• Anonym (hemlig)

    det här med IVF

    Hej jag har hört att inför ivf så gör man en "lämplighetsutredning" på paret, vilket jag tycker är ren idioti eftersom barn är en mänsklig rättighet och den utredningen är en form av tvångssterilisering ifall dem nekar en att göra ivf. Nu undrar jag ifall ni som har gjort det nyligen var tvungna att göra en sådan utredning och om man får göra ivf på privatklinik ifall man inte vill genomgå en sådan utredning? någon som blivit nekade ivf? jag tycker det är helt sjukt att de börjat med sådana utredningar. Speciellt när det är parets egna könsceller för då tycker jag verkligen att man har RÄTT att få göra ivf  oavsett om man är "lämpliga" eller "olämpliga" föräldrar..

  • Svar på tråden det här med IVF
  • Anonym (hemlig)

    jag har hört att det är tydligen ett tvång att utreda om paret har psykosociala problem osv. och att par med problem inte får behandlas. har ni gjort ivf ? för jag hörde att de började med såna utredningar 2014..

  • Anonym (hemlig)

    vem ger någon rätten att  kunna bestämma vem som FÅR bli föräldrar eller inte. Skulle vara riktigt sorgligt om man blir nekad ivf pga att någon läkare anser att man är "olämplig" . Hur kan man ens peka ut någon som olämplig förälder innan man ens blivit det. Jag har hört talas om några som blivit nekade ivf pga att personen haft ADHD tillexempel. Herregud nästan hela Sveriges befolkning har adhd!! och bara för man har någon psykiatrisk diagnos så betyder inte det att man blir en sämre förälder än någon "normal" person. Detta är bara rent skitsnack och visar bara på hur mycket fördomar som fortfarande finns i vårat samhälle. Detta är diskriminering och brott mot mänskliga rättigheter och denna/dem personer som kommit på denna "lämplighetsbedömning" borde spärras in någonstans och få lite vett i skallen.

  • Anonym (hemlig)

    isåfall tycker jag att man kan börja utreda personer som kan få barn på naturlig väg också. och ha utredningar med dom innan dom planerar att skaffa barn. precis samma sak. Men hur går utredningen till går dom igenom ens papper? soc papper, sjukhuspapper, polisregister?

  • Anonym (hemlig)

    okej, hoppas inte jag heller behöver genomgå en sådan utredning.

  • Anonym (hemlig)

    kollar de inte andra papper? jag är rädd för både jag och min pojkvän har psykiatriska diagnoser och är rädd att bli nekade eftersom det finns många fördomar om folk som har diagnoser och andra människor kan ibland ha svårt att förstå sig på såna. Men det där om att man inte får va särbos tycker jag också är fel. Vi lever i 2015 där många väljer att vara särbos och de har lika mycket rätt till att bli föräldrar som alla andra. Även många som skaffar barn ensamstående, och e har också rätt att få barn. Jag tycker att alla har rätt att skaffa barn på naturlig väg och genom ivf. När det är parets egna celler som används tycker jag inte att man ska göra en sådan utredning, visar det sig sen att man inte kan ta hand om barnet så finns socialen efter att barnet är fött, precis som för andra personer som kan få barn naturligt. adoption och embryoadoption är däremot en helt annan sak, där förstår jag att en sådan utredning görs eftersom det inte är parets biologiska barn.

  • Anonym (hemlig)

    så funkar det ju för folk som skaffar barn på naturlig väg. Och det är fler folk som kan få barn på naturlig väg än de som inte kan. Men går de igenom andra papper? gör dom den utredningen om man ska göra ivf på privatklinik där man betalar själv?

  • Anonym (hemlig)

    det är ingen som kan veta i förväg ifall man inte kan ta hand om barnet.

  • Anonym (hemlig)
    Anonym (...) skrev 2015-02-24 22:33:10 följande:
    Det är ju en ganska stor skillnad på att hindra någon från att skaffa barn (som tvångssterilisering) och att inte hjälpa till om någon inte kan bli med barn. Det är ju inte billigt med assisterad befruktning direkt, ska skattepengar läggas på att även den som bedöms vara olämplig att ta hand om ett barn ska få göra IVF?
    Anonym (hemlig) skrev 2015-02-24 17:51:03 följande:

    det är ingen som kan veta i förväg ifall man inte kan ta hand om barnet.


    Jo, det är det. Om en orosanmälan görs under graviditeten så kan föräldrarna utredas redan innan barnet är fött och beslut fattas om att barnet ska omhändertas direkt vid födseln om de inte bedöms vara kapabla att ta hand om ett barn.
    Säg att en hemlös, svårt psykiskt sjuk människa med tungt missbruk vill göra IVF så är det väl klart att kliniken måste kunna säga nej.

    Men då borde ju människan veta själv att hon inte kan ta hand om barnet just då hon är hemlös. Det jag menar är att läkare/psykologer eller vad det nu är kan bedöma än efter saker som hänt för länge sen som man lagt bakom sig eller andra grejer pga fördomar och det kan lätt bli felbedömningar
Svar på tråden det här med IVF