• jvd89

Novemberbebisar 2015

Någon som vet om bebis är fixerad än?
    Och i vilken vecka är de vanligast att dom fixeras?

• jvd89

Hur mycket har ni gått upp i vikt? Är i vecka 35 (34+1) och har gått upp 8 kg totalt än sålänge.

• jvd89
    Lisen84 skrev 2015-10-15 09:25:55 följande:

Jag har gått upp ca 14 kg. V 37 på lördag. Dock har jag gått ner 1-2 kg sista månaden pga att mina kräkningar har blivit värre. Är lite orolig för att bebis inte växer som hon ska heller då mitt SF mått ligger lite lågt, 32 i v 35. Hur ligger ert?

Mitt sf-mått låg på 31 nu i vecka 35 och det sa min bm va bra för jag följer min egna kurva. Sf måttet kan ju dock inte beräkna hur liten/stor bebis kan bli.
    Någon som vet om bm kan beräkna de genom att känna på magen och bebis eller behöver man göra TUL för att få en beräkning på bebis vikt?
  • jvd89
    lotie skrev 2015-10-21 20:49:55 följande:

Fy jag lider så med er som mår så hemskt. Mått så i två graviditeter och blev igångsatt första pga foglossning v. 39+1 tror jag. Men tjatade länge och låg inne några dagar innan pga smärta i njurarna( hydronefros).
    Andra blev ju akutsnitt 37+4 hade planerat 2 veckor senare.

Denna gången mår jag "normalt" Var på narkosbedömning idag 34+3 och träffade en fantastisk läkare som lugnade mig rejält. Det visade sig att de inte gett all medicin i spiralen sist för jag reagerat på morfin innan så denna gången skulle de ge fentanyl tillsammans med spinalen och ge lustgas först om jag skulle känna men han lovade att det inte skulle hända igen så hoppas jag får honom.
    Han gjorde även en plan för smärtlindring efter så det inte blir som sist och ska få extra lokalbedövning runt snittet.

4 1/2 vecka kvar till snitt. Allt kan ju hända ändå men hoppas bebisen får vara frisk och må bra så jag slipper vara ifrån den denna gången!

Kan man få igångsättning för foglossning? Jag sover sjukt dåligt pga att jag har så ont, plus att man vänder sig från sida till sida och vaknar varje gång. Känns som nedre magen ska gå sönder typ.
    Hört att man kan be bm göra hinnsvepning, någon som är insatt i de?
  • jvd89

Många som får sammandragningar nu såhär på slutet? Min mage drar ihop sig och spänner sig väldigt ofta. Gör ju inte ont men lite obehagligt.

• jvd89
    Anna Hbg skrev 2015-10-25 20:40:51 följande:

Jag har rätt ont utan att ha så mycket sammandragningar.

Spänner och drar men magen är oftast mjuk.

Panodil och vila funkar inte heller :/

Känns som om man överanalyserar varenda liten sak som kroppen gör just nu :)

Min blir stenhård och putar ut. Kan komma typ 3 sammandragningar i rad inom kort tid, sen är de lite lugnt för att sen komma några till i rad regelbundet. Ibland trycker de även neråt, dock gör de som sagt inte ont utan mest obehagligt.
    Ja nu analyserar man allt som sker. Inte länge kvar nu. Men ska till bm i veckan så då får man kolla lite med henne vad hon säger.
  • jvd89

Måste bara berömma barnmorskorna för deras jobb. Var på vanlig barnmorskekontroll igår där dom tyckte hjärtljuden va lite låga. Fick sitta med ctg en halvtimme och efter säger dom att läkarn tycker de ser bra ut men dom är fortfarande låga men fick åka hem. Blir ju ändå orolig eftersom dom är låga. Så igårkväll var bebis igång lite men idag va han rätt lugn så jag ringde barnmorskan och fick komma direkt. Men hjärtljuden låg då på 140 så jag blev så lättad.
    Nu vill jag bara att sista veckorna går fort så bebis vill komma till oss:) även om tiden går fort och har gjort de hela graviditeten så känns de sista veckorna som en evighet(fast att de med kommer gå fort)

• jvd89
    SandraP81 skrev 2015-11-01 18:58:48 följande:

Knottet - bf 3/11

Sindyrella1983 - bf 3/11

Erika 146 - bf 5/11, igångsättning 2/11

SandraP81 bf 13/11 pojke

Charlie40 bf 19/11 snitt 11/11 flicka

Masquerade - bf 28/11

Lotie - bf 29/11, snitt 20/11

Sofflan - bf 30/11

Jvd89 BF 24/11
  • jvd89

Ikväll har jag haft sammandragningar typ vart 5-10 minut. Dom har dock inte gjort ont men lite obehagliga och det spänner.
    Är det tecken på att något är på gång eftersom magen hårdnar som en boll så ofta? Ska man ringa bm och kolla om de är normalt imorgon eller ska man vänta ut tills de börjar göra ont?

