• pannkakan87

Östgötar som planerar barn 2016

Nu tar jag tjuren vid hornen och göra en egen tråd för oss från Östergötland som vill följas åt till pluset under 2016. Även ni som börjar försöka 2015 är självklart välkomna. Glad 

Ni får jättegärna presentera er lite, berätta hur många barn ni ev. har sedan tidigare, när ni tänkt försöka börja planera, varför ni väntar, jobb/studier osv.

Hoppas att vi kan följas åt när alla plusar och att det kanske även kan leda till någon träff sen i framtiden med alla bebisar! TystPlus

Välkomna!!

• Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016
  • marol

Ska ha äl på söndag så jag började äl-testa igår vilket gav ett synligt streck men som ändå lämnade utrymme för att kunna bli starkare och jag kände sån glädje idag när dagens test var starkare idag än igår så skönt att det verkar bli äl denna månad nu när vi ska börja resan och skönt att se antydan till att det är på gång liksom. Längtar att se morgondagens test som förmodligen kommer att vara full styrka eftersom att dagens var nära på lika starkt som kontrollstrecket. Då vet jag att det finns chans nu från min sida iaf, att kroppen kommer släppa ett ägg som kan bli befruktat. Blir så glad (och småsugen) av den tanken :)

• Desideri
    marol skrev 2015-06-05 16:28:22 följande:

Ska ha äl på söndag så jag började äl-testa igår vilket gav ett synligt streck men som ändå lämnade utrymme för att kunna bli starkare och jag kände sån glädje idag när dagens test var starkare idag än igår så skönt att det verkar bli äl denna månad nu när vi ska börja resan och skönt att se antydan till att det är på gång liksom. Längtar att se morgondagens test som förmodligen kommer att vara full styrka eftersom att dagens var nära på lika starkt som kontrollstrecket. Då vet jag att det finns chans nu från min sida iaf, att kroppen kommer släppa ett ägg som kan bli befruktat. Blir så glad (och småsugen) av den tanken :)

Åh vad spännande! Håller tummarna för full stegring på testet imorgon! :) 
  • skatergirl81
    Desideri skrev 2015-06-05 08:40:40 följande:

Tack! Ja visst tänker man på mf en del men försöker att njuta också. Tar en dag i taget tills vi får göra vårat ultraljud. Man kan inte göra så mycket mer än vänta och hålla tummarna. 

När får ni göra det? När ska man anmäla sig till mvc och sånt?
  • Desideri
    skatergirl81 skrev 2015-06-05 19:25:42 följande:
    När får ni göra det? När ska man anmäla sig till mvc och sånt?
    Jag ringde här om dagen, eftersom det är semestertider ringde jag typ så fort jag plussa annars skulle jag nog väntat nån vecka. Och det var nog tur jag ringde för det fanns inte alls många tider hos min barnmorska jag gick hos sist. Fick tid för inskrivningssamtal 23/7 och ultraljud/KUB 30/7. Lååångt tills dess.. 7 och 8 veckor kvar :)
  • skatergirl81
    Desideri skrev 2015-06-05 19:43:19 följande:

Jag ringde här om dagen, eftersom det är semestertider ringde jag typ så fort jag plussa annars skulle jag nog väntat nån vecka. Och det var nog tur jag ringde för det fanns inte alls många tider hos min barnmorska jag gick hos sist. Fick tid för inskrivningssamtal 23/7 och ultraljud/KUB 30/7. Lååångt tills dess.. 7 och 8 veckor kvar :)

Varför gör de inte ultraljudet samtidigt?
  • Desideri
    skatergirl81 skrev 2015-06-05 20:26:04 följande:

Varför gör de inte ultraljudet samtidigt?

För att de bla tar blodprov på inskrivningen som ska lämnas minst en vecka före ultraljudet så det hinner analyseras. :)
  • StillAlive
    Desideri skrev 2015-06-05 21:53:57 följande:

För att de bla tar blodprov på inskrivningen som ska lämnas minst en vecka före ultraljudet så det hinner analyseras. :)

Vad är det för blodprov?
  • Desideri
    StillAlive skrev 2015-06-06 22:12:59 följande:
    Vad är det för blodprov?

Det blodprovet är för att kolla några hormoner som vid en viss nivå kan ha ett samband med kromosomavvikelser.

"Man mäter mängden av graviditetshormonet beta-hCG och moderkakshormonet PAPP-A. De två hormonerna visar, tillsammans med Nackuppklarningen, om det finns en ökad sannolikhet för att fostret har Downs syndrom eller en annan kromosomavvikelse." 

• skatergirl81
    Desideri skrev 2015-06-06 22:58:06 följande:

Det blodprovet är för att kolla några hormoner som vid en viss nivå kan ha ett samband med kromosomavvikelser.

"Man mäter mängden av graviditetshormonet beta-hCG och moderkakshormonet PAPP-A. De två hormonerna visar, tillsammans med Nackuppklarningen, om det finns en ökad sannolikhet för att fostret har Downs syndrom eller en annan kromosomavvikelse." 

Tycker det är toppen att de kollar allt så noga! Vi har verkligen tur som bor i Sverige!
  • marol

Har lite funderingar:

Om jag fick fullt utslag på äl-testet igår och något svagare idag betyder det att jag har äl idag då? Alltså går styrkan på testet ned direkt samma dag som ägget lossat? Om jag har äl idag och har sex, kan den satsen befrukta då eller är det för sent? Tänker eftersom testet blivit svagare. Kan sex idag och en sats idag till och med förstöra chansen på så sätt att den "täcker igen"/stoppar/förstör för tidigare gånger?

Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016