• Annsan

Oro efter Kubtest

Är 40 år och i vecka 14. Vi fick en risk på 1/160 på kubtestet i måndags. I onsdags gjorde jag moderkaksprov och väntan på svaret är så himla jobbigt. Försöker tänka positivt men katastroftankarna envisas. Man hittade inget avvikande på fostret men mitt blodprov drog ner resultatet. Har läst att blodprovet kan vara missvisande och bero på annat, såsom barnets kön, moderkakan etc. Frågan är då varför man tar blodprovet om det finns annat som kan påverka. Läste om någon här inne som tagit om sitt blodprov och då fått helt andra siffror.
    Önskar bara jag kunde sluta älta..
    <3

• Svar på tråden Oro efter Kubtest
  • tindistar

[quote=74909357][quote-nick]Agentkia skrev 2015-02-23 16:33:29 följande:[/quote-nick]

Gjorde du testet privat. Jag skulle vilja göra test men är bara 34 och man ska vara över 35 för att erbjudas det här. Hur sent kan man göra det?

[/

Nej jag gjorde det via den vanlig sjukvården.jag har två stycken i släkten som har ds.

• Agentkia
    tindistar skrev 2015-02-23 20:39:09 följande:

[quote=74909357][quote-nick]Agentkia skrev 2015-02-23 16:33:29 följande:[/quote-nick]

Gjorde du testet privat. Jag skulle vilja göra test men är bara 34 och man ska vara över 35 för att erbjudas det här. Hur sent kan man göra det?

[/

Nej jag gjorde det via den vanlig sjukvården.jag har två stycken i släkten som har ds.

Aha ja då förstår jag att du gjorde det. Tack för svar. Lycka till också!
  • tindistar

Moderkaksprovet idag gick inte alls bra. De stack mig 2 gånger utan att få ut några celler. De fick alltså inte ur något alls. Aå nu sitter jag här och är orolig för missfall till ingen nytta.

Fick tid till fvp om drygt 1 månad. Lång väntan. Frågan är om det är värt risken.

• Annsan

Å vad jobbigt! Måste du göra det igen?

Själv var jag hos doktorn här på morgonen pga sammandragningar. Jag hade mkt såna igår och tycker det är lite tidigt i v 14? Allt såg ok ut men han såg att livmodern var spänd. Det kan ha skett en liten blödning retning i samband med mkp sa han som påverkar..

Så jag tänker som du. Är det värt alla test man gör? I mitt fall tror jag att jag hade oroat mig så mkt annars resten av graviditeten. Man vill ju kunna njuta! Så svaret är nog ja..

Fick idag mina värden.

Fritt betahcg: 261.0 (3.355 MoM)

PAPP-A 0.903 (1.173 MoM)

Någon som kan något om dessa?

• tindistar

Mkp dår jag inte göra igen. Tyckte det gjorde rätt ont när de skulle skapa trycket för att få upp några celler. Tycker lyckades inte utan min moderkaka var tydligen tät då vaccumet de skapade räckte inte för att få loss något.

Vi är tveksamma till om vi ska få vidare eller inte. Jag är redan orolig över allt möjligt.

• Kattflickan

Annsan: Har du gjort ivf? Det kan påverka värdena?

Det är bättre odds att fostret är friskt om blodprovet visar dåliga resultat än att det är nackspalten.

Det är sannolikt att ditt foster är friskt. Jag har haft två foster med DS pga ett genetiskt fel jag har. Jag har läst mycket om KUB då jag första gången jag var gravid fick risken 1:2, pga att nackspalten var 6 mm tjock. Andra gången jag var gravid gjorde jag MKP direkt men även då hade fostret en bred nackspalt, 4 mm.

Jag tror att du kan vara lugn. Dina risksiffror var inte så dåliga, särskilt inte med tanke på din ålder.

• Annsan

Kattflickan: Tack för ditt svar! Idag är min 5:e dag i väntan på svar????

Känns lite lugnare när man får höra andras reflektioner. Nej jag har inte gjort ivf men jag har mått väldigt dåligt denna graviditet. Från mitten på v 6 fram till nu v 14. Jag mår fortf illa även om det är mycket bättre. Vet inte om höga nivåer av hcg:t spelar in?

Hur har det gått för dig? Det måste varit jättejobbigt! Har du barn idag?

När jag jämför med andra så är mina siffror inte så farliga. Idag krävde jag ut ett papper på värdena. Jag vet att det finns de som har det värre. Men man har liksom bara sig själv att jämföra med...

Bakgrundsrisk (ålder) T21= 1/63 T18+13=1/90

Enl Nupp: 1/415 1/1479

Biokemi (blodprov) 1/24 1/32766

Kombinerad risk 1/160 1/20000

• Lejonet83
    Annsan skrev 2015-02-24 16:41:34 följande:

Känns lite lugnare när man får höra andras reflektioner. Nej jag har inte gjort ivf men jag har mått väldigt dåligt denna graviditet. Från mitten på v 6 fram till nu v 14. Jag mår fortf illa även om det är mycket bättre. Vet inte om höga nivåer av hcg:t spelar in?

När jag jämför med andra så är mina siffror inte så farliga. Idag krävde jag ut ett papper på värdena. Jag vet att det finns de som har det värre. Men man har liksom bara sig själv att jämföra med...

Håller tummarna att du får svar snart!!
  • Lejonet83
    Annsan skrev 2015-02-24 16:41:34 följande:

Håller tummarna att du får svar snart!!
  • Lejonet83
    tindistar skrev 2015-02-24 10:57:06 följande:

Moderkaksprovet idag gick inte alls bra. De stack mig 2 gånger utan att få ut några celler. De fick alltså inte ur något alls. Aå nu sitter jag här och är orolig för missfall till ingen nytta.

Fick tid till fvp om drygt 1 månad. Lång väntan. Frågan är om det är värt risken.

Vad ledsen och bestört jag blir av att höra detta! Får jag fråga var i landet det genomfördes? Förstår verkligen din oro och ja lång väntan till fvp!

Om jag förstår det rätt gjorde du inte kub utan mkp direkt? Som jag skrivit tidigare i tråden gjorde vi mkp efter att ha fått högsta risk på kub. Och det betydde så mkt att provet gick bra (för det är ju mkt obehagligt och mkt oro) och att vi fick bra bemötande av läkare då.
Svar på tråden Oro efter Kubtest