• jvd89

Som jag skrev inatt så hade jag regelbundna sammandragningar igårkväll utan smärta(bara obehag att magen hårdnar) andningen påverkas litegrann. Det har även fortsatt som regelbundna under dagen och nu ikväll med. Har dock inte ring bm då jag tänkt att de nog inte är så stor grej. Men att se nu är två kvällar plus dagen idag med regelbundet så funderar jag på att ringa bm imonbitti för rådgivning. Är ju första barnet så jag vet inte hur de ska va.
    Är de någon som haft regelbundna obehagliga men smärtfria sammandragningar som kan dela med sig av sina erfarenheter?

• jvd89
    Laloppan skrev 2015-11-12 06:13:00 följande:
    Jag hade mycket kraftiga och jobbiga,ej onda sammandragningar innan jag slutade jobba. Kan du stressa mycket ?

Annars är det ju så livmodern övar inför förlossningen. Men att ringa bm och rådfråga är ju gratis så ring och kolla vad hon säger =) Då får du säkert råd och riktlinjer.
    Ne utan dom kommer vid vila. Har ont av foglossning så kan inte va igång för mkt.
    Men ska ringa tillbaka vid 13 och prata med dom. De är ju förmodligen bara livmodern som övar men eftersom dom kommer så tätt så blir man ju lite nojig.
  • jvd89

Bf på tisdag nästa vecka. Mina Sd har börjat komma med svag värk men värken ökar inte i styrka så vi får se när de gör det. Har dock molande svag menssmärta i svank hela tiden. Vet inte hur länge man kan gå så?

• jvd89
    Undska skrev 2015-11-16 13:41:48 följande:

Är det många förstföderskor här? Tycker nämligen de flesta verkar ha långa utdragna förlossningar :/ och långa latensfaser.

Jag är förstföderska.
    Inatt så tror jag att delar av slemproppen börjat lossna då jag va uppe mkt pga kraftig mensvärk i rygg och mage, dock inte så täta sammandragningar. Och var uppe och kissade mycket och 3 toalettbesök i rad så va de en gulgeleflytning som va lite slemmig. Sen kom de inget på morgonen men nu efter att ha hängt ner tvätt och bäddat nytt i sängen så gick jag på toa igen och då va de en till gulgeleflytning fast inte som en vanlig flytning. Vet ju inte om det är ökade flytningar eller slemproppen men dom känns lite annorlunda.
    Mina sammandragningar började kännas med svag mensvärk i fredags och har hållt på så. Dock inatt så blev den molande mensvärken i rygg och mage kraftigare och bebis var som en karusell i magen så trodde något var på g. Men efter att jag tillslut somnat så Vaknade jag med endast svag molande mensvärk igen. Så undra hur länge de kan hålla på så innan det startar igång ordentligt?!
  • jvd89
    Undska skrev 2015-11-18 07:04:45 följande:

Hur går det för er alla? 6 dagar kvar till BF :D hoppas det sätter igång,har haft riktigt mycket SD och mensvärk sedan igår kväll. Men inget som gör jätte ont.

Idag ska jag till bm också,hoppas på sista besöket där idag ;)

Haft regelbundna sammandragningar där det gör ont i ryggen mestadels. Ringde fl inatt men dom tyckte bara de lät som början av förlossningen så skulle stanna hemma och ringa igen när de blir jobbigt. Gick och la mig med vetekudde vid kvart i 7-7 imorse vilket var skönt men vid varje sammandragning har det gjort ont. Ska till bm nu idag och får se vad hon säger. Vill bara att de ska dra igång ännumer så man får va på förlossningen ist , då är man ett steg närmre kommer man känna.
  • jvd89
    sofflan skrev 2015-11-25 09:17:57 följande:

Har sedan klockan 3 inatt haft värkar som kommer med ca 10 minuters mellanrum! Håller tummarna för att det inte stannar av :)

Hur känns dom värkarna?
    Hade såna sammandragningar inatt som kom med 10-15 min mellanrum som gjorde ont i ryggen och spände lite i magen plus att andning påverkades. Men vet ju inte hur de där värkarna ska kännas egentligen. Får fortfarande täta sammandragningar som vissa känns men annars bara vanlig mensvärk. Längtar så efter bebis nu.
  • jvd89
    sofflan skrev 2015-11-26 05:28:09 följande:

Igår kväll föddes en liten underbar pojke efter totalt 18 timmar från första värk, utan bedövning, vi är i lyckorus! <3

Stort grattis till pojken:)
  • jvd89

Den 26 nov kom vår lille prins, 3,2 kg och 51 cm lång och världens finaste:)

• jvd89

Någon som har spända bröst och det rinner till men bebis inte suttar för tekniken inte finns där? Hur gör ni isf? Pumpar ni?

Svar på tråden Novemberbebisar 2015