Jag har bara varit inlagd en gång när jag var liten, då fick jag först ett eget rum och dagen efter flyttad till sovsal med 4 pers. Egna rummet var som en cell, kände mig isolerad (tiden före egen tv och telefon) och på sovsalen hade jag sällskap av 3 gnälliga äldre damer i åldern 68 och uppåt. Mindre trevligt.
Numera arbetar jag på sjukhus och det är lite dårhus över det hela. Vi får mer och mer krav på oss, fler och fler arbetsuppgifter. Ibland önskar man att man var en bläckfisk och kunde klona sig själv. Patienten i väntrummet förstår bara inte hur vi kunde ignorera henne när hon hostar så mycket när vi är upptagna med att försöka rädda livet på en som nästan drunknat. Vissa människor förstår bara inte att det är inte kösystem på akuten. De inser inte att bara för att det är lugnt i väntrummet betyder inte det att vi sitter på ändan och dricker kaffe.
Patienterna förstår inte att de kan inte få eget rum för de är alla upptagna av personer som har svåra infektioner, lågt immunförsvar, är smittosamma eller liknande. De VILL ha eget rum, får de inte det så klagar de och vi får gå på möte med chefen då det kommit in ett skriftligt klagomål.
Känns bara så orättvist emellanåt, man drunknar i jobb och får skit från både patienter och ledning och politiker. Tack och lov är det ett guldkorn emellanåt som får en att vilja fortsätta jobba som man gör.