• Anonym (Osäker)

    Fritidspedagog röker cannabis

    Hej!

    Har på omvägar fått höra att min kollega på fritidshemmet där jag jobbar röker cannabis då och då. Kom som lite av en chock och jag är osäker på hur jag ska förhålla mig till detta, då han sköter sitt jobb bra enligt mig. Men samtidigt röker han ju på, och jag har hört att det sitter kvar i kroppen länge så man kan med andra ord säga att han har varit lite hög på jobbet? Vad tycker ni jag ska göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-03 16:45
    Jag har varit på min vakt på jobbet nu det senaste sen jag fick reda på det här och jag har inte märkt någonting udda eller någon förändring alls. Som jag sade i trådstarten så sköter han sitt arbete utmärkt och har blivit omtyckt av oss kollegor och barnen sedan han började arbeta hos oss! Jag förstår att många av er är lika oroliga som jag har varit, men jag har efter att ha läst den här tråden och tänkt mycket själv bildat mig uppfattningen att jag skall låta det vara! Men skulle jag märka någon förändring hos honom så kommer jag prata med honom i första hand!

  • Svar på tråden Fritidspedagog röker cannabis
  • MammAmma
    Anonym (Självklart ska du agera) skrev 2015-02-21 16:43:54 följande:

    Ja för statlig sidor, läkare, forskare och studier som visar på negativa saker med cannabis brukar ju ni användare förskasta, istället är det flachback, prodrogsiter och av er godkända studier som gäller.

    Nej det går inte att resonera med droganvändare de har ju sina egna syften med att göra tummen upp till allt som har med droger att göra, men i verkligheten är det lagar och inte drogföresårpkares åsikter som gäller, och arbetsvigarna och föräldrarna går nog på helt andra saker än anonyma droganvändares åsitker.

    Ts du vet ju redan vad du bör göra, det finns inget civilkurage i att gnälla om 'tjallare' på internetforum som vissa gör, självklart ska du reagera, anvädner man olagliga droger så dår man ta konsekvenserna av det, alla det ju om att det är olagligt, att gråta ut när man blir påkommen och skylla på andra håller inte, det är ju personen själv som har ansvaret för sina handlingar.

    Hade det varit mina barn det gällde hade jag velat veta, man chansar inte med barn, punkt slut.


    Det var ju lite komiskt att du utgår från att jag röker på xD

    Det finns även studier, läkare och forskare som kommit fram till att cannabis inte alls är så farligt som 'ni' rabiata motståndare utan källkritiskt tänk och okunskap bestämt 'er' för att det är och att det rentav har medicinska fördelar. Men det förkastar 'ni' eftersom det frångår 'er' snäva bild av droger och de som brukar dem.
  • Anonym (Självklart ska du agera)
    Anonym (Bryttabun) skrev 2015-02-21 16:50:00 följande:

    Världen går emot en legalisering av Cannabis av en anledning. Forskningen börjar komma ifatt lagstiftningen. Man inser att stigmat bidrar till polarisering och att fler människor bara faller under radarn. Det blir bara kontraproduktivt om samhället (vi människor) helt ogrundat exkluderar människor pga fördomar och okunskap. Detta börjar synas nu, dvs samhället har skjutit sig själv i foten och skapat en kultur som växer allt mer och mer. Raka motsatsen emot vad man har velat åstadkomma med den restriktiva politiken.

    Det kommer självklart ta lång tid i Sverige, men att allt fler och fler väljer att berusa sig med Cannabis är inte så konstigt då vi lever i ett informationssamhälle, och det finns bra information på nätet. WHO har bland annat släppt en rapport där man förespråkar en avkriminalisering med Kofi Annan i spetsen.


    Argumenten börjar ta slut bland förbudsivrarna. Det är det roliga med vetenskapen dock. Det gamla och förlegade byts ut när det blir motbevisat. Just därför går världen idag mot en avkriminalisering.


    Om du vill anmäla honom så gör du bara samhället och dig själv en otjänst. Jag skulle verkligen inte vara orolig om mina barns fritidspedagoger rökte gräs då och då. Jag skulle snarare se det som ett sunt val och att mina barn är i goda händer.


     


    Suck, nej hon gör föräldrarna till barnet en tjänst, och samhället som har bedömt cannabis som olagligt. Att du är av en annan åsikt förändrar inte det.

