Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

SR ifrågasätter inte rasistisk same

kenneth768768 skrev 2015-02-24 08:33:57 följande:
    Jag blir dock lite illamående när jag tänker på konsekvenserna av detta. Bevara genpool? Stänga ute människor med annan etnisk bakgrund?

Hold your horses! Jag har överhuvudtaget inte diskuterat samerna genpol i mina inlägg!

Jag argumenterar för är att samernas privilegier inte är att betrakta som rasism och att sametingslagen inte heller är rasistisk.

• KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-02-24 08:33:57 följande:
    Jag blir dock lite illamående när jag tänker på konsekvenserna av detta. Bevara genpool? Stänga ute människor med annan etnisk bakgrund?

Hold your horses! Jag har överhuvudtaget inte diskuterat samerna genpol i mina inlägg!

Jag argumenterar för är att samernas privilegier inte är att betrakta som rasism och att sametingslagen inte heller är rasistisk.

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 10:37:42 följande:
    1) Men vad bra att DU inte anser detta. Nu är vi många som inte delar DIN åsikt.
    Eftersom samtliga riksdagspartier tycker som mig så tvivlar jag på att det är särkilt många som anser att sametingslagen är rasistisk.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 11:07:37 följande:
    Så då har vi en sak kvar att ta upp. Ditt fula sätt här där du idkar direkt "quote mining" av (i detta fall) oOO oOOo's inlägg.

Du drar förhastade slutsatser av det skärmdumpar du refererar till. Inlägg 65 föregicks av Inlägg 60 och 61 som FL har plockat bort.  Du måste beakta dessa inlägg innan du anklagar mig. För tydlighetens skull så vill jag säga att det inte är jag som anmält inläggen till FL eller att det är jag själv som blivit anmäld. Jag vet dock att minst ett av de bortplockade inläggen kommer från oOO oOOo vilket bör kunna bekräftas av personen i fråga. Jag har mig veterligen inte ägnat mig åt sk quote mining. 

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 11:07:37 följande:
    Så då har vi en sak kvar att ta upp. Ditt fula sätt här där du idkar direkt "quote mining" av (i detta fall) oOO oOOo's inlägg.

Förtydligande: Den aktuella diskussionen med oOOoOOo handlade inte om huruvida sametinget är rasistiskt eller ej. Diskussionen handlade om huruvida FNs Rasdiskrimineringskommitté skulle kritisera sametinget för att vara rasistiskt om någon anmälde saken dit.

Även om oOOoOOo personligen anser att samtetinget är rasistiskt så ger hen mig i sak rätt i att FNs Rasdiskrimineringskommitté förmodligen inte skulle klandra sametinget för rasism.Därför menar jag att mitt citat är rätt.

Den andra frågan som gällde förminskningen av mig  byggde på att oOOoOOo i flera inlägg, vissa inlägg år som sagt var raderade, använde argument såsom "De lite mer intelligenta debattörerna inser till skillnad från dig att" och det var helt enkelt inte snyggt från oOOoOOo sida.

Du är faktiskt skyldig mig en ursäkt.

• KillBill
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 13:01:35 följande:
    Jag tolkiade ditt inlägg precis som EnAnonumius, dit quotande av mitt inlägg var helt missvisande eftersom man kunde få intrycket av att jag ger dig generellt rätt i sak, något som är helt felaktigt eftersom du konsekvent vägrar diskutera sakfrågan

Sakfråga gäller om sametinget är rasistiskt, villet det helt uppenbarligen är enligt Fns definition av rasdiskriminering.

Saken gäller inte hurvida någon vill bli same eller om någon hyser någon avundsjuka mot samer eller om rasism kan ursäktas pga att rasismen kommer från en ursprungsbefolkning eller en minoritet.

Håll dig till sakfrågan så blir det inte så mycket missförstånd.

Att politiskt begränsa utifrån etnicitet är rasdiskriminering enligt FN, vilklet sametinget gör, punkt.

Jag förstår att du gärna vill hålla med EnAnonumius  men hans påstående har inget med sanningen att göra.

