• Anonym (Tandställning)

Min dotter vägrar tandställning!

Min dotter är 10 år och har två snedställda, lite överlappande framtänder, en sned hörntand i överkäken samt nedre framtänder som sitter lite trångt. Hon har visserligen inga fysiska problem av detta men det ser inte snyggt ut. Trots detta vägrar hon tandställning. Hon är jättesöt i övrigt och jag är rädd att hon kommer att ångra sig senare. Det är väl jättebra om hon får det fixat nu så hon slipper känna sig ful eller till och med bli mobbad senare i tonåren och som vuxen? Ett par år med tandställning nu så är det fixat så slipper hon göra det när hon blir äldre tänker jag. Jag har tagit upp det med henne flera gånger men då fräser hon bara surt, säger att hon tänker minsann inte ha tandställning och att hon vill ha sina tänder som dom är. Herregud, hon tänker ju inte långsiktigt! Jag är bara rädd att hon kommer ångra sig när hon blir äldre och inser att det inte är snyggt med sneda tänder. Kan jag tvinga henne till tandställning? Jag är ju ändå hennes vårdnadshavare. Jag har försökt muta henne med både Thailandsresa och hundvalp men det hjälper inte... Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Min dotter vägrar tandställning!
  • Dr Mupp

Jag fick som barn välja om jag ville ha tandställning eller inte. Jag valde bort det. Har två tänder i underkäken som ligger lite överlappat med två andra och överbett. Inget som påverkar mer än kosmetisk och har aldrig varit nått problem. Jag är glad att jag skippade tandställningen efter alla de problem syrran fick av sin. Hon fick sår på insidan av läpparna, tandställningen lossnade och hon hade riktigt ont när den spändes. I slutändan gjorde den ingen större skillnad.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (vägran)

Jag skaffade tandställning när jag var 19 år.. Precis i sista sekund för att få det gratis.

Tittar jag tilbaka på bilderna på mig som barn så såg jag tydligen fördjävlig ut. Det såg inte jag då för jag var van, men nu ser jag det. Dock var jag inte mogen för det innan dess trots att folk var elaka mot mig under min uppväxt. Så låt henne bestämma själv. Det kanske kommer senare. 

• Anonym (Tandställning)
    Anonym (ml) skrev 2015-02-20 19:26:51 följande:
    Hur gjorde ni när ni fixade öronen?
    Kan man göra det själv och var var det för fel?
    Det görs under lokalbedövning. Läkaren slipade bort en bit brosk bakom örat och sydde sen fast det på sin nya plats. Läkte på ett par veckor. Göra det själv? Det skulle jag inte rekommendera. Felet är att dom står ut.
  • Anonym (Tandställning)
    Anonym (vägran) skrev 2015-02-20 19:33:03 följande:

Jag skaffade tandställning när jag var 19 år.. Precis i sista sekund för att få det gratis.

Tittar jag tilbaka på bilderna på mig som barn så såg jag tydligen fördjävlig ut. Det såg inte jag då för jag var van, men nu ser jag det. Dock var jag inte mogen för det innan dess trots att folk var elaka mot mig under min uppväxt. Så låt henne bestämma själv. Det kanske kommer senare. 

Okej, jag kanske ska ligga lite lågt trots allt så att hon inte sätter sig emot bara för att.
  • Madmoiselle

Jag hoppas inte den här tråden är på riktigt. Stackars din dotter om den är det.

• Snutten6
    Anonym (B) skrev 2015-02-20 18:58:36 följande:
    Förslagsvis för att tänderna till slut växer väldigt fel i munnen.

Jag har själv under flera år haft tandställning.
    Du överdriver allt för mkt !
  • Anonym (daf)

Visa henne lite bilder på skräckexempel

• fjanten

Åh vad glad jag är att jag tillslut fick tandställning! Jag hade snea tänder, glugg och ett 12mm överbett. Tandläkaren tyckte inte att det "påverkade" men jag hatade mina tänder från att jag tappat mjölktänderna och fått de riktiga - kändes som att alla andra hade raka tänder och såklart blev jag retad. På högstadiet började jag skratta genom att hålla för munnen, och pratade knappt med någon för jag inte ville att de skulle se mina tänder. Tillslut lyckades min mamma tvinga tandläkaren att ge mig räls när jag var 16, när jag var 18 tog dom bort den, och jag var OTROLIGT nöjd.

Hela min högstadietid påverkades av mina tänder och allt retande.

Svar på tråden Min dotter vägrar tandställning!