När den empatiska medelklassen känner sig trängd av invandrartäta skolor drar den sig gärna till dyrare områden. Välkänt djungelordspråk.
  • Förtryckt
    MEE83 skrev 2015-02-17 17:09:37 följande:
    Fördelen med gångavstånd, såklart. Det är tidseffektivt, det har även en positivt effekt på ditt ekologiskt fotavtryck, din miljöpåverkan. Även om du åker kollektivt, så påverkar det ju miljön, mer än om du går. Äger man en hund, så påverkar det miljon(kostar energi att tillverka hundmat, distribuera den till detaljister osv), allt vi gör, påverkar.

Att promenera eller cykla ger mer hållbara städer.

ps. nej ville inte skryta. :)
    Åhhh. Ok. Du tänkte på klimatkompensation mm! Ber om ursäkt!
    Anonym (Ironi) skrev 2015-02-17 17:11:08 följande:
    När den empatiska medelklassen känner sig trängd av invandrartäta skolor drar den sig gärna till dyrare områden. Välkänt djungelordspråk.
    Det stämmer inte riktigt då Råsunda är en fin del av Sumpan och Sumpan är en halvrik kommun. Dyrare områden? Det skulle väl vara Lidingö Danderyd och Saltis då. Vad ska vi göra när de områdena är fulla också?

Svar på tråden Råsunda eller Södermalm?