• Kenya

    Jobbigt med styvdottern

    Jag har en styvdotter som är jätte fin och underbar på alla sätt och jag skulle slänga mig framför en buss för att rädda henne.

    Nu kommer det här ordet..

    Men..

    Hon kräver så mycket uppmärksamhet, ofta. Det är ofta mycket överdrivet och eftersom jag inte är hennes biologiska förälder så ser jag ju igenom det direkt.
    När hon t.ex. inte vill till skolan nästa dag kan hon börja hosta och harkla sig jätte mycket och säger att hon är sjuk.

    Eller om hon har ramlat och slagit sig under skoldagen och kommer hem så får hon absolut tröst direkt, av oss båda men sen handlar resten av kvällen om bara det. hon kan halta, dra sig släpandes på golvet och säga aj aja aj i 10 minuter.

    Hon vill hela tiden göra något med oss, det är jätte fint och trevligt och man blir rörd att hon vill, men det är ofta då hon inte verkar fixa att inte behöva göra så mkt alls, bara vara. Känns som om hon hela tiden vill spela spel, hon frågar ofta, jag vet inte vad jag ska göra, jag har tråkigt. Eller om man säger till henne t.ex. att hon inte ska göra det eller det så gör hon det ändå, det kan vara så små saker som man kräver av ett barn i hennes ålder men det är som om hon inte hör vad man säger. Man kan även skriva som små påminnelser men det är som om de inte existerar..?

    Eller som det med att hon är "beroende" av godis. Kan hon säga eller göra vad som helst för att få något som påminner om godis. Jag är emot det, att ge henne något då, då det "mättar" hennes beroende med mer.

    Är det någon som kan tänka sig vad det här kan bero på?

    Hon får normalt med uppmärksamhet från oss båda, ibland mer av mig ibland mer av mamman. Hon har kompisar, är duktig i skolan, hennes bror kräver inte alls lika mycket som hon och de har det "likställt" om man får så säga. 

    Hon är inte mellan 3-6 år gammal utan är tio år gammal.

    Det ofta hon gör saker som gör mig lite orolig. Börja fundera på om det kan ha något med att hennes pappa bara flyttade och stack till en annan stad och inte hör av sig som han borde? De träffar honom på de lov som kommer men inte mer än så. Kanske känner hon sig bortvald av honom?

    Hur det en är så kanske ngn har tips? Vad bör jag göra när hon kräver den uppmärksamheten hela tiden? Jag varken, kan eller har ork att ge den uppmärksamheten som hon ofta kräver.

  • Svar på tråden Jobbigt med styvdottern
  • Kenya

    jo absolut och det gör vi, vi spelar spel, ger uppmärksamhet med mer. Det som är lite jobbigt är att sonen då får mycket mindre uppmärksamhet då han har det även svårt i skolan, har pedagogiskt stöd. Så jag eller vi vill gärna att också han kan få uppmärksamhet och inte Bara lill.tjejen så mycket. 

  • Kenya

    Lindsey egot the only one- Hehe skönt att höra att man inte är ensam på så¨vis

  • Kenya

    Mrs frozen- Vi pratar öppet om mobbing här hemma. Hon har vänner som hon är med, är ganska omtyckt i skolan. Det som jag däremot har sätt är att hon inte verkar vara bekväm i att få höra att hon är duktig i saker och ting. Hon säger bara "nej jag kan inte rita" "jag är inte bra på det" och jag säger jo det är du, och uppmuntrar med mer. Kanske vill hon har uppmärksamhet helt enkelt men det äör krävande, speciellt nära båda barnen kräver det exakt samtidigt och även (ska vara helt nooormalt) tävlar med varandra. Har den ena ramlat en gång förra sommaren å fick ett ärr som var 10 cm så har den andra plötsligt också ramlat men hade ett ärr på 20cm. Hehe. Men *puh* tålamod tålamod är en garanterad Dygd! 

  • Kenya

    Molly1- Hej! Åh skönt och höra att det bara kan vara tillfälligt. Hoppas verkligen attt det bara är åldern.

    Önskar så mkt att hon kunde börja roa sig själv lite mer. Det är okej att spela spel med henne ibland men när det blir till att inget kreativt eller aktivt utomhusliv kan göras själv så blir det ganska påfrestande. Men jag hoppas att det lägger sig. Har försökt med att börja säga Ja till att vara med på en sak om dagen och resten får hon hitta på själv eller med sin bror eller andra barn som finns ute på gården.

    Trevlig Helg och tack för svaret

Svar på tråden Jobbigt med styvdottern