• Annsan

Oro efter Kubtest

Är 40 år och i vecka 14. Vi fick en risk på 1/160 på kubtestet i måndags. I onsdags gjorde jag moderkaksprov och väntan på svaret är så himla jobbigt. Försöker tänka positivt men katastroftankarna envisas. Man hittade inget avvikande på fostret men mitt blodprov drog ner resultatet. Har läst att blodprovet kan vara missvisande och bero på annat, såsom barnets kön, moderkakan etc. Frågan är då varför man tar blodprovet om det finns annat som kan påverka. Läste om någon här inne som tagit om sitt blodprov och då fått helt andra siffror.
    Önskar bara jag kunde sluta älta..
    <3

• Svar på tråden Oro efter Kubtest
  • Agentkia
    Annsan skrev 2015-02-23 16:45:56 följande:

Moderkaksprovet tror jag man kan göra ganska sent, men man gör det ofta istf fostervattensprov eftersom det kan göras från v 11. 

Men bara uträkningen borde man kunna göra nästa gång jag ska till BM typ? Jag ska dock inte dit förän i slutet på april. RUL nästa vecka.
  • Lejonet83
    Annsan skrev 2015-02-23 15:34:50 följande:

Å, tack för ditt svar. Ja det är alltid en tröst att höra andra. Det känns lite mindre ensamt. Men vad jobbigt för dig med en sådan siffra och samtidigt skönt att moderkaksprovet var ok. Var det nackspalten som gjorde resultatet? Hur hanterar ni er oro? Är det första barnet? Jag går in flera ggr per dag och kollar om det kommit något svar och hoppar högt när telefonen ringer. 
    Önskar dig och er all lycka till.

Ja precis, man känner sig lite mindre ensam.. Svårt att förstå väntan om man inte gått igenom samma sak. Pulsen steg varje gång telefonen ringde..I know..fruktansvärt. Jag bara grät dessa dagar och var så fysiskt utmattad också efter många v med kräkningar/yrsel.

Precis, nackspalten i kombination med blodprovet som jag förstår det.. Har aldrig fått veta värdena på blodp. Men har generellt sett haft mkt höga hormonnivåer, mått ila och kräkts i 2 månader (sjukskriven) etc. Det är första barnet, och väntan nu på ul är svår och stundtals jobbig.. men vi försöker ändå glädjas smått och hoppas vår bebis är frisk och mår bra!! Jag växer, och mår ngt litet bättre nu, går in i v 17 snart..

Önskar er lycka till också!
  • Annsan

Agentkia, det borde du kunna. Men man måste lämna blodprovet innan man gör mätningen av fostrets nackspalt (ultraljudet). Först då kan de göra uträkningen. 

• Agentkia
    Annsan skrev 2015-02-23 16:52:37 följande:

Agentkia, det borde du kunna. Men man måste lämna blodprovet innan man gör mätningen av fostrets nackspalt (ultraljudet). Först då kan de göra uträkningen. 

Jaha du. Då kanske jag skulle ringa mvc imorn och fråga om jag får göra det så det är klart till nästa veckas rul.
  • Liten till
    Agentkia skrev 2015-02-23 16:54:00 följande:

Jaha du. Då kanske jag skulle ringa mvc imorn och fråga om jag får göra det så det är klart till nästa veckas rul.

Fast ul för kub måste nog göras före v 13 eller så har jag för mig, sedan växer nackspalten bort och man kan inte längre mäta. Vilken vecka är du i?
  • Lejonet83
    Agentkia skrev 2015-02-23 16:54:00 följande:
    Blodprovet kan lämnas efter graviditetsvecka 9 och undersökningen med ultraljud ska göras i vecka 11-14.
  • Agentkia
    Liten till skrev 2015-02-23 17:50:19 följande:

Fast ul för kub måste nog göras före v 13 eller så har jag för mig, sedan växer nackspalten bort och man kan inte längre mäta. Vilken vecka är du i?

Lejonet83 skrev 2015-02-23 18:42:37 följande:

Blodprovet kan lämnas efter graviditetsvecka 9 och undersökningen med ultraljud ska göras i vecka 11-14.

Jahaaaa. Ja då är det kört för min del då. Är i vecka 17 nu. Har inte fått nån info om det. Är det så det brukar vara. Får man ta reda på sånt själv?
  • Annsan

Hoppas allt går bra för dig Lejonet83. Skriv gärna och berätta..

• Lejonet83
    Agentkia skrev 2015-02-23 18:52:15 följande:
    Lejonet83 skrev 2015-02-23 18:42:37 följande:

Jahaaaa. Ja då är det kört för min del då. Är i vecka 17 nu. Har inte fått nån info om det. Är det så det brukar vara. Får man ta reda på sånt själv?
    Vi bor i sthlms landsting där det erbjuds även om man inte har fyllt 35. Beror på var du bor om man erbjuds.. Men informationen om fosterdiagnostik borde du ju ändå fått tycker man? Vi fick det på vårt första inskrivings-besök.
  • Agentkia
    Lejonet83 skrev 2015-02-23 18:56:01 följande:

Vi bor i sthlms landsting där det erbjuds även om man inte har fyllt 35. Beror på var du bor om man erbjuds.. Men informationen om fosterdiagnostik borde du ju ändå fått tycker man? Vi fick det på vårt första inskrivings-besök.

Inte vad jag minns. Aja det är ju för sent hur som. Bara hoppas på att man ser om ngt är allvarligt fel på RUL iaf då. DS syns inte så förstår jag.
Svar på tråden Oro efter Kubtest