    Sen att vissa länder i världen har legaliserat droger gör knappast att alla länder gör det, men sitt gärna och vänta på legaliseringen i sverige om ni vill, tills dess får ni fäörlja lagarna som alla andra.

    Att du alltså tycker det är ett sunt val med droger och att dina barn är i goda händer hos droganvöndare för stå för dig, men även där skulle samhället kunna gå in och säga nej det är inte sunt och i grova fall faktiskt ta ifrån dig vårdnaden, barn ska inte behöva vara i missbrukarkretsar vare sig det gäller droger eller alkohol etc.

  • Anonym (Bryttabun)
    Anonym (Självklart ska du agera) skrev 2015-02-21 16:43:54 följande:
    Ja för statlig sidor, läkare, forskare och studier som visar på negativa saker med cannabis brukar ju ni användare förskasta, istället är det flachback, prodrogsiter och av er godkända studier som gäller.

    Nej det går inte att resonera med droganvändare de har ju sina egna syften med att göra tummen upp till allt som har med droger att göra, men i verkligheten är det lagar och inte drogföresårpkares åsikter som gäller, och arbetsvigarna och föräldrarna går nog på helt andra saker än anonyma droganvändares åsitker.

    Ts du vet ju redan vad du bör göra, det finns inget civilkurage i att gnälla om 'tjallare' på internetforum som vissa gör, självklart ska du reagera, anvädner man olagliga droger så dår man ta konsekvenserna av det, alla det ju om att det är olagligt, att gråta ut när man blir påkommen och skylla på andra håller inte, det är ju personen själv som har ansvaret för sina handlingar.

    Hade det varit mina barn det gällde hade jag velat veta, man chansar inte med barn, punkt slut.
    Eller världshälsoorganisationen. Fin källa det med. 159 Sidor lång rapport ang avkriminalisering för bättre vård.
    apps.who.int/iris/bitstream/10665/128048/1/9789241507431_eng.pdf&ua=1
  • Anonym (Bryttabun)
    Anonym (Självklart ska du agera) skrev 2015-02-21 16:53:59 följande:
    Suck, nej hon gör föräldrarna till barnet en tjänst, och samhället som har bedömt cannabis som olagligt. Att du är av en annan åsikt förändrar inte det.

    Sen att vissa länder i världen har legaliserat droger gör knappast att alla länder gör det, men sitt gärna och vänta på legaliseringen i sverige om ni vill, tills dess får ni fäörlja lagarna som alla andra.

    Att du alltså tycker det är ett sunt val med droger och att dina barn är i goda händer hos droganvöndare för stå för dig, men även där skulle samhället kunna gå in och säga nej det är inte sunt och i grova fall faktiskt ta ifrån dig vårdnaden, barn ska inte behöva vara i missbrukarkretsar vare sig det gäller droger eller alkohol etc.
  • Anonym (inte ok.)
    MammAmma skrev 2015-02-21 16:38:27 följande:

    Jag skulle kunna ställa samma fråga till dig. Vad har du för källor för att det är tvärtom? Annat än statliga propagandasidor, som CAN t ex.


    Det får du gärna göra, mina källor är främst psykologer och kunniga personer som jobbar med missbrukare på bla behandlingshem.

    Min förra umgängeskrets rökte på en del. Jag har tydligt sett med mina egna ögon hur det påverkade dem, inte bara under ruset. Det är inte personer jag hade lämnat mina barn till iallafall.

    Så vad har du för källor?
  • Anonym (??)
    Anonym (Självklart ska du agera) skrev 2015-02-21 16:50:18 följande:
    Tvärtom, man kollar upp om det gäller oavsett om det är droger, alkoholproblem, pedofili osv.

    Tycker ni använder ordet stigmatisera lite väl mycket.. det är ju användarna av droger, alkohol etc som har satt sig i sin egen situation, använder man droger så är man en droganvändare, det går inte att komma ifrån, att ursäkta användandet hjälper på inget sätt inte heller att försöka normalisera ett beteende som av samhället inte ses som normalt.

    Det var nästan lustigt, över 20 % av samhället har kommit i kontakt med eller använder cannabis just nu, droger säljs fritt på gatan och du är rädd för "normalisering"?

