Anonym (Inte roligt) skrev 2015-02-21 15:04:40 följande:
Jag hade tandställning i ungefär ett och ett halvt år och det var inte kul. Varje gång man spänner tandställningen så gör det fruktansvärt ont i käkarna, det håller i sig i 1-2 veckor och det går inte att tugga. De där plupparna som sitter fastlimmade på tänderna sitter inte heller stenhårt fast så det hände många gånger att en sån lossnade och jag fick ställa in alla planer för att direkt åka till tandläkaren för att få den fastlimmad igen, annars flyttar ju tänderna på sig. Dessutom fick jag fruktansvärda smärtsamma skavsår på insidan av läpparna där tandställningen skavde.
Även nu 6 år efter att jag tagit bort tandställningen har jag kvar en tunn metalltråd bakom fram- och hörntänderna på över- och underkäken. Denna tråd gör att jag inte kan använda tandtråd mellan de tänderna och jag måste ta bort tandsten flera gånger om året. Tråden ska sitta där resten av livet.
Det där är ju väldigt individuellt, hur det funkar och hur man upplever det.
Jag hade tandställning i flera år i 20-årsåldern och det spände lite max 1-2 dagar efter att trådarna spänts, men problem att tugga var det aldrig. Har aldrig tappat några pluppar, trots att jag ätit kola och annat man hör ska vara "förbjudet". Fick lite skav på insidan kinderna när nyss jag fått de där krokarna att sätta gummiband i över natten. Det var lite bök men tycker aldrig det var några stora problem.
Därefter har jag haft bettskena på natten något år och har fortfarande tråd uppe och nere som ska sitta "tills den trillar av". Jag får också tandsten, mest på insidan framtänderna i underkäken, men det är ju där man brukar få tandsten, eftersom spottkörtlarna mynnar där. Du vet väl att det finns andra sätt att göra rent än med tandtråd? Jag har trekantiga tandstickor och små mellanrumsborstar med gummiborst som funkar bra, tyvärr slarvar jag lite med att använda dem. Hör med tandvården när du är där så kan de tipsa, om du inte redan gjort det förstås.
Jag fick tandställning väldigt sent, inte av eget val utan för att det var lång kö. Jag är rätt glad för det, när jag var 20+ hade jag bättre självförtroende och det var ju ingen av mina kursare på universitetet som retade mig precis, vet inte om mina klasskompisar i högstadiet hade varit lika snälla. Dessutom var jag en tönt med tjocka glasögon i tonåren, herregud, med tandställning dessutom hade jag sett ut som en sådan där karikatyrbild av en tönt som de hade i tidningen Pyton, om någon minns den.

Jag var glad att slippa det.
Så ta det lugnt TS, hon har tid på sig, och när hon blir lite äldre kan hon själv förstå både för- och nackdelar bättre och ta ett eget beslut.