Det aktuella inlägget handlade om huruvida FNs Rasdiskrimineringskommitté skulle kritisera sametinget för att vara rasistiskt om någon anmälde saken dit. Det tycker jag faktiskt att du kan kosta på dig att erkänna.

Om alla inlägg funnits kvar hade det varit lättare för övriga i tråden att se  att så var fallet.

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 13:18:08 följande:

"Här skall jag använda mig i följande exempel av en dansk..
    Det ÄR rasism (enligt FN deklarationen definitioner om rasism) att sitta och säga att en dansk man/kvinna som gifter sig med en same inte räknas som same och kommer inte att bli en same, även om dansken assimilerar sig själv till den samiska livsstilen, och samiska tankebanorna, den samiska kulturen, och är för alltid förbjuden att inte deltaga i samen frågorna som sametingen slår vakt om, bara för att h*n INTE räknas som same av samerna."

Jag har en fråga. Om denne dansk i stället skulle ha gift sig med en svensk rom skulle dansken då ha blivit rom? Ett ännu bättre exempel är om dansken hade flyttat till Grönland och gift sig med en inuit hade dansken då blivit inuit? Vad tror du?

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 14:12:21 följande:
    Ha ha ha oOOo oOOo håller med mig.. Det var det roligaste jag har hört i hitintills dag.

Att idka "qoute mining", som du gjorde, för exempel med oOOo oOOo's inlägg är alltid fel, för det är missvisande med "qoute mining" oavsett vilket syfte det handlar om. Jag påtalade för dig att "qoute mining" är alltid fel. Oavsett VEM som utför en "qoute mining" och oavsett syfte är med "qoute mning", så är det fel.  

Sanningen (varken du gillade den eller inte)  så var det som så här att oOOo oOOo gav mig en verifiering på att jag hade rätt. Det är fakta. Inte som du påstår.. Då det var av hans inlägg det handlade om, när jag på¨pekade om din lågvatten debatteknik där du idkade "qout mining", då har han OCKSÅ tolkningsförträde över mig med mot dig och ditt "qoute mining" inlägg du hade.

Jag har inte ägnat mig åt quite mining och det vet alla som har läst alla inlägg i tråden. 
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 13:18:08 följande:

Jag vet inte om du missade min fråga så jag tar den igen.

Om denne dansk i stället skulle ha gift sig med en svensk rom skulle dansken då ha blivit rom? Ett ännu bättre exempel är om dansken hade flyttat till Grönland och gift sig med en inuit hade dansken då blivit inuit? Vad tror du?

Om det känns för konstruerat att sätta dig in i danskens situation så kan du tänka dig in i vad som händer om du själv gifter dig med en svensk rom, blir du rom då?

Frågorna är ärligt ställa och jag är helt enkelt nyfiken på hur folk resonerar.

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 15:03:03 följande:
    Så var det dags igen.. Att bli utsatt för ditt uttjatade beteende att bli anklagad för sådant man aldrig sagt eller skrivit. 
    Jag har aldrig hävdat att det "räcker med att gifta sig".
    Vad bygger du det direkt falska påståendet på?  Du saknar helt och hållet underlag att komma frågor kring något jag aldrig har hävdat eller sagt. 

Du gör dig skyldig här till en VARIANT av just "qoute mining".  Då du sitter och bygger din frågeställning kring ETT ORD.  Jag har aldrig sagt och kommer aldrig att påstå, att det är bara att gifta sig för att bli same (eller svensk rom, inuit etc).

Om du vill ha svar på frågor från mig mig se till att  du ställer frågor som har verklig anknytning till vad jag verkligen har skrivit. I stället för att frisera så att det anpassas efter dina egen agenda/förställningar.

Ok  det var slarvigt av mig att inte ta med assimileringen och anpassningen till de romska tankebanorna som du faktiskt skrev om. Då utvecklar jag frågan och för att få variation så tar jag ett nytt exempel. Om du flyttar till Australien och  gifter dig med en aborigin  och du assimilerar dig själv till den aboriginska livsstilen och de aboriginska tankebanorna blir du aborigin då? Kommer du att räknas som aborigin av aboriginerna?

Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same