    Det är bara kolla på tv, läsa tidningar och kolla statistik, det kan knappa bli mer normaliserat än det är idag, bara några enstaka moralister som fortfarande inte har vant sig vid läget bara.


    Vist, att kolla upp vid rykten kan man väl göra, då mer att kanske kasta en titt extra då och då däremot inte att sprida rykten vidare till arbetsgivare och smutskasta andra.


     

  • radwanska
    Anonym (Självklart ska du agera) skrev 2015-02-21 16:46:56 följande:
    Det spelar ingen roll om man är för eller mot cannabis, faktum är att det är olagligt och att det påverkar vissa människor väldigt negativt, det är inget man ska chansa med när det gäller barn. Hur vi man att inte just den här personen får våldsamma utbrott eller inte, eller inte kan sköta sitt ansvar en dag, man tar inte den risken helt enkelt.

    Om han vill chansa med sin egen kropp och hälsa så är det en sak men det handlar ju om andra människors barn. Sen kanske inte arbetsgivaren vill ha brottslingar anställda, det är ju upp till dom.

    Jag är lika hård när det gäller alkohol, går det rykten om att en anställd kört rattnonykter så kolar men självklart upp det.
    Ja, så är det. Ja, det handlar om barn. Ja, det som är viktigt för mig är att en pedagog är bra med barnen och kommer i tid och verkar trivas med sitt jobb. Då ska det till mycket för att jag skulle lägga mig i vad de gör på fritiden.
  • Anonym (Anmäl honom)

    Ts, om jag vore du skulle jag så skulle jag säga till närmsta chef eller anmäla anonymt. Jag skulle resonera som så att jag tänker inte jobba med någon som kanske kan ha droger kvar i kroppen under dagen. Tänker heller inte utsätta barnen för det. Någon gång händer det. Jag har för mycket med bekanta som varit drogpåverkade så jag har nolltolerans och så borde det vara spec inom barnomsorgen osv.

  • Anonym (Bryttabun)
    Anonym (Självklart ska du agera) skrev 2015-02-21 16:53:59 följande:
    Suck, nej hon gör föräldrarna till barnet en tjänst, och samhället som har bedömt cannabis som olagligt. Att du är av en annan åsikt förändrar inte det.

    Sen att vissa länder i världen har legaliserat droger gör knappast att alla länder gör det, men sitt gärna och vänta på legaliseringen i sverige om ni vill, tills dess får ni fäörlja lagarna som alla andra.

    Att du alltså tycker det är ett sunt val med droger och att dina barn är i goda händer hos droganvöndare för stå för dig, men även där skulle samhället kunna gå in och säga nej det är inte sunt och i grova fall faktiskt ta ifrån dig vårdnaden, barn ska inte behöva vara i missbrukarkretsar vare sig det gäller droger eller alkohol etc.

    Tror du behöver lära dig skilja på ordet drog och narkotika.


    Ja, jag anser absolut att Cannabis är ett mycket mer sunt val än alkohol. Gå gärna ut en kväll och räkna hur många poliser du ser på stan en fredag kväll, fråga dig gärna varför dom poliserna behövs där och vilken drog som ligger till bakgrund för det.


    Det är som sagt inte konstigt att folk väljer Cannabis framför det, folk är inte dumma.

  • Anonym (Självklart ska du agera)
    MammAmma skrev 2015-02-21 16:52:00 följande:
    Det var ju lite komiskt att du utgår från att jag röker på xD

    Det finns även studier, läkare och forskare som kommit fram till att cannabis inte alls är så farligt som 'ni' rabiata motståndare utan källkritiskt tänk och okunskap bestämt 'er' för att det är och att det rentav har medicinska fördelar. Men det förkastar 'ni' eftersom det frångår 'er' snäva bild av droger och de som brukar dem.
    Ja alla har inte samma 'källkritik' som ni, de flesta anser faktiskt läkare, forskare osv som vetudligt mer trovärdiga än flashback och prodrogsidor och 'fakta' från droganvändare.

    Själv förskastar du ju allt som läkare och forskare säger, varför jo för att det inte passar med din åsikt om droger, men nu ska kag ta och anmäla mina egna och andra inlägg för off topic för det här förstör ts trådstart, varför startar ni inte egna trådar.
Svar på tråden Fritidspedagog röker cannabis